جمعیت کویر سبز و پاکسازی نمادین معابر عزاداری در روز تاسوعا

کویر سبز: ظهر روز هشتم مهرماه، همزمان با روز تاسوعا ، اعضای سازمان مردم نهاد زیست محیطی «جمعیت کویر سبز کاشان»، به پاکسازی خیابان ها و معابر محل حضور هیئت های عزاداری و ایستگاه های صلواتی، پرداختند.

در این برنامه که از ساعت ۱۱:۴۵ و از مقابل بیمارستان نقوی در خیابان شهید رجایی شروع شد، اعضای جمعیت کویر سبز با کاورهای سبز رنگ حاوی شعارهای محیط زیستی، دستکش و پاکت های زباله بزرگ، مسیر چهارراه آیت الله کاشانی تا میدان کمال الملک را از زباله های پلاستیکی، پاکسازی کردند. پاکسازی دور میدان کمال الملک و سپس برگشت از همان مسیر، ادامه این برنامه بود. این برنامه با حضور در خیابان آیت الله کاشانی و چهارراه غزنوی، به پایان رسید.
صحبت و آموزش های زیست محیطی با برخی مردم و برخی متولیان پذیرایی در ایستگاه های نذری، از برنامه هایی بود که در طول این پاکسازی صورت پذیرفت. این دومین سالی است که جمعیت کویر سبز، چنین برنامه ای را انجام می دهد. استقبال مردم عادی از این برنامه نیز، مثبت بود و در طول مسیر، چند نفر از مردم عادی (از دختر ۱۰ ساله تا روحانی جوان) به این حرکت پیوستند. مشاهدات میدانی اعضای جمعیت کویر سبز نشان میداد که خیابان ها و معابر محل پاکسازی، نسبت به سال گذشته وضع بهتری داشتند.
متأسفانه با وجودی که بارها و بارها از ضررهای ظروف یکبار مصرف (چه از نظر سلامتی برای انسان و چه از نظر عدم تجزیه در طبیعت) گفته شده است، ولی همچنان اکثر قریب به اتفاق هیئت های عزاداری، همچنان از این ظروف استفاده می کنند و معلوم نیست چند سال دیگر طول خواهد کشید تا این فرهنگ غلط از جامعه ما رخت بر بندد.
امید است با انجام این کارهای نمادین، فرهنگ ِ زیست ِ شهری همشهریان ما، روز به روز مترقی تر شود و علاقه مندان و عزاداران حضرت امام حسین (ع) هم با تمام وجود درک کنند که اگر امام حسین (ع) در روزگار ما زندگی می کرد، قطعاً حفظ محیط زیست و پاکیزگی شهری را از مصادیق امر به معروف، می دانست و بنابراین ما نیز باید با تأسی از آن امام بزرگوار، سعی کنیم تا این ابتدایی ترین حقوق شهروندی یکدیگر را رعایت کنیم. همچنین باید با تمام وجود لمس کنیم که پاکبان های عزیز، قرار نیست تاوان اشتباهات ما را بدهند. کافی است قبل از آن که یک زباله خشک یا تر روی زمین بریزیم، چند ثانیه به این کار خود «فکر» کنیم و اگر وجدانمان راضی شد آن را انجام دهیم.
برنامه پاکسازی معابر عزاداری، قرار است فردا (روز عاشورا) نیز با همکاری اعضای جمعیت کویر سبز و گروه کوهنوردی رستا، انجام شود. شرکت در این برنامه برای عموم دوستداران محیط زیست، آزاد است.
گزارش: امیرحسین ایزدپناه
عکس ها: فهیمه کامل – حسین کبریتی – عاطفه استادزاده

منبع کاشان نیوز

یک دیدگاه برای “جمعیت کویر سبز و پاکسازی نمادین معابر عزاداری در روز تاسوعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

پست بعدی

کاهش ۲۵ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل

د مهر ۱۰ , ۱۳۹۶
مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور از کاهش ۲۵ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به میانگین درازمدت ۴ متر و ۳۶ سانتیمتر کمتر شده است.
دریاچه ارومیه