دریاچه ارومیه نفس‌های آخر خود را می‌کشد

طی ۷سال، ۱۵هزار میلیارد تومان بودجه برای احیای ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا هزینه شد، اما تصاویر رسیده از ایستگاه فضایی چین نشان می‌دهد که تراز آب و وسعت این دریاچه در بدترین شرایط ممکن خود قرار دارد.

دریاچه ارومیه – طی ۷سال، ۱۵هزار میلیارد تومان بودجه برای احیای ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا هزینه شد، اما تصاویر رسیده از ایستگاه فضایی چین نشان می‌دهد که تراز آب و وسعت این دریاچه در بدترین شرایط ممکن خود قرار دارد.

دریاچه ارومیهاز ابتدای سال آبی جاری یعنی از پاییز ۹۹تاکنون کمتر از ۲۰۰میلیون مترمکعب حقابه به این دریاچه رسیده و با شواهدی که در سدسازی‌ها، کاهش نزولات جوی و مصارف شدید آب کشاورزی دیده می‌شود، بی‌شک می‌توان وضعیت موجود را آخرین نفس‌های دریاچه ارومیه دانست.

این دریاچه در شمال غرب کشور، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های نمکی جهان و ذخیره‌گاه زیست کره یونسکو محسوب می‌شود که این روزها به‌دلیل خشکسالی و سوءمدیریت، نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

مسعود تجریشی، مدیر دفتربرنامه‌ریزی وتلفیق ستاد احیای دریاچه یک‌ماه پیش اعلام کرد که «برنامه احیای دریاچه ارومیه بیش از ۹۸درصد پیشرفت داشته و ۱۵هزار میلیارد تومان بودجه داخلی و خارجی به قیمت امروز، برای آن هزینه شده است.»

اما ایستگاه فضایی چین با نام «تیانگونگ» روز گذشته ۹‌تصویر از سرزمین‌ها و آب‌های کره‌زمین منتشر کرده است که یکی از آنها مربوط به دریاچه ارومیه بود. این ایستگاه فضایی از‌ماه فروردین سال‌جاری، کار خود را آغاز کرده و تصاویر گرفته شده از این ایستگاه، توسط ۳فضانورد چینی مستقر در واحد اصلی ایستگاه فضایی چین منتشر شده است.

منبع: ۵۵آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − سه =

پست بعدی

لایروبی زاینده‌رود، زهاب‌های کشاورزی را به تالاب گاوخونی هدایت می‌کند

د شهریور ۲۲ , ۱۴۰۰
لایروبی جمعیت کویر سبز– مرحله چهارم لایروبی بستر رودخانه زاینده‌رود در شرق اصفهان سبب روان‌سازی زهاب‌های کشاورزی منطقه بسوی تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌شود. به نقل از ایرنا، مرحله چهارم لایروبی و روان سازی بستر رودخانه زاینده رود حد فاصل روستای “قورتان” به سمت ورزنه و تالاب بین‌المللی گاوخونی به طول […]
لایروبی زاینده‌رود