پرندگان در معرض خطر انقراض در ایران کدامند !؟

 مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به حیات پرندگانی نظیر درنای سیبری ، بالابان ، سرسفید ، میش مرغ ، عقاب طلایی ، اردک مرمری که در معرض خطر انقراض قرار دارند هشدار داد .

محمدی در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایران گفت : تاکنون ۵۲۵ گونه پرنده در کشور شناسایی شده است که تنوع این گونه‌ها معادل تنوع کل گونه‌های پرنده موجود در کل قاره اروپا است اما با توجه به اینکه حیات اکثریت این پرندگان از تالاب های کشور تامین می شود ، تخریب تالاب ها طی سال های اخیر حیات این گونه ها را با خطر انقراض مواجهه شده است .

به گفته وی  در حال حاضر پرندگانی نظیر درنای سیبری، بالابان، اردک، سرسفید، میش مرغ، عقاب طلایی، اردک مرمری و تعدادی دیگر از گونه‌ها در معرض تهدید و انقراض هستند.

وی گفت: اگرچه ایران با ۱۱۳۶ گونه جانوری به عنوان یکی از کشورهایی با تنوع زیستی بالا محسوب می‌شود اما بررسی‌ها و مطالعات مختلف نشان می‌دهد تعداد زیادی از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به گفته‌ی وی، یوزپلنگ ایرانی، گوزن زرد، خرس سیاه و گورخر ایرانی نیز از گونه‌ی پستانداران در صورت نبود برنامه‌های مناسب حفاظتی در چند سال آینده به لیست حیوانات منقرض شده اضافه خواند شد.

محمدی در خصوص گونه‌های خزندگان در حال انقراض گفت: از رده خزندگان پنج دسته لاک‌پشت‌ها، کروکودیل‌ها، سوسمارها، کرم سوسمارها و مارها تاکنون ۲۲۴ گونه مورد شناسایی قرار گرفته است، اما اطلاعات مفید و قابل دسترسی در مورد این جانوران بسیار اندک است.

به گفته وی، کمبود مطالعات جامع و عمیق در مورد بیولوژی در حفاظت این جانوران و کاهش جمعیت آنها به دلیل به تخریب زیستگاه‌ها در طول سال‌های اخیر، موجب نگرانی‌های نبستا زیادی در مورد تعدادی از گفته‌های ارزشمند خزنده کشورمان شده است.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: شکار و صید بی‌رویه صدها و هزاران مار سمی، بسیاری از گونه‌های مار سمی از جمله افعی شاخدار و افعی دماوندی را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های چند ساله در استان سیستان و بلوچستان که زیستگاه تنها گونه تمساح تالابی ایران است نگرانی‌های بسیاری را در مورد کاهش جمعیت این گونه به وجود آمده است.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ماهیان آبهای داخلی ایران شامل ۱۶۰ گونه با ۲۷ خانواده می‌شود که در میان آنها خانواده کپور ماهیان فون غالب را تشکیل داده و ماهی کور غار، قزل‌آلای خال قرمز و آفانیوس به عنوان گونه‌های منحصر به فرد کشور دارای ارزش زیستی بالایی هستند.

محمدی در خصوص آخرین وضعیت گونه‌های دوزیستان گفت: از رده دوزیستان کشورمان تاکنون ۲۰ گونه گزارش شده که در بین آنها سمندرها از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند اما اطلاعات بسیار کم و جزئی از بیولوژی و اکولوژی آنها در دست است.

به گفته وی، گونه‌هایی نظیر سمندر لرستان، سمندر کردستان، سمندر غارزی ایران و سمندر آذربایجان در وضعیت بحرانی یا در معرض خطر انقراض قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

پست بعدی

اقتصاد مقاومتی مبتنی برحفظ طبیعت

پ خرداد ۹ , ۱۳۹۲
محیط زیست > منابع‌طبیعی– دکتر تقی شامخی استاد دانشگاه و صاحب‌نظر منابع طبیعی درباره جایگاه منابع طبیعی در اقتصاد مقاومتی می‌گوید: وقتی صحبت از مقاومت می‌شود، یعنی اینکه ما بتوانیم پایداری را بالا ببریم و شرایطی ایجاد کنیم که بتوانیم در زمان‌های طولانی و در وضعیت دشوار مقاومت کنیم؛ منابع طبیعی در […]