از توهم تا رویای انتقال آب خزر به کویر مرکزی

کارشناس محیط زیست کشور گفت: انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران رؤیایی است که هرگز رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد.

اسماعیل کهرم امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران بدون توجیه اقتصادی دانست و اظهار داشت: این پروژه با یک کلنگ آغاز شده و با همان یک کلنگ نیز ناتمام می‌ماند و با شکست روبرو می‌شود لذا باید با واقعیت‌ها زندگی کرد و از رؤیاپردازی خودداری کرد.

وی درصد نمک بالای موجود در آب دریای خزر، کیفیت پایین خاک‌های مناطق کویری، افزایش هزینه تولید محصولات کشاورزی و صرف هزینه بالای انتقال آب دریای خزر به منطقه کویری کشور و عدم توجیه اقتصادی آن را از دلایل شکست این طرح برشمرد و گفت: در نتیجه استفاده از ظرفیت و توانمندی بالقوه این مناطق می‌تواند مقرون به صرفه و قابل توجیه باشد.

کارشناس محیط زیست کشور تصریح کرد: اگر از ظرفیت‌های کشاورزی موجود به طور صحیح استفاده شود توانایی تولید محصولات غذایی برای جمعیتی بیش از ۲۱۵ میلیون نفر را داریم و دیگر نیازی به صرف چنین هزینه‌های نامعقولی برای ایجاد بسترهای کشاورزی نیست.

به گفته وی هر کجا یک درخت کاشته شود به نفع خاک، آب، باد، هوا و در مجموع به نفع بشر است و ایجاد فضای سبزی با این وسعت جای بسی خرسندی و تقدیر است و منحصر به یک شهر و استان نیست زیرا از مزایای این عمل استان‌های همجوار نیز بهره‌مند می‌شود.

این کارشناس با اشاره به محل احداث تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان در مسیر بادهای غالب منطقه و احتمال انتشار بوی نامطبوع حاصله از تصفیه‌خانه در سطح شهرستان اظهار کرد: خوشبختانه با درایت و آینده‌نگری جمعیت کویر سبز و شرکت آبفای کاشان با ایجاد سپر دیوار  سبز در مسیر این بادها تأثیر بسزایی در کاهش و جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع تصفیه‌خانه در منطقه مسکونی شهرستان دارد.

کهرم وسعت ۲۲ هکتاری فضای سبز احداث شده در تصفیه‌خانه فاظلاب کاشان را قابل توجه دانست و بیان داشت: در ایجاد فضای سبز نباید به دنبال رکوردها باشیم بلکه هدف از این اقدامات ٰاحیای فضای سبز و استفاده و مهار فاضلاب یک منطقه و جلوگیری از هدررفت آب در کشور است.

وی تصریح کرد: قرارگیری ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک دنیا و با میانگین نزولات جوی ۲۵۰ میلی‌متر در سال در برابر میانگین جهانی نزولات جوی سهمی معادل یک سوم میانگین جهانی را داراست و این آمار اهمیت و جایگاه ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب را به منظور بازگرداندن فاضلاب به چرخه محیط زیست را برای کشور پررنگ‌تر و نمایان می‌سازد.

کهرم در مورد نحوه جلوگیری و مقابله با بلایای طبیعی با اشاره به سرمای ۱۷ درجه زیر صفر چندین سال گذشته تهران که موجب خشک شدن ۶ میلیون اصله درخت گردید اظهار داشت: شهرداری تهران در همان سال با کاشت ۴میلیون نهال به احیای فضای سبز از بین رفته پرداخت و با گذشت زمان و فراموشی و بخشندگی طبیعت شاهد احیای آن بودیم.

وی از مسئولان کاشان نیر برای حفظ  فضای سبز به ویژه مناطق آسیب‌دیده بر اثر طوفان هفته گذشته خواست تا  با اجرای طرح جایگزینی در ختان آسیب‌دیده به اصلاح فضای سبز کاشان در اسرع وقت اقدام نمایند تا در آینده با مشکلات بزرگتر در این منطقه روبرو نباشیم.

این کارشناس محیط زیست کشور کویر را یکی از نعمت‌های باشکوه الهی ذکر و تصریح کرد: به دلیل آگاهی کم ما از ویِزگی و ظرفیت‌های بالای کویر نتوانسته‌ایم آن طور که شایسته است از این نعمت خدادادی استفاده کنیم ولی بی‌شک با گذشت زمان و افزایش سطح آگاهی جامعه در نسل بعد شاهد بهره‌برداری اقتصادی و تفرجگاهی کویر خواهیم بود به حدی که توریست‌های جهان رغبتی برای سفر به اروپای سبز از خود نشان نداده و به دنبال سفر و استفاده از سکوت ٰو آسمان پرستاره و منحصر به فرد کویر خواهند بود.

وی از دیگر ویِژگی‌های کویر به بهره‌برداری از انرژی طبیعی خورشید اشاره و عنوان کرد: در کشورهای اروپایی با توجه به ساعات محدود آفتاب از انرژی خورشیدی در منازلشان بهره می‌برند و حتی برخی از منازل انرژی مازاد بر نیاز خود را به شبکه‌های انرژی شهری می‌فروشند که در این زمینه نیز انتظار می‌رود دولت به طور جدی و گسترده وارد شود.

به گفته کهرم هر چند که تحقیقاتی به صورت قطره‌چکانی انجام شده ولی این اقدامات قابل توجیه و بهره‌وری اقتصادی نیست و در بخش‌هایی از این طرح دچار مشکل هستیم که دلیل آن اتکا به وجود منابع نفت در کشور و وابستگی شدید به آنست و باید بپذیریم که در آینده‌ای نه چندان دور این سفره برچیده می شود.

وی نقش و جایگاه جمعیت کویر سبز کاشان و سایر تشکل‌های زیست محیطی مردم‌نهاد را در آگاهی‌سازی و ایجاد شور و نشاط در بین جوانان دوستدار محیط زیست در کشور حائز اهمیت دانست و افزود: اگر چنین تشکل‌هایی در زمان جوانی و نوجوانی هم‌نسلان من در کشور وجود می‌داشت امروز با چنین وضعیت نگران‌کننده زیست محیطی در کشور روبرو نبودیم و وضعیت بسیار متفاوت‌تر از شرایط پیش‌رو  بود و باید پذیرفت چنین تشکل‌هایی در کشور در برخی مواقع از مراکز دولتی پیشی گرفته‌اند و آنها را وادار به تحرک بیشتر کرده‌اند.

به گفته این کارشناس وجود صنایع و کارخانجات بزرگ در شهرستان کاشان به شرط بهره‌برداری اصولی و استفاده صحیح از محیط زیست منطقه برای مردم کاشان مضر نیست و می توان با رعایت استاندارهای صنعتی و زیست محیطی شاهد رشد منطقه و تبدیل کاشان به پایگاه صنعت سبز کشور باشیم.

کهرم به دعوت جمعیت کویر سبز کاشان برای بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان و ۱۶ هزار اصله نهال کاشته شده دراین مکان به شهرستان کاشان سفر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یازده =

پست بعدی

ارتباط با ما

ج خرداد ۳ , ۱۳۹۲
پایگاه جمعیت کویر سبز کاشان: کشور: ایران- استان:اصفهان- شهرستان:کاشان -خیابان: امیرکبیر.۱۶ متری سلمان فارسی -کوی: شهید محبوبی- پلاک ۳۰ شماره تماس:۰۳۱۵۵۳۳۷۳۸۳____۰۹۱۳۱۶۳۰۲۸۸ صندوق پستی: ۸۷۱۳۵-۱۹۳۸ کانال تلگرام ما