شورای نگهبان با بند الحاقی ماده ۶۳ بودجه ۱۳۹۲ مخالفت کرد؛

سبزپرس – گروه منابع طبیعی: پس از آنکه مجلسی‌ها با افزودن یک بند الحاقی به ماده ۶۳ لایحه بودجه ۱۳۹۲، احداث گلخانه‌ و دامداری‌ها خارج از حریم شهرها را بی نیاز به اخذ مجوز تغییر کاربری تصویب کردند، این بار شورای نگهبان مخالفت خود را با این بند اعلام کرد و نمایندگان نیز این بند الحاقی را حذف کردند.

به گزارش سبزپرس، نمایندگان مردم در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان اصلاح بندهای بودجه سال ۹۲ اعاده شده از شورای نگهبان با ۱۲۱ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع احداث گلخانه‌ها و دامداری‌ها در اراضی خارج از حریم شهرها را نیازمند اخذ مجوز تغییر کاربری دانستند.

در این جلسه «کمال‌الدین پور مؤذن» عضور فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بند الحاقی ۶۳ قانون بودجه کل کشور که احداث گلخانه ها، دامداری و نظایر آن نیازمند اخذ مجوز تغییر کاربری نمی دانست گفت: چنین بندی در تضاد با سیاست های زیست محیطی جمهوری اسلامی است.

او در تذکری آیین نامه ای تصریح کرد: در بند الحاقی ۶۳، محیط زیست به عنوان عاملی بازدارنده در نظر گرفته شده است و این امر در تضاد با سیاست های جمهوری اسلامی در مورد مسائل زیست محیطی و حیات رو به رشد اکوسیستم بومی مناطق مختلف ایران است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: نظر شورای نگهبان در مورد ماهیت بودجه ای نداشتن بند الحاقی ۶۳ نظری درست و با اشراف کامل است و جای امیدواری دارد این بند با نظر مساعد نمایندگان حذف شود.

در بند الحاقی ۶۳ آمده است احداث گلخانه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، مزارع پرورش ماهی و واحدهای تولیدی کشاورزی و صنعتی و معدنی با رعایت ضوابط زیست محیطی در اراضی مورد موافقت سازمانهای جهاد کشاورزی استانها، نیاز به تغییر کاربری ندارد.

براساس نظر شورای نگهبان بند الحاقی ۶۳ ماهیت بودجه‌ای نداشته و مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی شناخته شد که با نظر نمایندگان حذف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =

پست بعدی

ارزشگذاری منابع طبیعی گامی برای توسعه پایدار

چ خرداد ۲۲ , ۱۳۹۲
 توسعه پایدار زمانی قابل دستیابی است که توأم با حفظ طبیعت باشد. با وجود این، هنوز بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کنند. در این کشورها و متأسفانه در کشور ما توسعه به هر قیمتی دنبال می‌شود؛ از همین روست که اجرای هر طرح عمرانی با تخریب‌های طبیعت […]