برزآباد، روستای چنارها خواهد ماند

برزآباد روستای چنارها

کویرسبز: علی خالویی: روستای برزآباد در شهرستان کاشان، در بخش نیاسر واقع‌شده است، جاده مشهد اردهال، سه‌راهی چنار به‌طرف روستاهای کمال‏الملک، سار، رحق، وادقان و ون؛ به جهت شمال که حرکت می‏کنید، به برزآباد می‏رسید، اولین روستا؛
برزآباد؛ از نگاهی، یکی از ویژه‏ترین روستاهای ییلاقی شهرستان کاشان است. روستایی که می‏توانست با حجم قابل‌توجه «درختان چناری» که در خود جای‌داده است، از طریق نهادهای متولی به‌عنوان «ذخیره‏گاه ژنتیکی چنارهای استان و شهرستان» لحاظ گردد.

اما متأسفانه در دهه‏های اخیر، نامهربانی‏های اهالی این روستا از یک‌سو و مدیریت شهری از سوی دیگر دست‌به‌دست هم داده‏اند؛ تا بلندقامتان این روستا، حال‌وروز خوبی نداشته باشند؛ پیرمرد روستایی قدمت چنارها را حدود ۵۰۰ سال می‏داند. ولی متأسفانه در همین حوالی، سه چهار دهه قبل، دو بار بهترین میزبانشان نوازش «اره‏های آهنی» بر تنشان بوده است.
و الان شاید اهالی با ریختن آهک، آسفالت و نوشتن یادگاری، تن رنجور این بلندقامتان دشت کاشان را، آسیب‏پذیرتر نموده‏اند.
کاشان یکی از شهرهای مهم استان و کشور به لحاظ «تعداد درختان کهن‌سال» است. باغ فین و روستای برزآباد به‌صورت عمده و تجمعی و از سوئی دیگر روستاهای بخش نیاسر به‌صورت تکی و جزئی میهمانان این درختان کهن‌سال در شهرستان‏اند.
از کودکی به ما آموخته‏اند که درختان «اکسیژن» تولید می‏کنند (ولی هیچ‌گاه مشخصاً عنوان نکردند که آیا یک درخت چه میزان تولید اکسیژن دارد؟) و در سال‏های اخیر نیز مباحث علمی جهانی همچون «پروژه‏های ترسیب کربن»، مطرح‌شده است.
«گرمایش کره زمین» و «تغییرات اقلیمی» ماحصل افزایش گازهای نامتعارف از فعالیت‌های انسانی است که در اتمسفر جمع می‏شوند، مانند گازهای «دی‌اکسید کربن» و «متان» و «بخارآب» که به «گازهای گلخانه‏ای» معروف‏اند.
آیا به‌راستی نقش یک درخت در «تولید اکسیژن» و «ترسیب کربن» چه میزان است؟
۱- این میزان را می‏توان در نظرات «مدیر بنیان بزرگداشت روز درختکاری آمریکا» جستجو نمود. مدیر مذکور معتقد است: «یک درخت برگ‏دارِ سالم و بالغ، در طول سه ماه از سال به‌قدری اکسیژن تولید می‏کند که برای مصرف سالیانه ۱۰ نفر کافی باشد.
۲- مایک مک آلینی، در سال ۱۹۹۳ درباره مباحث حفاظت از خاک و زمین‏های عمومی، عنوان می‏نماید: یک درخت بالغ؛ سالیانه ۴۸ پوند، حدود ۲۲ کیلوگرم کربن «دی‌اکسید کربن» را جذب کرده و به‌اندازه‌ای مصرف دو انسان کافی باشد اکسیژن تولید می‏کند.
۳- یا مجله نیویورک‌تایمز، معتقد است مصرف «کربن دی‌اکسید» حدوداً ۶۶۷ مترمربع درخت در یک سال به‌اندازه تولید این ماده توسط ماشینی معمولی که حدود ۴۲ هزار کیلومتر حرکت کرده باشد، برابر است. این مقدار درخت می‏توانند به‌اندازه مصرف سالیانه ۱۸ نفر اکسیژن تولید کنند.
۴- یا انجمن مدیریتی محدوده‏های جنگلی شمال غرب آمریکا معتقد است: یک درخت ۳۰ متری (۱۰۰ فوتی) که ۴۶ سانتیمتری (۱۸ اینچ) قطر داشته باشد ۲۷۰۰ کیلوگرم (۶۰۰۰ پوند) اکسیژن تولید می‏کند.
۵- سازمان محیط‌زیست کانادا؛ یک درخت سالیانه به‌طور میانگین ۱۱۸ کیلوگرم (۲۶۰ پوند اکسیژن) تولید می‏کند.
۶- و یا آخرین نکته اینکه نشریه مشترک سازمان جنگل‏داری آمریکا و انجمن ملی درخت‏کاری عنوان می‏نماید؛ تولید میانگین سالیانه اکسیژن (با توجه به هوازدگی شیمیائی) در هر هکتار درخت برای ۱۹ نفر کافی خواهد بود که این مقدار از نُه نفر به ازای هر هکتار در «جنگل‌های می‏نیاپُولیس» مِینه‏سُوتای آمریکا؛ تا ۲۸ نفر به ازای هر هکتار در «کالیاری آلبرتا» (کانادا) متغیر است
حال حدیث مفصل بخوان از این مجمل که چرا این‏قدر کشت و توسعه «منابع جنگلی» و «جنگل‌های دست کاشت» نزد کارشناسان زیست‌محیطی ارزشمند و قابل‌توجه است.
«ارزش‌های زیست‌محیطی» و «میراث تاریخی و فرهنگی» این بلندقامتان شهرمان می‏طلبد مدیران شهری و میراث ضمن شناسنامه‏دار نمودن این آثار ذی‏قیمت به نگهداشت و پاسداشت آن تلاش وافر نمایند.
*کارشناس منابع طبیعی و محیط‌زیست

 

 

 

منبع: کاشان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 6 =

پست بعدی

وضعیت بحرانی فعلی منابع آب در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده

ش اردیبهشت ۸ , ۱۳۹۷
جمعیت کویرسبز کاشان: فرماندار کاشان امروز گفت؛ مدیریت آبیاری در بخش کشاورزی به‌عنوان مصرف‌کننده کلان منابع زیرزمینی ضروری است. حمیدرضا مومنیان، معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با اشاره به وضعیت بحرانی و به عبارتی ورشکستگی آب در کشور گفت: برابر آمار […]
حمیدرضا مومنیان