برق خورشیدی و برابری شبکه در ۱۰۲ کشور

در کنفرانس انرژی خورشیدی ۲۰۱۳ در ملبورن استرالیا، دکتر استوارت ونهام، مدیر ارشد تکنولوژی در شرکت Suntech، از یک تصویر جالب برای نمایش برابری قیمت برق خورشیدی حاصل از پنلهای فتوولتائیک با قیمت برق شبکه که اصطلاحاً برابری شبکه نامیده می‌شود استفاده نمود. در این تصویر برابری شبکه در ۱۰۲ کشور جهان مشخص گردیده است.

 

اصطلاح برابری شبکه که معادل انگلیسی آن “grid parity” یا “socket parity” است بیانگر برابری قیمت برق خورشیدی حاصل از پنلهای فتوولتائیک با برق شبکه (حاصل از سوختهای فسیلی) است. همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌شود بسیاری از کشورهایی که از میزان تابش خورشیدی قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند، تا کنون به برابری شبکه دست یافته‌اند. استرالیا از جمله کشورهایی است که سالها پیش به این موفقیت دست یافته است.

به عقیده دکتر ونهام، تا سال ۲۰۲۰ میلادی، قیمت برق خورشیدی حاصل از پنلهای فتوولتائیک (به صورت خانگی) تا بیش از ۵۰% کاهش خواهد داشت. وی همچنین معتقد است قیمت برق خورشیدی در مقیاس صنعتی و تجاری نیز رقابت سختی با انرژی حاصل از سوختهای فسیلی خواهد داشت. قابلیت رقابت برق خورشیدی با برق حاصل از سوختهای فسیلی در بسیاری از کشورهایی که به دلیل فقدان منابع مورد نیاز اینگونه سوختها، قیمت بالایی برای برق شبکه تعیین نموده‌اند به خوبی مشهود است. همچنین استفاده از انرژی خورشیدی در کشورهایی که فاقد زیرساختهای لازم برای تولید الکتریسیته مورد نیاز می‌باشند بسیار توجیه پذیر می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + دوازده =

پست بعدی

چرا ثروت‌های طبیعت ایران هنوز ارزشگذاری نشده است؟!

ج خرداد ۱۰ , ۱۳۹۲
    فرهیختگان/سمیه متقی: قوچ، میش و مرال و آهو و بسیاری از علفخواران کشور ما نه‌تنها با گذر زمان اوضاع و احوال‌شان بهتر نشده بلکه هرچه آمار جدیدتری منتشر می‌شود، بحران شرایط زندگی آنها در کنار سایر حیوانات حیات‌وحش ما، مشهودتر می‌شود.      محمد درویش، عضو هیات‌ علمی مؤسسه تحقیقات […]