از سوی سازمان ملل روز جهانی تنوع زیستی امسال، «آب و تنوع زیستی» نام‌گذاری شد

دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی در سازمان ملل روز جهانی تنوع زیستی امسال را روز «آب و تنوع زیستی» نام‌گذاری کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام): حسین محمدی مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بنا بر تصمیم دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی، روز ۲۲ می برابر با اول خرداد، روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است و هر ساله این روز در کلیه کشورهای عضو کنوانسیون گرامی داشته می شود؛ اظهار داشت : نامگذاری این روز فرصتی را برای انعکاس نقش تنوع زیستی در حفظ حیات بشر فراهم می آورد.
وی ادامه داد : دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی عنوان روز جهانی تنوع زیستی امسال «آب و تنوع زیستی» اعلام نموده است.
محمدی با اعلام اینکه سازمان ملل نیز سال ۲۰۱۳ را به عنوان سال بین المللی «همکاری در خصوص آب» تعیین نموده است، افزود: به منظور ارتقاء مراسم جهانی بزرگداشت این روز و کمک به افزایش آگاهی ها در خصوص مسائل بحرانی که در مدیریت آب مطرح می باشند، یونسکو به عنوان آژانس راهبر انتخاب شده است.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: دوسوم سطح سیاره ی زمین از آب پوشیده شده است و ۶۵ در صد از کل جرم بدن را نیز آب تشکیل می دهد، با این حال تنها ۳در صد از آب موجود بر روی زمین، آب مفید و قابل شرب می باشد که بیشتر آن نیز در یخچالهای قطبی و یا اعماق زمین محصور شده است.
وی تاکید کرد: حفظ این منبع ارزشمند، زندگی بر روی زمین را ممکن می سازد. زمین بدون آب، سیاره ای بدون حیات خواهد بود. 
به گفته محمدی آب، به عنوان پشتیبان حیات بر روی زمین، روش زندگی ما را تعیین می کند.
وی با بیان اینکه در بیشتر نواحی کشورهای توسعه یافته و نیز در حال توسعه، تهیه و حفظ آب به منظور رفع نیازهای مردم، به عنوان چالشی اساسی در مسیر توسعه پایدار شناخته شده است، خاطرنشان کرد: اکوسیستم های مختلف بویژه جنگلها و تالابها، آب تمیز در دسترس برای جوامع بشری را، تضمین می نمایند. آب به نوبه خود، کلیه خدمات اکوسیستمی را پشتیبانی می کند..
حسین محمدی با بیان اینکه تالابها می توانند به کاهش خطرات ناشی از سیلاب کمک کند، افزود: بازسازی خاک می تواند فرسایش و آلودگی را کاهش و آب در دسترس برای محصولات کشاورزی را افزایش دهد.
وی ادامه داد: مناطق حفاظت شده می توانند در تهیه ی آب برای شهرها کمک کنند.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آب به عنوان منبع کل حیات روی زمین، یک مبحث اصلی و مشترک است که مدیریت آن، مستلزم همکاری می باشد. برای موضوع مدیریت آب، راه حل هایی در برنامه راهبردی تنوع زیستی ۲۰۲۰-۲۰۱۱ گنجانده شده است.
وی از راه اندازی یک صفحه اینترنتی حاوی پیامهای کلیدی و کتابچه ای برای کمک به بزرگداشت این روز  در اوائل سال ۲۰۱۳خبر داد و گفت: فعالیتهای پیشنهادی برای این روز و اخبار به روز در زمینه آخرین پیشرفتها از طریق سایت تخصیص یافته به روز جهانی تنوع زیستی: http://www.cbd.int/idb/ در دسترس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

پست بعدی

نخستین ساختمان زیستی جهان با انرژی جلبکی افتتاح شد

س اردیبهشت ۳۱ , ۱۳۹۲
نخستین ساختمان زیستی جهان با نمای بیوراکتور حاوی ریز جلبک در هامبورگ‌ آلمان افتتاح شد ایسنا نوشت: در این ساختمان پنل‌های شیشه‌ای بیوراکتورهایی حاوی ریز جلبک به کار رفته‌اند؛ این جلبک‌ها با تولید زیست توده و گرما به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم […]