جولان آلودگی و کرونا در کاشان/ دستگاه سنجش آلودگی همچنان خاموش است!

کویرسبز: تشدید آلودگی هوا در کنار شیوع ویروس کرونا در کاشان بیش از پیش سلامتی مردم را تهدید می‌کند و نگرانی فراوانی برای مردم ایجاد کرده است.

بیش از ۱۰ ماه است که ویروس کرونا در منطقه کاشان جولان می‌دهد و طبق آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان حدود ۱۳ هزار نفر در کاشان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در تجمعات از مهمترین عوامل پیشگیری از این بیماری ذکر شده است و طبق نظرات کارشناسان حوزه بهداشت پیش بینی اوج گرفتن شیوع این ویروس همزمان با آغاز فصل سرما دور از ذهن نبود.

علاوه بر رفتارهای مردم که در کاهش یا افزایش شیوع این ویروس و بیماری‌های تنفسی مؤثر است، آلودگی هوا از موضوعاتی است که می‌تواند در گسترش این ویروس کارساز باشد.

در منطقه کاشان از ابتدای آغاز فصل سرما و به واسطه تردد زیاد وسایل نقلیه شخصی و فعالیت حجم زیادی از کارگاه‌ها و صنایع تولیدی، کارشناسان حوزه زیست محیطی در بازه‌های مختلف زمانی هشدارهایی برای آلودگی هوا داده بودند.

نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که با وجود اینکه اطلاع مردم در این شرایط از وضع هوای کاشان به عنوان یک نیاز ضروری احساس می‌شد اما  دستگاه سنجش آلاینده‌های جوی در کاشان ک به گفته مسئلان خراب است، بیش از یک سال است که هیچ عددی را نمایش نداده است.

در کاشان و همکاری و کمک برخی از مسئولین منطقه کاشان برای تعمیر این دستگاه مبلغی بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم تأمین شده است.

نعمت الله اکبری رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده توسط نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل اظهار داشت: ۵۰۰ میلیون ریال برای این موضوع اختصاص داده شد ولی چون این مسئله دیر به اطلاع ما رسید امکان تأمین اعتبار بیش از این مبلغ میسر نشد.

تأمین دو میلیارد ریال باقیمانده نیز با پیگیری ایرج حشمتی‬، مدیرکل‬ محیط‬ زیست‬ استان‬ اصفهان‬ در نامه‌ای به تجریشی‌، معاون‬ محیط‬ زیست‬ انسانی‬ سازمان‬ حفاظت‬ محیط‬ زیست‬‬ به تاریخ ۳۰/‏۰۹/‏۱۳۹۹‬ در حال انجام است؛ در این نامه خواسته شده است تا تأمین اعتبار برای راه اندازی مجدد ایستگاه سنجش کیفیت هوای شهر کاشان اختصاص یابد.

تشدید آلودگی هوای کاشان همزمان با فرارسیدن فصول سرد پاییز و زمستان

و اما درباره افزایش حجم سطح آلایندگی در هوای کاشان یک فعال محیط زیستی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره به تشدید آلایندگی هوای کاشان به خصوص با آغاز فصول سرد و کاهش دما اظهار داشت: یکی از دلایل این موضوع بحث وارونگی دما و کاهش ارتفاع لایه مرزی هوایی بخاطر سنگین بودن هوا در جو است.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث می‌شود تا آلاینده‌های محیط زیستی تولید شده توسط انسان باعث افزایش غلظت و آلودی هوا شود، ابراز داشت: این موضوع در روزهایی که با کاهش نزولات جوی همراه است تشدید می‌شود.

ایمان سرانجام، یکی دیگر از علل این آلودگی هوا را استفاده بیش از اندازه از سوخت‌های فسیلی دانست و تصریح کرد: استفاده از این منابع انرژی تجدید ناپذیر علاوه بر از بین رفته سرمایه آیندگان باعث آلودگی هوای شهرها نیز شده که سلامت روح و روان شهروندان را نیز در خطر می‌اندازد.

