برنامه محیط زیست ملل متحد موضوع امسال روز جهانی محیط زیست را اعلام کرد؛ «فکر کنید، میل کنید، حفظ کنید!»

به گزارش سبزپرس، روز جهانی محیط زیست که هر سال در پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) برگزار می‌شود، امسال بر غذا و اثرات محیط زیستی آن تمرکز دارد. شعار این روز نیز «فکر کنید، میل کنید، حفظ کنید!» مشخص شده است.

UNEP با انتشار اطلاعیه‌ای، موضوع امسال را اعلام کرده که به شرح زیر است:

موضوع روز جهانی محیط زیست امسال، «فکر کنید، میل کنید، حفظ کنید» است. این موضوع، یک حرکت جمعی بر ضد دورریز و از دست دادن غذا است که افراد را به کاهش تاثیرشان بر غذا تشویق می‌کند. ‌ بر اساس سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، هر ساله ۱٫۳ میلیارد تن غذا دور ریخته می‌شود. این رقم، معادل میزان غذایی است که در نیمۀ جنوبی آفریقا تولید می‌شود. در عین حال، هر شب از هر هفت نفر در جهان، یک نفر گرسنه می‌خوابد و هر روز بیش از ۲۰ هزار کودک زیر پنج سال به دلیل گرسنگی می‌میرند.

با توجه به این عدم توازن بزرگ در شیوۀ زندگی و نتایجی مخربی که بر محیط زیست داشته، موضوع روز جهانی محیط زیست امسال شما را به آگاهی بیشتر دربارۀ آثار انتخاب غذا تشویق می‌کند و همچنین شما را در تصمیم‌گیری آگانه در این باره، توانمند می‌کند.

همچنانکه سیارۀ زمین سعی دارد تا با ارائۀ منابع کافی بقای هفت میلیارد نفر انسان ساکنش (که تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر می‌رسد) را فراهم کند، فائو تخمین می‌زند که یک سوم از مزان تولید غذا در جهان همچنان دور ریخته می‌شود و یا از دست می‌رود. دور ریز مواد غذایی باعث از دست رفتن حجم زیادی از منابع می‌شود و از دلایل اثرات ناخوشایند محیط زیستی است.

موضوع امسال، شما را دعوت می‌کند تا از خانه‌تان و پس از آن با استفاده از قدرت تصمیم‌های جمعی با همیاری دیگران، برای کاهش دورریز غذا، حفظ سرمایه، به حداقل رساندن اثرات محیط زیستی تولید غذا و ایجاد فشار برای بالا بردن بازدهی فرایند تولید غذا اقدامی انجام دهید.

دور ریز غذا به این معناست که تمام منابع و افزوده‌هایی که برای تولید آن میزان غذا مورد استفاده قرار گرفته، دور ریخته شده است. به عنوان مثال، برای تولید یک لیتر شیر، حدوداً یک هزار لیتر آب لازم است و حدود ۱۶ هزار لیتر آب از طریق غذا به یک گاو داده می‌شود تا یک همبرگر تهیه شود. زمانی که غذا را دور بریزیم، یعنی بیهوده و بدون هیچ نتیجه‌ای باعثانتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق خود گاوها و همچنین در کل زنجیرۀ غذایی شده‌ایم.  

در واقع تولید غذا در جهان ۲۵ درصد زمین‌های قابل سکونت را اشغال کرده و باعث مصرف ۷۰ درصد منابع آب شیرین، ۸۰ درصد از میزان کل جنگل‌زدایی‌ها و انتشار ۳۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان است. از سوی دیگر تولید غذا بزرگترین عامل از دست رفتن تنوع زیستی و تغییر کاربری زمین است.

به این ترتیب، تصمیم‌گیری آگاهانه به این معناست که به صورت هدفمند غذاهایی را انتخاب کنید که کمترین اثرات محیط زیست را داشتند؛ مانند غذاهای ارگانیک که در فرایند تولید آنها از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. استفاده از غذاهای محلی نیز می‌تواند به معنای این باشد که غذاها نیمی از جهان را با هواپیما پرواز نکنند تا از این طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد.

پس، ابتدا فکر کنید و سپس غذا میل کنید تا به حفظ محیط زیستمان کمک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

پست بعدی

برای نخستین بار از شغال زال در پناهگاه حیات وحش دربند راور تصویر برداری شد

ی خرداد ۱۲ , ۱۳۹۲
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: برای نخستین بار در جنوب شرقی ایران از یک شغال زال عکسبرداری شد. تصویر این شغال زال که در جریاننخستین برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیاییتوسط دوربین های تله ای انجمن یوزپلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش دربند راور استان کرمان […]