گفتگو با «مصطفی مازوچی» و گزارشی از «نمایشگاه عکس حیات وحش» در هتل نگارستان کاشان

برای نخستین بار است که کاشان، به همّت «مصطفی مازوچی»، عکاس و فعال محیط‌ زیست، نمایشگاه تخصّصی عکس ِ حیات‌وحش ِ منطقه کاشان و شهرستان‌های اطراف را تجربه می‌کند.

کویرسبز: امیرحسین ایزدپناه: ورودی هتل نگارستان کاشان؛ به‌آرامی از روی فرش قرمز عبور می‌کنی و وارد لابی هتل می‌شوی؛ جایی که «مصطفی مازوچی» و شاسی‌های تماشایی‌اش، منتظر نگاهت هستند…
برای نخستین بار است که کاشان، به همّت «مصطفی مازوچی»، عکاس و فعال محیط‌ زیست، نمایشگاه تخصّصی عکس ِ حیات‌وحش ِ منطقه کاشان و شهرستان‌های اطراف را تجربه می‌کند. نمایشگاهی که بازدید عمومی رایگان دارد و چون از حضور بی‌واسطه‌ی حیات در طبیعت می‌گوید، مطمئناً برای عموم مردم، مخصوصاً علاقه‌مندان به حیات‌وحش، بسیار لذّت بخش به نظر می‌رسد. «مصطفی مازوچی» این عکس‌ها را در مناطق حفاظت‌شده شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز، اصفهان، اردستان و میمه گرفته است.

پورتال سازمان حفاظت محیط‌زیست، «منطقه حفاظت‌شده» را به شرح زیر تعریف نموده است: «اراضی به نسبت وسیع باارزش حفاظتی زیاد که باهدف حفظ و احیای رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های جانوری انتخاب می‌شوند».
با «مصطفی مازوچی» قرار قبلی گذاشته‌ام. تا جایی که من می‌دانم، او باید تنها عکاس تخصصی و حرفه‌ای، درزمینهٔ «حیات‌وحش» در کاشان باشد. مازوچی البته در ژانر «طبیعت» هم عکاسی می‌کند. آراسته و پویا، از من (و البته بقیه مهمانان و بازدیدکنندگان) استقبال می‌کند. در بدو امر، با نشان دادن تابلوی شماره ۱، مسیر تماشا را نشانم می‌دهد.
به سراغ تماشای تابلوها می‌روم و در لابه‌لای دیدن عکس‌ها، سؤالاتم را می‌پرسم یا از توضیحاتش برای دیگر بازدیدکنندگان، یادداشت‌برداری می‌کنم. اگر می‌خواهید تصاویری واقعی از حضور «عقاب»، «دارکوب»، «جغد»، «آهو»، «کَل»، «بز»، «قوچ»، «میش» و انواع پرندگان، پستانداران و خزندگان را در مناطق حفاظت‌شده‌ی استان اصفهان، ببینید، نمایشگاه عکس مصطفی مازوچی را از دست ندهید.
آنچه برایم جالب می‌نماید، توضیحات مختصری است که زیر هر عکس، روی یک برگه نوشته‌شده و در آن، «نام گونه‌ی جانوری»، «محل عکاسی»، «اندازه‌ی گونه»، «رژیم غذایی گونه»، «زیستگاه گونه» و «نقش آن‌گونه‌ی جانوری در طبیعت»، ذکرشده است که قطعاً بر غنای نمایشگاه افزوده است؛ و البته جالب‌تر آن‌که خود آقای مازوچی، برای هرکدام از عکس‌هایش، توضیحاتی ساده ولی درعین‌حال، شنیدنی و علمی دارد که مخاطب علاقه‌مند را مجذوب خود می‌کند. مازوچی به یکی از بازدیدکنندگان می‌گوید که هر شب، در حوزه حیات‌وحش و عکاسی، مطالعه دارد.
خب، وقتش رسیده که کم‌کم سؤالاتم را بپرسم.

از خودتان و این نمایشگاه، بگویید.
لیسانس الکترونیک و کارمند بخش دولتی هستم؛ ولی به دلیل علاقه‌ی زیاد به طبیعت، کم‌کم به سمت عکاسی در این حوزه، گرایش پیدا کردم. این نمایشگاه، حاصل دو سال عکاسی میدانی‌ام درزمینهٔ حیات‌وحش است. تمام عکس‌ها، در حوزه‌ی حیات‌وحش استان اصفهان گرفته‌شده است.

چند عکس در این نمایشگاه، عرضه کرده‌اید؟ عکس‌ها کاملاً طبیعی هستند یا دست‌کاری هم شده‌اند؟
۳۲ عدد تابلو که روی شاسی‌هایی با سایز ۷۰*۵۰ چاپ‌شده‌اند. البته عکس‌هایم در حوزه‌ی حیات‌وحش، خیلی بیش از این‌ها هستند و من برای این نمایشگاه، گلچین کرده‌ام.
عکس‌ها دست‌کاری نشده‌اند و می‌توانم بگویم طبیعی هستند؛ فقط نور یا رنگ را روتوش کرده‌ایم تا جلوه‌ی بهتر و طبیعی‌تری به مخاطب منتقل شود که این کار هم ازنظر استاندارد بین‌المللی عکاسی، پذیرفتنی است.