وی سیستم حمل و نقل عمومی فرسوده را هم بر آلودگی هوا مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: البته در کاشان زیرساخت‌های لازم برای سیستم حمل و نقل عمومی شهر وجود دارد ولی این جوابگوی تمام نیازهای مردم نیست.

تاثیر استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا

این فعال زیست محیطی کاشان با اشاره به اینکه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد، بیان داشت: خوشبختانه در کاشان ناوگان اتوبوسرانی کاشان در حال بازسازی و نوسازی است که این موضوع هم می‌تواند حجم این آلاینده‌های جوی را کاهش دهد.

کاشان یک شهر صنعتی است که کارخانجات و واحدهای صنعتی زیادی در این منطقه به فعالیت می‌پردازند و در صورت عدم رعایت استاندارهای زیست محیطی از طرف این صنایع امکان تشدید آلودگی هوا وجود دارد

وی با اشاره به فعالیت حجم زیادی از معادن در اطراف کاشان ادامه داد: ذرات معلق در هوای نشأت گرفته از این معادن و حرکت آن به سوی جامعه شهری باعث افزایش آلاینده‌های جوی و به تبع آن آلودگی هوا می‌شود.

سرانجام ضمن درخواست از مسئولان و مدیران تصمیم گیرنده برای سروسامان دادن به آلودگی هوا در کاشان تاکید کرد: کاشان یک شهر صنعتی است که کارخانجات و واحدهای صنعتی زیادی در این منطقه به فعالیت می‌پردازند و در صورت عدم رعایت استاندارهای زیست محیطی از طرف این صنایع امکان تشدید آلودگی هوا وجود دارد.

توسعه فضای سبز شهری در راستای کاهش آلودگی هوا ضروری است

وی یکی از راه‌های مبارزه با آلودگی هوا را افزایش فضای سبز شهری دانست و افزود: خوشبختانه شهرداری کاشان در توسعه فضای سبز شهری اقدامات مؤثری انجام داده است ولی این فعالیت‌ها کافی نیست و پیشنهاد می‌کنیم که صاحبان صنایع و معادن کاشان نیز به این موضوع وارد شده و در زمینه توسعه فضای سبز شهری فعالیت کنند.

این فعال زیست محیطی کاشان با اشاره به حجم زیادی از زمین‌های بیابانی در اطراف منطقه کاشان گفت: تثبیت شن‌های روان در کاهش آلودگی هوا نقش مؤثری دارد ولی این موضوع نباید با استفاده از روش‌هایی مثل مالچ های نفتی انجام شود چراکه این مالچ ها خود خطرات زیست محیطی دیگری دارند که استفاده از آنها را رد می‌کند.

به خودمان بر می‌گردد!!

این یک قانون است که هرگونه عملکرد و رفتارهای ما نسبت به محیط پیرامون بازخورد و نتیجه آن به خود ما بر می‌گردد. در موضوع‌های محیط زیستی اهمیت این موضوع دو برابر است. آنچه درباره بحث آلودگی هوا مهم و حائز اهمیت است احساس مسئولیت اجتماعی تک تک افراد نسبت به وظایفی هست که در جامعه دارد.

شاید اگر صنعتگر، راننده، معدن‌دار و همه اقشار جامعه هر یک به سهم خود برای مهار این موضوع سعی و تلاش و احساس مسئولیت کنند دیگر شاهد این حجم از آلودگی در کوچه پس کوچه‌های شهر نباشیم تا بعد از آن بخواهیم برای کاهش این آلودگی‌ها ادارات تعطیل شود.

مخاطره قرارگیری صنایع در محدوده شهری و افزایش آلودگی هوا

یک فعال دیگر محیط زیست و مدیر جمعیت کویر سبز کاشان که یک مؤسسه مردم نهاد در حوزه محیط زیست است در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین اظهار داشت: گسترش شهر در سطح افقی باعث شده است که بسیاری از صنایع و کارگاه‌های تولیدی در محدوده شهری قرار گرفته و یا اینکه فاصله کمی با محدوده شهری داشته باشند و این موضوع در موضوع زیست محیطی شهر مخاطره آمیز شده است.

