برای حفظ ارزشهای ژنتیکی لاکپشت آسیایی رادر منزل نگه ندارید.

بسیاری از افراد بی خبر از ارزشهای ژنتیکی لاک پشت های آسیایی آنها را به منظور سرگرمی درمنزل نگهداری می کنند این درحالیست که متأسفانه سرانجامی جز تلف شدن درانتظار این گونه ارزشمند نیست .

مسئول حفاظت محیط زیست فریمان دراین خصوص ضمن اشاره به قرار گرفتن این گونه در فهرست خزندگان حمایت و حفاظت شده، تصریح کرد نگهداری آنها در منزل و یا جمع آوری تخم و یا نوزادان آنها، تخلف از قانون محسوب میشود و با افراد خاطی برخورد قاطع خواهد شد.

ابوالفضل شعبانی همچنین افزود روز گذشته یک قطعه لاک پشت آسیایی که توسط دوستداران طبیعت به این اداره تحویل شده بود در زیستگاه طبیعی در منطقه شکار ممنوع کلیلاق رها سازی شد.

در این رابطه در یک مصاحبه تلفنی دکتر اسکندر رستگار پویانی خزنده شناس معروف و برجسته ایران که سالیان سال بر روی فون خزندگان ایران تلاش نموده است در دفاع از این موجود بسیار ارزشمند چنین می گوید:

لاک پشت آسیایی یا همان لاک پشت مهمیز دار شرقی یا لاک پشت افغانی از نمونه خزندگان ارزشمند شرق کشور است که دوازده سال خشکسالی اثر عجیبی برروی آنها گذاشته و وضعیت آنها از نظر جمعیتی، بحرانی است. مردم باید درک کنند که این موجودات در سیستم های طبیعی فوق العاده مهم هستند و وارد کردن آنها به منازل مسکونی فایده ای ندارد چرا که نگهداری آنها شرایط ویژه ای می طلبد که هرگز در خانه ها فراهم نمی گردد . آنها در طبیعت غذاهای متنوعی می خورند که در منزل این شرایط موجود نیست و بنا بر این روز به روز نحیف تر و ضعیف تر شده و سرانجام از بین می روند. از طرف دیگر بسیاری از این نوع لاک پشتها دارای انگل هایی هستند که برای زندگی انسانی خطرساز است.        

که در طی میلیونها سال جای خود را در طبیعت پیدا کرده اند و باید در زیستگاه خود زندگی نمایند بنا بر این جابجا نمودن آنها گناه بزرگی بوده و برابر با کشتن آنها است.

ما باید قدر این موجودات با ارزش را بدانیم و با افزایش سطح آگاهی های عمومی زمینه حفظ این موجودات را فراهم نماییم.”

 

به نقل از : ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

پست بعدی

برای حفاظت از محیط زیست یک هفته کافی است؟

چ خرداد ۱۵ , ۱۳۹۲
کاشان نیوز–سعید غلامیان: برای حفاظت از محیط زیست یک سال هم کفایت نمی کند، اما به جهت اهمیت موضوع روزی را به شکل نمادین به این نام تعیین می کنند تا کارکردهای سازمانهای فعال در این زمینه به مردم اطلاع و آگاهی رسانی شود، اما در کشور ما هفته ای […]