محصول ارگانیک در ایران تولید نمی‌شود

دامپزشک: رییس کمیته تخصصی بهداشت موادغذایی سازمان نظام دامپزشکی گفت: در زمینه محصولات ارگانیک، ادعاهایی در داخل کشور مطرح می‌شود. اما تلاشی برای اثبات این ادعاها انجام نشده است.

آراسب دباغ مقدم در گفتگو با دامپزشک با بیان این مطلب اظهارداشت: مرغ ارگانیک به این مفهوم که هرآنچه وارد بدن پرنده می‌شود؛ طبیعی باشد، در کشور نداریم.
وی افزود: در ایران مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می‌شود که به غلط، این محصول با عنوان ارگانیک شناخته شده است. این در حالی است که تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک فقط یک گام حرکت به سوی تولید محصول ارگانیک است.
رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون مجوزی برای توزیع مرغ ارگانیک در کشور صادر شده، گفت: انجمن ارگانیک در ایران مجوزهایی صادر کرده است.
وی ادامه داد: چون تولید مرغ ارگانیک یک بحث حاکمیتی است، سازمان دامپزشکی باید به این موضوع ورود پیدا کرده و مباحث مرتبط با آن را تحت پوشش قرار دهد. هرچند تاکنون چنین کاری بوسیله این سازمان انجام نشده است.
دباغ مقدم با اشاره به اینکه چندی پیش در نمایشگاه صنایع غذایی شاهد عرضه گوشت گوسفند، پنیر و سایر محصولات با برند ارگانیک بوده، بیان داشت: تولیدکنندگان این مواد ادعا می‌کنند که محصولات آنها ارگانیک است. در حالی که یک مرجع حاکمیتی با انجام ۱۰ها آزمایش باید صحت این ادعا را اثبات کند.
وی اضافه کرد: به نظر من، محصولی با عنوان ارگانیک و بر اساس استانداردهای مرتبط با این عنوان، در ایران تولید نمی‌شود.
سازمان‌های مردم نهاد مسئول صدور برند ارگانیک
رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به این سئوال که در سایر کشورها صدور مجوز تولید محصول ارگانیک به عهده کیست، اذعان داشت: عموما در اروپا یکسری سازمان‌های مردم نهاد NGO کار صدور مجوز برند ارگانیک را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم که اعضای انجمن ارگانیک و فعالیت‌های آنها مشکل دار است، اما باید سازمان دامپزشکی به موضوع ارگانیک ورود پیدا کند.
دباغ مقدم خاطر نشان ساخت: کسانی که در حیطه فرآورده‌های غیر دامی هم از ایران و هم از اروپا مجوز فعالیت دارند، تاکید می‌کنند که صدور مجوزها توسط آنها با دقت بیشتری نسبت به دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود.
جریمه‌های سنگین برای ادعاهای واهی
رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به این سئوال که آیا با سوء استفاده کنندگان از برند ارگانیک در ایران برخورد می‌شود، گفت: به نظر نمی‌آید برخورد خاصی با این افراد انجام شود.
وی افزود: در اروپا کسانی که ادعایی را روی محصولات خود مطرح می‌کنند، یعنی یکسری مشخصات روی محصولات آنها نوشته می‌شود، باید مستندات دقیق و علمی در رابطه با آن داشته باشند.
دباغ مقدم ادامه داد: در بسیاری از سوپرمارکت‌هایی که غذای سنتی می‌فروشند، روی تخم بلدرچین عباراتی نظیر ضد سرطان و غیره نوشته شده است. اینها ادعاهایی هستند که بوسیله برخی مطرح می‌شود اما کسی با آن برخورد نکرده است. باید با این مسائل برخورد شود.
وی گفت: اگر در اروپا ادعایی بوسیله افراد مطرح شود و نتوانند آن را ثابت کنند، جریمه‌های سنگین برای آنان در نظر گرفته می‌شود. در حالی که آبمیوه فروشی‌های سطح شهر برای هر آبمیوه ادعا می‌کنند که ۱۰ بیماری را شفا می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پانزده =

پست بعدی

کاسنی در طب سنتی

ی خرداد ۱۹ , ۱۳۹۲
کاسنی از جمله گیاهانی است که مصرف آن به سلامت شما کمک می‌کند. عرق این گیاه قلب، کبد و کلیه را فعال می‌کند.  گیاه دارویی کاسنی، گیاهی با گل‌های آبی است که بیشتر در فصل بهار رشد می‌کند و در هوای مرطوب نیز رشد آن دوچندان می‌شود.  حمید رضا عبدوس، […]