لایروبی زاینده‌رود، زهاب‌های کشاورزی را به تالاب گاوخونی هدایت می‌کند

لایروبی

جمعیت کویر سبز– مرحله چهارم لایروبی بستر رودخانه زاینده‌رود در شرق اصفهان سبب روان‌سازی زهاب‌های کشاورزی منطقه بسوی تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌شود.

لایروبی زاینده‌رودبه نقل از ایرنا، مرحله چهارم لایروبی و روان سازی بستر رودخانه زاینده رود حد فاصل روستای “قورتان” به سمت ورزنه و تالاب بین‌المللی گاوخونی به طول ۲۳ کیلیومتر بصورت پیوسته و بر اساس اولویت‌ها در حال اجراست.

پیشتر، مرحله نخست تا سوم لایروبی زاینده‌رود و روان سازی آن طی سال های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در حدود ۶۰ کیلومتر بصورت ناپیوسته حد فاصل رودشتین تا روستای قورتان در شرق اصفهان انجام شده بود.
بر همین اساس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، روز یکشنبه در حاشیه بازدیدش از مرحله چهارم لایروبی و روان‌سازی بستر رودخانه زاینده رود حد فاصل روستای قورتان به سمت ورزنه و تالاب گاوخونی در شرق اصفهان گفت: در فاصله ۶۰ کلیومتری تالاب بین المللی گاوخونی قرار داریم و اکنون ۳۵ روز از اجرای پروژه لایروبی بستر رودخانه زاینده رود در این منطقه می گذرد.

ایرج حشمتی افزود: با تلاش همکاران ما در حوزه فنی و بخش محیط زیست طبیعی، انجام لایروبی در ۲۳ کیلومتر از این مسیر باعث می شود تا بحث روان سازی و تسهیل آبرسانی به تالاب گاوخونی تقویت شود.

حشمتی اظهار داشت: بدلیل جاری نبودن آب در بستر زاینده رود حد فاصل روستای قورتان به سمت ورزنه، اکوسیستم رودخانه تغییر پیدا کرده و نیزارها و موانع ایجاد شده باعث می شود تنها مقدار اندکی زهاب به تالاب برسد.

وی با بیان اینکه نزدیک به سه سال است که عملیات لایروبی زاینده رود را در ۷۰ کیلومتر بعد از سد رودشتین بصورت ناپیوسته در شرق اصفهان انجام می دهیم، تصریح افزود: از دیگر محاسن لایروبی، روانسازی بارش های سیلابی، زهاب های کشاورزی و بارش های پراکنده است که باعث می شود آب به تالاب بین المللی گاوخونی برسد.
حشمتی خاطرنشان کرد: روانه شدن همین حداقل آب نیز از تبدیل شدن تالاب گاوخونی به کانون ریزگردها جلوگیری کند، ریزگردهایی که می تواند آثار زیست محیطی آن به شهرهای حاشیه رودخانه بخصوص کلان شهر اصفهان آسیب بزند.
وی با بیان اینکه البته این مقدار آب نمی تواند کفاف احیای تالاب ۴۷ هزار هکتاری را بدهد، افزود: با این وجود، تکوین این تلاش ها به نوعی کمک می کند تا مسوولان بخصوص در وزرات نیرو توجه ویژه ای به موضوع تالاب داشته باشند.

وی گفت: بیشتر تالاب های کشور احیا شده اند یا در آستانه احیا شدن هستند با این حال هنوز هم برخی از آنها دچار مشکل هستند که تالاب بین المللی گاوخونی در بخش مرکزی ایران یکی از مهمترین آنهاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: لایروبی و روان سازی بستر رودخانه زاینده رود در شرق اصفهان با اعتبار بالغ بر ۲ میلیارد تومان به مدت سه سال در حال انجام است.

حشمتی یادآور شد: این اعتبار از محل طرح حفاظت و احیای تالاب ها از سوی معاونت محیط زیست دریایی و سال گذشته از محل طرح های مقابله با ریزگردها تامین شده است.

حشمتی تاکید کرد: همه سعی ما بوده است تا حتی با کمترین اعتبارات دریافتی، این روند را ادامه دهیم و امیدوارم مسوولان استانی نیز حمایت لازم را بعمل آورند تا بتوانیم وضعیت وخیم تالاب گاوخونی را مدیریت کنیم.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان، یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود.

این تالال در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرحبخش در شرق اصفهان، مامن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.

در تالاب مزبور که با وسعت ۴۷۶ کیلومترمربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد، در یک دهه گذشته برای مدت کوتاهی آب در آن جریان داشته است.
برداشت‌ بی‌رویه و غیرقانونی در بالادست، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تامین نشدن حقابه‌ طبیعی از چالش‌هایی عنوان می‌شود که حیات این تالاب را به خطر انداخته است.

به گفته مسوولان و کارشناسان محیط زیست، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروریست.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی را در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، حیات محیط زیست، رونق کشاورزی، اقتصاد و گردشگری منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌ غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه دوره‌ای تبدیل شده و در پایین دست در فصول گرم سال با خشکی مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 5 =

پست بعدی

تولید فولاد گرم و ذوب فولاد، بزرگترین آسیب‌ها را برای سلامت منطقه در پی خواهد داشت

س شهریور ۲۳ , ۱۴۰۰
ایجاد کارخانه سرب در نزدیکی طاهرآباد و مشکات که هیچ مجوزی ندارد،.بدون شک مخل محیط زیست است چرا که سرب از فلزات سنگین، بسیار خطرناک، باعث نارسایی کلیه و از بین رفتن جنین و گاهی اوقات تولد نوزاد نارس می شود.
خسرو اعتماد