آتش سوزی سریالی در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش مهر، آتش سوزی جنگلها در کهگیلویه و بویراحمد سریالی است که هرساله در اواسط بهار آغاز می شود و تا پاییز ادامه دارد و حاصل آن مرگ تدریجی جنگل های انبوه این استان است.

بعداز ظهر روز گذشته این سریال تکراری در کوهستانهای بهمئی اکران شد و آتش به جان جنگلهای انبوه تنگ “دوراک ممبی” در این شهرستان افتاد و چندین هکتاراز مراتع و جنگلهای این منطقه هنوز در این آتش می سوزد.

آتش سوزی درارتفاعات۲۰۰۰متر/ مساحت آتش سوزی برآورد نشده است

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این آتش سوزی بعدازظهر روز یکشنبه در ارتفاعات بالای ۲۰۰۰ متر و صعب العبور این منطقه به وقوع پیوست.

محمد رضا جهان آرا افزود: نیروهای مردمی، منابع طبیعی و نظامی روز گذشته به منطقه اعزام شدند و از شب گذشته تاکنون مشغول اطفای حریق هستند.

وی بیان کرد: متاسفانه وزش شدید باد موجب گسترش و شدت این آتش سوزی شده بود.

جهان آرا اظهار داشت: بخش زیادی از آتش مهار شده و هم اکنون برای مهار سایر بخش های این آتش سوزی، نیروهایی از شهرستانهای گچساران، کهگیلویه و لنده به بهمئی اعزام شدند.

مصدوم شدن چند نیروی اطفای حریق

وی علت آتش سوزی را نامعلوم دانست و گفت: در حال حاضر اولویت منابع طبیعی استان اطفای حریق است و پس از آن علت آتش سوزی در دست بررسی قرار می گیرد.

وی هچنین در خصوص میزان مساحت منطقه آتش گرفته نیز گفت: هنوز برآوردی از میزان مساحت و میزان خسارت انجام نشده و پس اطفای حریق کارشناسان در این خصوص اقدام می کنند.

جهان آرا همچنین از مصدوم شدن چندین نفر از نیروهای اطفای حریق خبرداد و گفت: متاسفانه نیروهایی اعزام شده به منطقه با کمبود آب و غذا مواجه شده اند.

وی بیان داشت: قرار است امکاناتی از قبیل آب و غذا توسط یک دستگاه بالگرد شرکت نفت گچساران به منطقه ارسال شود.

چهار ساعت پیاده روی برای رسیدن به محل آتش سوزی

فرماندار شهرستان بهمئی نیز در خصوص این آتش سوزی به خبرنگار مهر گفت: این آتش سوزی در ارتفاعات صعب العبور منطقه ممبی به وقوع پیوسته و نیروهای مردمی و منابع طبیعی برای اطفای آتش، سه تا چهار ساعت پیاده روی کردند تا به محل آتش سوزی رسیدند.

محمد ظاهر سیاوش افزود: جنگلهای این منطقه از جمله انبوه ترین جنگلهای این استان است و امسال به دلیل بارندگی فراوان، میزان علوفه بسیار زیاد بود که این خود در شت آتش سوزی بی تاثیر نبود.

وی اظهار داشت: نیروهای اطفای حریق بدون آب و غذا در ساعت سه صبح آتش را خاموش کردند اما دوباره سحرگاه امروز آتش سوزی شروع شد.

سیاوش بیان داشت: وجود گردو غبار شدید باعث شد بالگرد نتواند برای کمک به نیروها و ارسال آب و غذا پرواز کند و قرار شده صبح امروز به منطقه پرواز کند.

اطفای حریق بدون آب و غذا با شاخ و برگ درختان

وی درخصوص شیوه اطفای حریق در این آتش سوزی نیز گفت: این استان از ابتدایی ترین ابزارهای اطفای حریق محروم است و امدادگران در این آتش سوزی با شاخ و برگ درختان اقدام به اطفای حریق کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، اغلب آتش سوزیهای جنگل و مرتع در این استان در ارتفاعات به وقوع می پیوندد که به دلیل صعب العبور بودن، تا رسیدن نیروهای حفاظت منابع طبیعی بخش زیادی از جنگل و مرتع طعمه حریق می شود.

کهگیلویه و بویراحمد استانی کوهستانی است و ۵۳ درصد مساحت آن را شیبهای بالای ۲۷ درصد تشکیل می دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد و تنها بالگرد می تواند به تسریع در اطفای حریق کمک کند.

با این حال به رغم درخواستهای مکرر مسئولین استانی مبنی بر اختصاص یک دستگاه بالگرد برای حفاظت از جنگلهای این استان، هنوز این در خواست مورد توجه قرار نگرفته است.

جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد سهم جنگلهای کشور و ۲۰ درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را به خود اختصاص می دهند. بر این اساس سرانه جنگل در دنیا هشت دهم، در ایران دو دهم و در این استان ۱٫۷ دهم هکتار است که می توان گفت سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد ۸٫۵ برابر کشور و ۲٫۱ برابر دنیا است.

به نظر می رسد قدر این ثروت عظیم آنگونه که باید دانسته نمی شود و جنگلهای این استان قربانی برخی بی توجهی ها و سهل انگاری ها می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

پست بعدی

زهاب‌های حاوی کود و سم تالاب‌ها را تهدید می‌کند

د خرداد ۱۳ , ۱۳۹۲
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: نخستین صدمه استفاده نادرست از آب در بخش کشاورزی به تالاب‌هابازمی‌گردد. فرهاد پورسخا در گفت‌وگو با ایسنا ‌افزود: وقتی آب از بخش کشاورزی خارج می‌شود در خط القعر زمین‌های کشاورزی که معمولا محدوده تالاب‌ها می‌شود انباشته می‌شود و انباشت آب‌های آلوده […]