تولید فولاد گرم و ذوب فولاد، بزرگترین آسیب‌ها را برای سلامت منطقه در پی خواهد داشت

ایجاد کارخانه سرب در نزدیکی طاهرآباد و مشکات که هیچ مجوزی ندارد،.بدون شک مخل محیط زیست است چرا که سرب از فلزات سنگین، بسیار خطرناک، باعث نارسایی کلیه و از بین رفتن جنین و گاهی اوقات تولد نوزاد نارس می شود.

مدیرعامل «جمعیت کویر سبز کاشان» گفت: ایجاد کارخانه تولید فولاد گرم، ذوب فولاد و سرب در نزدیکی طاهرآباد و مشکات که هیچ مجوزی ندارد، بدون شک مخل محیط زیست است چرا که سرب از فلزات سنگین، بسیار خطرناک، باعث نارسایی کلیه و از بین رفتن جنین و گاهی اوقات تولد نوزاد نارس می شود.

خسرو اعتماد در گفت و گو با رادیو کاشان ضمن بیان این مطلب افزود: مدیر این شرکت معتقد است مجوز مشروط داریم، حال آن که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان،دارابودن مجوز این مجموعه را تکذیب و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان هم با فعالیت این کارخانه مخالفت کرده است.

وی همچنین با اشاره به برخی زمزمه ها پیرامون طرح های توسعه شرکت فولادکویر آران و بیدگل نیز تاًکید کرد: متاًسفانه این شرکت نیز پس از بخش تولید فولاد سرد،در فکر راه اندازی بخش تولید فولاد گرم و حتی ذوب فولاد است که علاوه بر تهدید منابع آبی، بزرگترین آسیب‌ها را برای سلامت منطقه در پی خواهد داشت.

این فعال محیط زیستی ادامه داد: طبق برخی شواهد شمار کودکان سرطانی در آران و بیدگل که بخشی از علت آن به ورود و فعالیت صنایع آلاینده بر می گردد، از کاشان بیشتر است، لذا اهالی کاشان و آران و بیدگل بر پایه حق و حقوق عامه می توانند از طریق مجاری قانونی جلو گسترش فعالیت شرکت فولاد را بگیرند، این در حالی است که «هوای پاک،حقوق عامه، اراده ملی »شعار هفته پاک است و این شعار معنا دارد.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان در بخش دیگری از این گفت و گو، با ابراز تاًسف از فقدان دستگاه سنجش آلودگی هوا در کاشان افزود: سئوال این‌جاست که ما بر اساس کدام داده و اطلاعات از میزان آلودگی هوا، مدارس شهر را تعطیل می کنیم؟ چرا مدارس کاشان را بر اساس سنجش میزان آلودگی اصفهان حساب می کنیم حال آن که در برخی از روزهای سال، سطح آلودگی کاشان از تهران و اصفهان هم بالاتر است؟

خسرو اعتماد با بیان این که کاشان نیاز به چند دستگاه سنجش آلایندگی هوا دارد یادآور شد: شهرداری با آن یک درصد عوارض مبارزه با آلایندگی که سازمان محیط زیست قرار بوده هزینه کند و مصوب شده تا در اختیار شهرداری قرار گیرد و مبلغ بالایی هم هست،می تواند چند دستگاه سنجش آلایندگی در نقاط مختلف کاشان نصب و راه اندازی کند.

وی همچنین با اشاره این که متاًسفانه فاصله استقرار ۵۰ کیلومتری صنایع با شهر،در کاشان رعایت نشده گفت: یکی دو کارخانه تولید لنت در شهرک قطب که از آزبست اسفاده می کنند، دست کم جمعیتی حدود ۵۰ هزار شهروند در این محدوده را به امراضی مانند آلزایمر و سرطان دچار می کنند.

این فعال محیط زیستی ادامه داد: در مجموع، ۱۳ شهرک صنعتی در اطراف کاشان فعال هستند و غالب صنایع فعال در آنها روی آلایندگی هوا اثر می گذارند، در حالی که اگر صنایعی در این شهرکها باعث آلایندگی هستند باید تصفیه‌خانه داشته باشند و با همان آب تصفیه شده، ۲۵ درصد از مجموعه خود را به درختکاری اختصاص دهند.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز، با بیان این که اتاق بازرگانی کاشان نیز می تواند در استقرار دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر سهم ایفا کند افزود: اتاق بازرگانی در این مسئله، می تواند از صاحبان صنایع مبلغی را بگیرند و دستگاه سنجش آلودگی هوا را در کاشان مستقر کند تا ببینیم کاشان چه وضعیتی از حیث آلودگی هوا دارد و چند درصد منواکسید و اکسید گوگرد در هوای کاشان داریم.

خسرو اعتماد در ادامه با اشاره به آلاینده‌بودن اتوبوس‌های درون شهری نیز یادآور شد: در بخش ایجاد آلایندگی‌های غیرطبیعی که به دست ما انسان‌ها ایجاد می شود، مصداقش را می توان در کاشان و تردد خودروهای شخصیِ تک سرنشین که بنزین مرغوب یورو ۴ مصرف نمی کنند و متاًسفانه تردد اتویوسهای از رده خارجِ شهری با سوخت گازوییل غیرمرغوب مشاهده کرد.

به گفتۀ این فعال محیط زیستی، بنزین‌های فعلی تولید داخل در پتروشیمی ها با مادۀ سرطان زایِ «بَنزن» وارد خودروها می شود که علاوه بر سرطان زایی برای ریه‌ها هم عارضه و بیماری ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شش =

پست بعدی

برندهایی مانند «نوتلا» چگونه بیابان را گسترش می‌دهند

ش اردیبهشت ۱۷ , ۱۴۰۱
نوتلا – جمعیت کویرسبز کاشان – علی خالویی: امروز، ۱۷ ژوئن برابر بیست و هفتم خرداد، «روز جهانی بیابان‌زدائی»است. چنین روزی، در سال ۱۹۹۲، بزرگترین اجتماعات کارشناسی در «ریودوژانیرو برزیل» دورهم جمع شدند و «کنوانسیون بیابان‌زدایی» را پایه‌گذاری کردند. هدف: «جلوگیری از به خطر افتادن زندگیِ» بیش از ۲۵۰ میلیون […]
نوتلا