گسترش حمل و نقل عمومی یک ضرورت برای شهری مثل کاشان است که علاوه بر اینکه شاخص‌های صنعتی فراوانی دارد به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کویر مرکزی ایران از سوی اطراف نیز به شدت تهدید می‌شود

وجود ۱۴۵ مینی بوس خارج از رده در کاشان

وی با اشاره به وجود ۱۴۵ مینی بوس خارج از رده در کاشان برای حمل و نقل دانش آموزان، دانشجویان و کارگران خود یک عامل محرک در تشدید آلودگی هوا شده است، ابراز داشت: وجود موتورسیکلت‌های خارج از رده که اغلب آنها سوختشان همراه با روغن موتور می‌باشد خود عامل دیگری بر افزایش آلایندگی شهر کاشان است.

خسرو اعتماد با اشاره به تردد زیاد خودروهای تک سرنشین در شهر کاشان تصریح کرد: گسترش حمل و نقل عمومی یک ضرورت برای شهری مثل کاشان است که علاوه بر اینکه شاخص‌های صنعتی فراوانی دارد به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کویر مرکزی ایران از سوی اطراف نیز به شدت تهدید می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از معادن اطراف کاشان حتی در فاصله سه کیلومتری شهر قرار دارند، بیان داشت: این موضوع از طرف فعالین محیط زیستی بسیار به مسئولین و مدیران شهرستان تذکر داده شده است و فعالیت این معادن باعث شده است که علاوه بر بهم خوردن اکوسیستم منطقه و از بین رفتن زمین‌های زراعی و کشاورزی که خود عامل مهمی برای کاهش آلودگی هستند، ذرات معلق ناشی از فعالیت این مراکز باعث افزایش آلودگی هوا شود.

لزوم تکمیل و راه اندازی کنارگذر کاشان برای استفاده خودروهای سنگین در حال تردد

کاشان از نظر جغرافیایی به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب محل تردد بسیاری از خودروهای سنگین است که برای جابجایی بار و مسافر اقدام می‌کنند. یکی از نکاتی که باید مورد توجه افراد تصمیم گیرنده قرار بگیرد تردد این خودروها در داخل شهر است. حضور این خودروها در داخل محدوده شهری باعث شده است علاوه بر ایجاد خطرات جانی فراوانی برای مردم باعث افزایش آلاینده‌های جوی نیز در کاشان شوند.

بسیاری از این خودروها با حضور در محدوده شهری و گذر از خیابان‌های کم عرض شهر و ایجاد ترافیک و فعالیت درجای موتور این وسایل آلودگی را تشدید کرده است.

اینکه بگوییم از تردد این خودروها در داخل محدوده شهری جلوگیری شود شاید موضوعی غیرمنطقی است ولی مسلماً با یک برنامه ریزی صحیح و تکمیل کنارگذر کاشان و افتتاح آن حجم زیادی از این ترددها از داخل شهر کاشان به بیرون از شهر سوق داده شده و می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد سال داشته باشد.

خودروهای بدون معاینه فنی در افزایش آلودگی هوا موثرند

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست کاشان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین، با اشاره به تشدید آلودگی هوا به خصوص در فصل پاییز و زمستان اظهار داشت: بسیاری از وسایل حمل و نقل در شهر فرسوده‌اند و فعالیت این وسایل که بخش زیادی از آنها فاقد معاینه فنی هستند در تشدید این شرایط تأثیرگذار است.

فارغ از شرایط طبیعی و جغرافیایی مثل وارونگی دما استفاده از وسایل گازسوز نیز در افزایش آلودگی هوا در فصول سرد سال مؤثر است

وی با بیان اینکه فارغ از شرایط طبیعی و جغرافیایی مثل وارونگی دما استفاده از وسایل گازسوز نیز در افزایش آلودگی هوا در فصول سرد سال مؤثر است، ابراز داشت: فعالیت حجم زیادی از بخاری‌های گازسوز در سطح شهر این آلودگی را زیاد می‌کند که برای رفع این مشکل باید در زمینه مدیریت مصرف یک فرهنگ‌سازی مستمر انجام شود.

