اکوتور (طبیعت گردی)کویر سبز به کویر رویاها ؛مرنجاب

امروزه صنعت توریسم به عنوان یک مقوله مهم و تاثیرگذار در اقتصاد جهانی پذیرفته شده و کشورهای مختلف دنیا برای رسیدن به توسعه ای پایدار، در این راستا تلاش می نمایند. توجه به مقوله ی گردشگری زمانی مهم تر جلوه م یکند که بر اساس آمارهای موجود، صنعت گردشگری امروزه به عنوان دومین منبع درآمد بیش از ۴۹ کشور در حال توسعه به حساب می آید و راهبردی است برای افزایش درآمد و فقرزدایی این کشورها، تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۴۳ درصد از اشتغال جهان (WTO) بر اساس پیش بینی سازمان گردشگری جهانی مربوط به بخش گردشگری خواهد بود کشور ایران نیز جهت رهایی از اقتصاد تک محصولی، می تواند به دلیل برخورداری از قابلیت های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی در عرصه گردشگری و با داشتن راهبرد مناسب، به سطح مطلوبی از توسعه دست یابد.

کویر مرنجاب در شمالشهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قراردارد این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل از غرب به کویر مسیله و دریاچه های  نمک حوض سلطان و حوض مره از شرق به کویر بندریگ وپارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان های آران و بیدگل و کاشان محدود می شود. 

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می‌شود. تپه‌های شنی بلند و جنگلهای تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده‌است. دریاچه نمک آران وبیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند. چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر، محل آبشخور شترهای کاروانها بوده‌است.


در منطقه کویری آران و بیدگل، باد مثل هر منطقه کویری دیگر، یک عامل تعیین کننده اقلیمی است. باد، هم در شکل دهی به وضعیت طبیعی کویر و هم در شیوه زندگی انسان بیابان نشین تأثیر تعیین کننده دارد. بادهای نامطلوب بزرگترین آفت کویر و باد مطلوب، نسیمی از بهشت است که کویر تفتیده را شاداب و با طراوت می کند. متأسفانه در این منطقه جز دو باد شهریاری و باد شمال، سایر بادها چون باد خراسان، باد قبله، باد طوفان، باد سیاه و بویژه باد لوار از بادهای نامطلوب محسوب می شوند.

 در منطقه مرنجاب ۸ گونه گیاهی اصلی که شامل گونه هایی از اسفناج، گندمیان، گز، درمنه، جغجغه،خارشتر، اسپند و شکرتیغال است، شناسایی شده و محصولات کشاورزی منطقه پنبه و صیفی جات است که زراعت آبی و با استفاده از قنات است.

پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. ازجمله حیوانات موجود می توان به گرگ، شغال ، کفتار ، روباه شنی ،بزمجه آفتاب پرست ، انوع مارمولک، مار عقرب ،تیهو ،عقاب، شاهین اشاره کرد.در سال اخیر یک جفت پلنگ نیز در منطقه مرنجاب مشاهده شده است.به گفته ساکنان محلی هم اکنون ۲۱ قلاده پلنگ در این منطقه وجود دارد.

منطقه از نظر منابع آبی زیرزمینی دارای چشمه ها و چا ه های متعددی بوده و از نظر آب های سطحی دارای مسیل ها، آبریزها، قنات ها و رودخانه هایی فصلی است  نزدیک ترین شهرها به منطقه به ترتیب آران و بیدگل، نوش آباد، کاشان، حسین آباد وابوزیدآباد است، روستاهایی نیز در منطقه وجود دارد . ارتفاع منطقه از جنوب به شمال ۹۱۰ تا ۸۲۳است. بخش کوهستانی این منطقه با ارتفاع ( ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر) شامل سیاه کوه، ارتفاعات دوازده امام، کوه لطیف، رشته کوه های یخ آب، سفیدآب و تالبور است. رسوبات منطقه همگی متعلق به دوران کواترنر بوده و۵/. درصد می باشد. برای دسترسی به منطقه سه مسیر اصلی وجود دارد، ابتدا مسیر شهر آران به سمت پادگان و سپس جاده خاکی مرنجاب، دیگری مسیر پارک ملی کویر است که از پیشوا آغاز شده وسپس به قصربهرام و بعد از آن به کاروانسرای سفیدآب رسیده و از آنجا به مرنجاب منتهی می شود. مسیر سوم، مسیر کاشان به ابوزیدآباد و مرنجاب است.

دریاچه نمک، و محدوده ی اطراف آن از نقطه نظر ژئومورفولوژی یک دشت سیلابی محسوب می گردد

کاروانسرای مرنجاب

بر اساس آنچه که در ماخذ و منابع تاریخی دوران صفویه نقل شده است در اوایل قرن یازدهم هجری،ترکمانان و ازبکان در یک شبیخون که از راه کویر به قصبه های آران وبیدگل و در یک نوبت به اصفهان داشتند. خساراتی وارد کردند،بنابراین شاه عباس راجهت حفظ کویر و راه تجاری کاروان رو به فکر چاره افتاد .لذا با توجه به وجود مزرعه مرنجاب و یک رشته قنات آب در آن،دستور احداث کاورانسرای مرنجاب را در کنار مزرعه و مجاورت دریاچه نمک صادرنمود.این کاروانسرا به همت آقا خضر نهاوندی (حاکم کاشان در زمان شاه عباس اول)در سال ۱۰۱۲ ه .ق با دو منظور ساخته شد.

اطراق و اقامت مسافرین و کاروانهای بازرگانی در این کاروانسرا

مستقر شدن نیروی انتظامی بمنظور حفاظت از راههای کویری

لذا علاوه بر احداث ۴ برج دیده بانی در چهار گوشه کاروانسرا قسمت دام و دیواره اطراف آن به صورت سنگر ساخته شده است تا مستحفظین راه تجاری مرنجاب قادر باشند در مواقع احتمالی از جان و مال کاروانیان بخوبی دفاع نمایند.

این کاروانسرا متشکل از سردرو هشتی ورودی، چهار ایوان ،حجرات با ایوان ورودی در جلوی آنها در چهار طرف صحن و همچنین اصطبلها و چهار برج در چهار گوشه کاروانسرا می باشد.

این کاروانسرا در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۱۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 بخش کوچکی از بی توجهی و کم لطفی مردم نسبت به مرنجاب

اسفند ۹۱- دریاچه نمک -کاروانسرای مرنجاب -کویر مرنجاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یازده =

پست بعدی

برنامه محیط زیست ملل متحد موضوع امسال روز جهانی محیط زیست را اعلام کرد؛ «فکر کنید، میل کنید، حفظ کنید!»

ی خرداد ۱۲ , ۱۳۹۲
به گزارش سبزپرس، روز جهانی محیط زیست که هر سال در پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) برگزار می‌شود، امسال بر غذا و اثرات محیط زیستی آن تمرکز دارد. شعار این روز نیز «فکر کنید، میل کنید، حفظ کنید!» مشخص شده است. UNEP با انتشار اطلاعیه‌ای، موضوع امسال را اعلام کرده که […]