به دلیل انجام پژوهش درباره توسعه پایدار؛ دانشمند جوان ایرانی برنده جایزه یونسکو شد

به گزارش سبزپرس، اسامی برندگان جایزه «دانشمندان جوان برنامه انسان و کره مسکون» و «جایزه میشل باتیس» به وسیله شواری بین المللی هماهنگی برنامه انسان و کره مسکون (MAB)  روز جمعه (۱۰ خرداد) در مقر یونسکو اعلام شد.

برنامه انسان و کره مسکون  در یونسکو، از سال ۱۳۶۸به منظور راستای تشویق پژوهشگران جوان برای کار در زمینه های زیست بوم، منابع طبیعی و تنوع زیستی هر ساله جوایزی را تا سقف پنج هزار  دلار اعطاء کرده است. همچنین از سال ۱۳۸۹، دو جایزه ویژه توسط کمیته ملی این برنامه در کشور استرالیا پرداخت شده است.

اسامی برندگان سال ۱۳۹۲ عبارتند از:

خولیو بلاس گارسیا (اسپانیا):: از منظر حیات وحش، گروه‌های بزرگ انسان‌های زائر چگونه دیده می‌شوند؟

عطیه کاظمی مجرد (ایران): توسعه پایدار ذخیره‌گاه‌های زیستکره با ارتقاء خدمات اکوسیستمی کلیدی.

هیلار کوواکو (ساحل عاج): حفاظت از تنوع زیستی در منطقه حفاظت شده مونت نیمبا.

آنجلا کامارگو (مکزیک): ارزیابی اثربخشی ذخیره‌گاه زیستکره مونتس آسولس در حفاظت از جمعیت و عملکرد پستانداران بزرگ‌جثه گیاه‌خوار.

کلودیا مونرا (نیکاراگوئه): به کارگیری «طراحی زیست-فرهنگی» به عنوان چارچوبی برای شناسایی پایداری در ذخیره‌گاه زیستکره سن خوان و قلعه ایماکولیت کونسپسیون در نیکاراگوئه.

بلال حبیب (هند): طراحی و تدوین برنامه‌ای برای پایش اکولوژیکی در ذخیره‌گاه زیستکره اوتارکادا با مشارکت دهی جوامع محلی.

جایزه شش هزار دلاری «میشل باتیس» نیز در ارتباط با مدیریت ذخیره گاه‌ها مشترکاً به «ماریسا کووتزی» و «هری بیگز» (آفریقای جنوبی) برای مطالعه موردی آنان بر ذخیره‌گاه زیستکره کروگر تا کانیوس در آفریقای جنوبی تعلق گرفت.

ذخیره‌گاه‌های زیستکره مناطقی هستند که توسط برنامه انسان و کره مسکون یونسکو ثبت می‌شوند و در آنها تلاش می‌شود تا راهکارهای ابتکاری برای حل مسائل حفاظت، اکولوژی و توسعه پایدار به کار گرفته شود. تا به امروز ۶۲۱ ذخیره گاه زیست کره در ۱۱۷ کشور جهان به ثبت رسیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

پست بعدی

گلوله های قیری در سواحل دریای خزر

د خرداد ۱۳ , ۱۳۹۲
 آلودگی‌های نفتی ساحل دریای مازندران از سوی پژوهشگران پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت، منشاءشناسی می‌شود. مهندس سلیمانی- مدیر گروه اکولوژی و کنترل آلودگی محیط پژوهشکده- در نشستی خبری با اعلام این خبر توضیح داد: گلوله‌های قیری در ساحل دریای مازندران از بندر انزلی تا گرگان دیده می‌شوند […]