اللهیار دولتخواه با بیان اینکه پایش مستمر و بی وقفه‌ای توسط کارشناسان این اداره از صنایع کاشان در طول سال انجام می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه بخش اعظمی از صنایع در این زمینه خود را ملزم به رعایت استاندارهای لازم می‌دانند. برخی از شرکت‌ها هم که دانسته یا ندانسته در این موضوع حساسیت به خرج نمی‌دهند مورد تذکر قرار گرفته‌اند و در صورت ادامه تخلف با آنها برخورد می‌شود.

آلودگی هوا مختص منطقه کاشان نیست

وی با اشاره به سوزاندن پسماندهای صنعتی برخی از شرکت‌ها و کارگاه‌ها بیان داشت: با توجه به اینکه این موضوع باعث تشدید آلایندگی جوی می‌شود، تذکرهای لازم به برخی از واحدها که اقدام به این کار می‌کنند داده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست کاشان با بیان اینکه دو تیم ویژه از این اداره در حال بازرسی از شرکت‌های دولتی و صنعتی برای رعایت استاندارهای زیست محیطی هستند، افزود: البته آلودگی هوا فقط مختص منطقه کاشان نیست و در بسیاری از شهرهای دیگر نیز وجود دارد که برای رفع این مشکل مردم و مسئولین باید دست در دست هم فعالیت کنند.

رفع آلودگی هوا نیاز به همراهی همه مردم و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی دارد

تأثیر منفی آلودگی هوا بر سلامت روح و جسم همشهریان و هموطنان بر هیچ احدی پوشیده نیست ولی مطمئناً رفع این مشکل از دست یک فرد، گروه و یا دولت خاصی بر نمی‌آید و یک عزم جدی و ملی برای این موضوع را طلب می‌کند.

تعطیلی‌های گاه و بیگاه شهرستانها به خصوص در استان اصفهان که آخرین مورد آن به چهارشنبه و پنجشنبه ۱۰ و ۱۱ دی ماه بر می‌گردد یک تسکین دهنده گذرا برای رفع این مشکل و موضوع اساسی است که به نوعی می‌توان از پاک کردن صورت مسئله از آن نام برد.

ضرورت اعمال محدودیت‌ها برای کاهش آلودگی هوا

به هر حال مسائلی که در این شرایط شیوع کرونا باعث تشدید و گسترش بیماری کووید ۱۹ می‌شود باید راه حلی جدی و چاره ساز حداقل در این فصل زمستان برای آن سنجیده شود. چه بهتر است همانطور که در شهرها محدودیت‌های کرونایی اعمال می‌شود محدودیت‌هایی هم برای کاهش آلودگی هوا اعمال شود.

کاهش ساعات کار ادارات و واحدهای تولیدی صنعتی و حتی اداری (به جای تعطیل کردن موقت آن)، فرهنگسازی و استفاده از ظرفیت مؤسسات مردم نهاد برای آموزش به مردم، استفاده از ظرفیت رسانه برای افزایش آگاهی و اطلاعات مردم در این موضوع و بسیاری از فعالیت‌های دیگر می‌تواند در کاهش این حجم از آلودگی مؤثر باشد.

منبع: خبرآنلاین

3 دیدگاه برای “جولان آلودگی و کرونا در کاشان/ دستگاه سنجش آلودگی همچنان خاموش است!

  1. من خودم طرف دار فضای سبز و طبیعت هستم امید وارم که این مطلب را کساینی که باید بخوانند بخوانند تا شاید کمی به فکر فرو برن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 8 =

پست بعدی

از خواص برگ درخت توت بدانید

د دی ۲۹ , ۱۳۹۹
جمعیت کویرسبز: درختان توت منشا یکی از پرخاصیت ترین میوه ها هستند. اما میوه تنها بخش مفید از این درختان نیست. بلکه برگ این درخت نیز سرشار از مزایای مختلفی برای سلامتی می باشد. در واقع برگ درخت توت سرشار از مواد مغذی مختلفی از جمله آنتی اکسیدان های خانواده […]
درخت توت