شاید مهم‌ترین سؤالی که باید از شما پرسیده شود این است که هدفتان از برپایی این نمایشگاه چه بود؟نمایشگاه عکس مصطفی مازوچی
می‌توانم به‌طور خلاصه عرض کنم که ۴ هدف داشته‌ام که به ترتیب اولویت بیان می‌کنم: افزایش حس طبیعت دوستی مردم، آشنا کردن مردم با گونه‌های جانوری منطقه، نقش تنوع زیستی در اکوسیستم و درنتیجه درس خداشناسی و جذب اکوتوریست.
در حوزه‌ی محیط‌زیست هم مثل همه‌ی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ‌سازی برای مردم، خیلی اهمیت دارد. مثلاً برخی خرافات و نادانی‌ها در عموم مردم برای برخی جانوران مثل جغد، روباه، کفتار، سوسمار و… وجود دارد که تماماً بیهوده و باطل است و باید با انجام کارهای فرهنگی، مثل همین نمایشگاه، برای آن‌ها آموزش داد.

برای برپایی این نمایشگاه، چه سختی‌هایی متحمل شدید؟ و اینکه چطور هتل نگارستان را انتخاب کردید؟
برای مکان برگزاری، انتخاب‌های زیادی نداشتم. درعین‌حال، هتل نگارستان، هم به دلیل فضای باز بیرون هتل و فضای شیک لابی آن و هم به دلیل میزبانی از گردشگران نوروزی کاشان، مکان مناسبی برای این نمایشگاه به شمار می‌رود و جا دارد در همین‌جا از زحمات مدیریت هتل نگارستان، «سرکار خانم طالبیان» تشکر کنم. همچنین باید از جناب «سعید استادیان» تشکر کنم که برای برپایی نمایشگاه خیلی زحمت کشیدند.
به‌هرحال گرفتن خود عکس‌ها سختی‌هایی دارد. مثلاً برای گرفتن عکس «بز کوهی»، من هشت روز از کارم مرخصی گرفتم و به ارتفاعات مناطق حفاظت‌شده اطراف رفتم؛ و شما می‌دانید که در منطقه حفاظت‌شده، عکاسی بدون مجوز ممنوع است؛ بنابراین کلی هماهنگی‌های اداری هم باید طی شود تا مجوز عکاسی، آن‌هم برای بازه‌ای خاص، صادر شود. ازنظر عکاسان خارجی، عکاسی در حوزه حیات‌وحش، تکنیکی‌ترین و سخت‌ترین ژانر عکاسی است و علاوه بر آن، معمولاً خطرناک و پرهزینه نیز هست و در ایران و مخصوصاً در منطقه کاشان ‌که خشک و بیابانی است، این سختی صدچندان است.

با توجه به اینکه نمایشگاه تا ۲۳ فروردین برقرار هست، استقبال مسئولین و مردم از نمایشگاه تا الآن چطور بوده؟
تا الآن برخی مدیران شهری، به‌ویژه کارشناسان، مدیران و مسئولین اداره محیط‌زیست، شهرداری، مخابرات، فرهنگ و ارشاد از نمایشگاه بازدید داشته‌اند. برخی مدیران ارشدتر هم قرار است که در روزهای آینده برای بازدید از نمایشگاه، حضور یابند.نمایشگاه عکس حیات وحش
استقبال مردم، مسافران داخلی و خارجی، عکاسان و کوهنوردها هم نسبتاً خوب بوده و یادداشت‌های محبت‌آمیزشان در دفتر یادگاری نمایشگاه، قوت قلبی برای من بوده است. برخی مردم بعد از یک‌بار حضور در نمایشگاه و تماشای تابلوها، دوباره و با مهمان‌هایشان هم تشریف آورده‌اند که این نشان از توجه آن‌ها دارد و بازدیدکنندگانی داشته‌ایم که تا به الآن سه یا چهار بار از نمایشگاه بازدید و حمایت داشته‌اند.
از سمن‌ها (NGO ها) هم تا الآن، اعضای «جمعیت کویر سبز کاشان» و «همیاران سرزمین مهرگان قمصر» از نمایشگاه بازدید داشته‌اند.

حرف آخر؟
در ایران، متأسفانه چندگونه مهم جانوری در معرض خطر انقراض قرارگرفته‌اند. تخریب زیستگاه‌ها، خشک‌سالی‌ها، تغییر اقلیم، شکار بی‌رویه، چرای بیش‌ازحد دام و درنهایت برخی باورهای خرافی و اشتباه مردم، علت‌های این خطرات برای حیات‌وحش کشور هستند. مسئولین باید علاوه بر وظیفه‌ی مدیریتی خود در اجرای درست برنامه‌ها، برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گونه‌های درخطر انقراض، بیش از این‌ها برای آموزش مردم، به‌ویژه در سطوح دانش‌آموزی، تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

 

منبع: کاشان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 4 =

پست بعدی

محیط زیست ایران سوژه انیمیشن شد/ پیشرفت ۳۰ درصدی تولید

ج فروردین ۱۰ , ۱۳۹۷
جمعیت کویرسبز: سازندگان انیمیشن های «شاهزاده روم» و «فیلشاه» پروژه جدید خود را در دست تولید دارند که به موضوع محیط زیست کشورمان می‌پردازد. به نقل از خبرگزاری مهر، گروه هنرپویا، تولیدکننده انیمیشن‌های سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» برای سومین پروژه سینمایی خود سراغ سوژه‌ای ایرانی رفته و تولید آن را […]
انیمیشن محیط زیستی