درخواست هواداران محیط‌ زیست برای حذف کاغذ از تبلیغات انتخاباتی

به گزارش ایسنا، در این بیانیه که کمپین انتخابات بدون کاغذ نام گرفته، آمده است: در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و چهارمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر، فارغ از وابستگی به هر جناح سیاسی، شعارها و دغدغه‌های محیط‌زیستی کاندیداها هر چند در حد شعار گواه بر این واقعیت دارد که تلاش‌های حامیان محیط‌زیست در سال‌های اخیر بی‌فایده نبوده و حداقل دغدغه ذهنی را در بستر جامعه و میان مسئولان ایجاد کرده است، ولی آیا شعار کافی است؟ شاید آنچه توسط این بیانیه خواهان هستیم محکی برای ادعاهای محیط‌زیستی رئیس‌جمهور آینده باشد.

در این بیانیه آمده است: کاندیدای محترم، آیا می‌دانید در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری و شورای شهر تن چند درخت لرزید و چند جنگل ریشه‌کن شد؟ طبق برآورد کارشناسان به ازای تولید هر تن کاغذ حدود ۱۷اصله درخت تنومند باید قطع شود، حال خودتان قضاوت کنید که برای انتخابات پیش‌رو معادل چند درخت تنومند باید برای تبلیغات نامزدهای انتخابات قطع شود. همچنین در این بیانیه آمده است: ما جمعی از فعالان محیط‌زیست و اصحاب رسانه بر این باوریم که به راحتی می‌توان کابوس مجددی برای درختان ایجاد نکرد. بر این باوریم که با پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات نیز رنگ و بوی دیگری به‌خود گرفته و جایگزین روش‌های سنتی در جهان شده است؛ لذا خواستار جامه عمل پوشاندن به شعارهای محیط‌زیستی‌تان بوده تا با گامی هر چند کوچک به باور برسانیدمان.

فعالان محیط‌زیست در پایان این بیانیه آورده‌اند: از شما می‌خواهیم با مصرف هر چه کمتر کاغذ در تبلیغات و جایگزین کردن کاغذهای بازیافتی و بالاخص تبلیغات الکترونیک و فضای مجازی، «محیط‌زیست» اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را پاس بدارید.

ضرورت تبیین برنامه‌های زیست محیطی

انجمن نشریات تخصصی کشاورزی که بیش از ۵۵نشریه عضو آن هستند نیز به بهانه برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری طی بیانیه‌ای خواستار اعلام برنامه‌های مرتبط با حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: در شرایط کنونی فارغ از اینکه چه شخص یا گروهی در انتخابات پیروز شود از خود می‌پرسیم آیا اصلا اراده‌ای برای رسیدن به توسعه پایدار کشور از دولت یازدهم خواهیم دید؟ این سؤال از آنجا نشأت می‌گیرد که تا‌کنون برنامه‌ای برای بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست به‌عنوان بستر اصلی توسعه پایدار کشور ارائه نشده است.

انجمن صنفی نشریات تخصصی بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشور، سرفصل‌های اصلی و ضروری را برای تقویت جایگاه کشاورزی در مسیر توسعه پایدار و اشتغال اعلام می‌کند و انتظار دارد که کاندیداها دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات زیست‌محیطی به وضوح اعلام نمایند.

مهندسی‌سازی‌ و مدیریت زنجیره‌ای بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست به‌عنوان بستر توسعه پایدار کشور، اجرایی شدن اصل ۴۴در بخش کشاورزی با هدف دستیابی به نقش نظارتی دولت، مهندسی‌سازی‌ و ایجاد روابط استاندارد بین بخش کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور از جمله موضوعاتی است که این انجمن از کاندیداها خواسته است درباره آن اظهارنظر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 12 =

پست بعدی

لوح های تقدیر یک دهه فعالیت جمعیت کویر سبز کاشان

س خرداد ۷ , ۱۳۹۲