ریزگرد بی اعتبار شد

اعتبار مهار ریزگرد و گردوغبار توسط مجلس از بودجه سال ۱۳۹۲ حذف شد و قرار شده از محل مازاد درآمد نفتی، اعتباری برای این مشکل محیط زیستی در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه مشکل ریزگردها و گردوغبار به قوت خود باقی است سوال این است که چرا چنین اعتباری باید حذف شود و آیا این تصمیم به درستی اتخاذ شده؟

 

محیط زیست به دور از تنش اقتصادی
|محمد درویش|
کارشناس محیط زیست
به طور کلی بودجه سازمان حفاظ محیط زیست در سال ۹۲ از سمت مجلس ۳۵ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر بودجه یی که سال گذشته برای مهار ریزگردها به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص داده شد به دلیل کندی کار و موانع بروکراتیک بیش از ۱۰ درصد آن بودجه به کار گرفته نشد و ۹۰ درصد بودجه بازگردانده شد. حال با دو فرضیه مواجه هستیم: فرضیه اول این است که اگر بودجه یی برای مهار ریزگردها به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص داده شود سازمان حفاظت محیط زیست توانایی جذب و به کارگیری عملیاتی این بودجه را ندارد چرا که از کارشناسان زبده و متخصص به اندازه کافی برخوردار نیست.سوال دیگر این است که چرا بودجه سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست برگشت خورد؟به هر ترتیب از آن جایی که سازمان حفاظت محیط زیست نهاد نظارتی است باید از هر گونه تنش اقتصادی دور باشد. در عین حال سازمان هم باید از پرسنل متخصص و دانش به روز برخوردار باشد.به نظر، هر گونه حذف و تقلیل بودجه نهادهایی همچون جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست سبب اختلال حرکت اجتماعی مردم ایران می شود و نمایندگان مجلس نباید تحت هیچ شرایطی بودجه نهادهای مرتبط با محیط زیست را تقلیل داده یا قطع کنند.

 

بی برنامگی
|وحید نوروزی|
کارشناس محیط زیست
حذف اعتبار مهار ریزگرد و گردوغبار از بودجه سال ۹۲ کار بسیار درستی بود. وقتی ارگان دولتی نمی تواند بودجه یی که در اختیار دارد را به درستی استفاده کند و بودجه برگشت می خورد، وقتی اختلاف بین متولیان این امر آنقدر بالامی گیرد که بودجه بلاتکلیف می ماند، وقتی برنامه یی برای مهار ریزگرد و گرد و غبار وجود ندارد و بودجه جز اینکه صرف هزینه های جاری و دم دستی می شود و برنامه مشخصی برای آن وجود ندارد، همان بهتر که اعتبار این بودجه حذف شود تا جای دیگری صرف فعالیت محیط زیستی دیگری بشود.
این اعتبار باید وجود داشته باشد و صرف این کار بشود. مساله ریزگردها بسیار مساله مهمی است و باید برای آن برنامه دقیقی وجود داشته باشد. من امیدوارم دولت بعدی که روی کار می آید برای چنین بودجه هایی که بسیار هم مهم هستند برنامه واضح و مدونی داشته باشد. به صورت مقطعی به آن نگاه نشود. برای چنین امر مهمی باید برنامه ۵ ساله مشخصی وجود داشته باشد و مشکل ریزگردها را با بحث ها و فعالیت های مقطعی نمی توان حل کرد و این پول و اعتبار هر ساله هدر می رفت. حتی مبلغ اندکی از آن هم صرف این کار نمی شد.

 

مستندهایی برای مقابله
|فرهاد ورهرام|
مستندساز
مساله ریزگرد و گرد و غبار، معضل پیچیده یی است که کشور ما با آن درگیر است. این مساله به نوعی به سازمان مراتع و جنگل داری مربوط می شود. واقعیت این است که اگر سازمان مربوطه، بودجه کلانی در اختیار نداشته باشد، نمی تواند درباره مسائل مختلف از جمله مساله ریزگردها، عملکرد خوبی داشته باشد و حتی زحمات کارشناسان که در مراتب اداری پایین تر زحمت می کشند، به هدر می رود. اگر برای مهار این مساله تدبیری جدی اندیشیده نشود، مشکلات بسیاری به وجود می آید از جمله اینکه مناظر جدید بیابانی به وجود می آید، آلودگی محیط زیست، مشکلات بهداشتی برای انسان ها به وجود می آید و… کشورهای ایران و عراق باید در تعامل درستی این مشکل را کنترل کنند. من کارشناس این مساله نیستم، من به عنوان یک مستند ساز که با مساله محیط زیست درگیر هستم، این بحث ها را مطرح کردم. با توجه به اینکه مردم ذهنیت دقیقی در این مساله ندارند من پیشنهاد می کنم تدبیری اندیشیده شود تا مستندهایی درباره این پدیده محیط زیستی ساخته شود تا مردم و مسوولان بهتر با این معضل محیطی آشنا شوند. در واقع به کمک سینمای مستند می توان پیامدهای خطرناک ریزگردها و گرد و غبار را به خوبی نشان داد

   روزنامه اعتماد   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + نه =

پست بعدی

شکارچی همیار محیط زیست

د خرداد ۶ , ۱۳۹۲
به گزارش سبزپرس و بر اساس اطلاعات دریافتی ،‌ تصاویر منتشره متعلق به فردی به نام ح . ا ساکن روستای … در بخش کهک استان قم است که گفته می شود سالها با بی رحمی اقدام به شکار غیر مجاز در این منطقه کرده است. او به دلیل شکار […]