بر آن کدخدا زار باید گریست، که دخلش بود نوزده و خرج بیست

اسماعیل کهرم: سازمان حفاظت محیط زیست در ۴۰ سالی که ما می‌شناسیم و وضعیت آن را رصد می‌کنیم، از سه چیز همواره رنج برده است. این سه مورد عبارتند از پرسنل ناکافی، تجهیزات ناکافی مثل اتومبیل، هواپیما، قایق و ردیف مالی ناکافی. به عنوان نمونه ۱۳ میلیون هکتار از زمین‌های کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست تحت عنوان مناطق ۴ گانه، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده و آثار طبیعی و ملی حفاظت می‌شود.

در حالی که استاندارد جهانی ۱۷ میلیون هکتار و ۱۱ درصد از خاک کشور است؛ حال در کشور ما برای حفاظت این مقدار، ۱۱ هزار پرسنل نیاز است؛ در حالی که سازمان کمتر از ۳ هزار پرسنل دارد. در شرایطی که به اندازه استاندارد جهانی یعنی ۱۷ میلیون هکتار منطقه حفاظت شده سازمان داشت، به ۱۳ هزار پرسنل نیازمند بودیم.

بنابراین با توجه به استاندارد جهانی در زمینه پرسنل کمبود داریم. درباره تجهیزات نیز زمانی در سازمان سه هواپیما داشتیم. یک هواپیمای دو نفره، یک چهار نفره و یک ۶ نفره و تشریفاتی که هر موقع به عنوان پرنده‌شناس نیاز به بررسی هوایی داشتیم در اختیار ما بود. در حالی که در حال حاضر به اندازه کافی ماشین و اتومبیل‌هایی که در کوه و کمر و سنگلاخ استفاده کنیم و قایق به اندازه کافی در اختیار سازمان نیست. در این شرایط و با وجود تورم لجام‌گسیخته سازمان که خود آقایان هم اذعان دارند به ۳۵ درصد می‌‌رسد، بودجه سازمان کاهش پیدا کرده است. در این وضعیت سازمان چه طور می‌خواهد قوانین را اعمال کند. یکی از مسائل دیگری که ما در سازمان داریم، موضوع بنزین است. در شرایط فعلی کمبود و قیمت بالای بنزین یک محیط‌بان ۱۰۰ کیلومتر هم نمی‌تواند رانندگی کند.

بنابراین باید گفت: بر آن کدخدا زار باید گریست که دخلش بود نوزده خرج بیست. موضوع دیگر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر ۸درصد از مخارجش را از طریق فروش شکار تامین می‌کند در حالی که استاندارد این است که ۵۰ درصد از مخارجش توسط خدمات تامین شود و در حال حاضر که سازمان با کاهش بودجه هم مواجه است، وضعیت از این هم وخیم‌تر خواهد شد. نهایتا اینکه باید گفت مقوله محیط زیست در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود. اگر جدی گرفته می‌شد مشکلات بودجه‌یی و مخارج آن هم حل می‌شد.

اگر واقعا به فکر محیط زیست هستیم باید هر سه مورد کلیدی که گفته شد، رعایت شود. پرسنل به اندازه کافی استخدام شود، به استانداردهای جهانی نزدیک شویم، تجهیزات اعم از اسلحه، قایق و هواپیما را برای سازمان به اندازه کافی تهیه شود و ردیف مالی کافی برای سازمان در نظر گرفته شود

 

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران
 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 9 =

پست بعدی

این دیگر نامش تیر خلاص است! نیست؟

د اردیبهشت ۳۰ , ۱۳۹۲
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، بی شک یکی از سیاه‌ترین روزهای سال برای هر ایرانی علاقه‌مند به زیست بوم سرزمینش است. نگارنده، بیش از ربع قرن است که در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی حضور داشته و قلم می‌زند، پژوهش می‌کند و تا آنجا که در بضاعتش بوده، کوشیده‌ که از […]