در راستای توانمند سازی و رتبه بندی تشکل های مردم نهاد محیط زیستی تشکل های زیست محیطی آموزش می بینند

دیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری دوره های آموزشی و طراحی و تعبیه سامانه رتبه بندی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی با معیار های علمی خبر داد و گفت: این رتبه بندی با هدف حفظ تنوع و بقای سازمان های مردم نهاد دنبال می شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام):  احمد قیومی با بیان اینکه تشکل های مردم نهاد محیط زیستی نسبت به سال گذشته از نظر کمی و کیفی رشد داشته اند، اظهار داشت: دوره های آموزشی توانمند سازی تشکل های مردم نهاد زیست محیطی در سطح ملی برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه تشکل های مردم نهاد محیط زیستی در سه سطح محلی، ملی و بین المللی فعالیت می کنند، افزود: دوره های آموزشی ویژه سازمان های مردم نهاد در سطح استانی و ملی برگزار می شود.
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از طراحی و تعبیه سامانه رتبه بندی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی با معیار های علمی خبر داد و گفت: این رتبه بندی با هدف حفظ تنوع و بقای سازمان های مردم نهاد دنبال می شود.
احمد قیومی ارائه یک طیف فعالیت های مثبت تشکل های مردم نهاد برای نمایش روند های رشد به صورت سالانه ، مستند سازی تجربیات ناب سازمان های مردم نهاد ، بازتاب رسانه ای آن جهت انتقال تجربیات به تشکل های تازه تاسیس و شناسایی سازمان مردم نهادیی که در بانک های اطلاعاتی سازمان های مردم نهاد ثبت نشده اند، از دیگر اهداف طراحی این سامانه عنوان کرد.
وی از تعریف معیار ها و شاخص های علمی برای طراحی نظام رتبه بندی تشکل های مردم نهاد زیست محیطی خبر داد و گفت: یکی از این شاخص ها ، شاخص تاثیر است که با سه رویکر تاثیر تشکل ها بر حسب اثر بخشی ،تاثیر مقایسه با سازمان های همکار و میزان دستیابی تشکل ها به ماموریت ها ارزیابی می شود.
قیومی شاخص نوآوری را یکی دیگر از معیار های رتبه بندی تشکل های مردم نهاد زیست محیطی  برشمرد و افزود: این شاخص شامل خلاقیت در بر نامه ریزی ها،‌اتخاذ رویکرد های جدید برای حل مسائل قدیمی، ساختار سازمانی و مدیریت عملکرد در حوزه تخصصی است.
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست شاخص پایداری را یکی دیگر از معیار های رتبه بندی تشکل های زیست محیطی عنوان کرد و گفت: مدیریت استراتژیک و ‌مالی ، تنوع سرمایه ای، دارایی و بهبود توسعه از آیتم های این شاخص می باشد.
قیومی با اعلام اینکه تشکل های مردم نهاد محیط زیستی بر اساس این شاخص های علمی و کاربردی امتیاز بندی می شوند،‌افزود: بر اساس این سنجش سازمان های مردم نهاد زیست محیطی رتبه بندی می شوند.
قیومی از انجام مطالعه تطبیقی به عنوان روش های نوین و اثر بخش مشارکت مردمی در حفاظت از
محیط زیست خبر داد و اظهار داشت: نتایج حاصل از این تطبیق در اختیار سازمان های مردم نهاد زیست محیطی قرار می گیرد و برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این راستا تنظیم می شود.
وی ادامه داد: دوره آموزشی توانمند سازی مدیریت زیست بومی تالاب ها در دو استان خوزستان و آذربایجان غربی برگزار می شود و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی می توانند از تاریخ ۲۲-۱۸ خرداد ماه سالجاری در استان اهواز و ۳۰-۲۶ خرداد ماه سالجاری در ارومیه حضور یابند.
قیومی از برگزاری دوره سراسری ملی در تیر ماه سالجاری برای تشکل های مردم نهاد زیست محیطی در استان یزد امسال خبر داد و گفت: تشکل های مردم نهاد فعال از تمامی استانهای کشور در این دوره شرکت
می کنند.
وی با اشاره به اینکه این دوره شامل ۵ عنوان کارگاه آموزشی است، اظهار داشت: جایگاه و نقش سازمان های مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست ،‌راهکار های علمی حفظ محیط زیست، توسعه پایدار با رویکرد حفظ ذخایر زیستی ، بررسی تجربیات جهانی فعالیت غیر دولتی در حفظ محیط زیست و آشنایی با مراحل ثیت آثار طبیعی در فهرست آثار ملی از عناوین این دوره های آموزشی برای توانمند سازی تشکل های مردم نهاد است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 4 =

پست بعدی

اثر عضو جمعیت کویر سبز برگزیده شد

ج خرداد ۱۰ , ۱۳۹۲
جشنواره ملی فرهنگی و هنری طلای کثیف به همت سازمان مدیریت پسماند مشهد برای اولین بار در سطح ملی با موضوعات زباله , بازیافت و زشتیها و زیباییها در کلیه رده های سنی در بخشهای مختلف برگزارشد.  تعداد آثار ارسالی به جشنواره ۵هزار و ۶۷۳ بوده است که به تفکیک […]