«جمعیت کویر سبز» هفده ساله شد

کویر سبز خانه تاریخی کاج ” موزه دکتر منوچهر شیبانی ” شامگاه چهارشنبه میزبان آیین هفده سالگی تأسیس سازمان مردم نهاد “جمعیت کویر سبز کاشان”  بود. مراسمی در عین سادگی، بی پیرایه و نه چندان پرهیاهو و نه آنقدر که برایش در سطح شهر تبلیغات پرطمطراق صورت گرفته باشد چرا که اصولأ و به گمان خیلی ها برنامه های فرهنگی اجتماعی ” مردمی ” آنجایی ارزش و اعتبار معنوی پیدا می کنند که ردپای دولتی ها و سهم خواهان کمتر در آن پیدا باشد.

به نقل از کاشان آنلاین در این آیین که با تجلیل و سپاسگزاری جمعیت کویر سبز از دو محیط بان مناطق حفاظت شده اطراف شهرستان کاشان” آقایان عسگریان زاده و شهسواری ” همراه بود، خسرو اعتماد و سعید عطایی شاد ” از مؤسسین تنها نهاد مردمی زیست محیطی کاشان ” در سخنانی به بیان مهم  و خطیربودن محیط زیست و حفاظت و حراست از جایی که انسان ها در آن زندگی می کنند پرداختند.

هفده سالگی کویر سبزخسرو اعتماد که سالهاست سمت مدیرعاملی جمعیت کویر سبز را بر عهده دارد و خود از پایه گذاران این سازمان مردم نهاد زیست محیطی در عصر دولت اصلاحات بوده در سخنانی با ابراز خوشوقتی از برگزاری این آیین و گردهم آیی صمیمانه دغدغه مندان محیط زیست شهر کاشان از محمود ساطع مدیر فرهنگ دوست خانه های تاریخی احسان و کاج به جهت میزبانی این آیین سپاس گزاری کرد و با اشاره به ارزشمندبودن دینی که دوستداران محیط زیست در هر نقطه یی از جهان نسبت به حفاظت از  میراث طبیعی اطراف شان بر گردن خود حس می کنند افزود: خوشحالیم که در طول کمتر از دو دهه اخیر، جمعیت کویر سبز توانست به جایگاهی برسد که برخی ادارات و ارگانها مانند شهرداری، به میدان رقابت با این مجموعه برای مهم شمردن محیط زیست آمدند.

سعید عطائی شاد که از پایه گذاران جمعیت کویر سبز در خرداد ۷۹ محسوب می شود بعد از نمایش تصاویری از نشست ها و برنامه های زیست محیطی جمعیت کویر سبز در سال های اخیر، به دعوت مدیرعامل جمعیت کویر سبز دقایقی چند به صحبت پرداخت. عطائی شاد پس از تجلیل از زحمات و تلاش خانم ها و آقایان خسرو اعتماد و فاطمه کریمی” زوج مدیریتی جمعیت ” و زهرا حمیدی” از اعضای مؤسس و فرد ساعی و تلاشگر امروز جمعیت ” در طول سال های متمادی عمر جمعیت کویر سبز گفت : با دیدن این تصاویر به ۱۴-۱۵سال پیش برگشتم و انگار همه چیز مانند یک فیلم نوستالژیک از مقابل چشمانم عبور کرد. او سپس درباره روند شکل گیری تشکلی به نام جمعیت کویر سبز کاشان می گوید: معمولأ در کشور ما دولت ها زیاد مایل نیستند تا از قدرت شان بکاهند و گرفتن این قدرت به قول معروف کار آسانی نیست.

وی با بیان این که زمانی یکی از دولت ها مصوب کرد تا ۳۴ وظیفه ی دولتی به ان جی اوها واگذار شود اما این اتفاق احتمالأ به دلیل ناخرسندی دولت در کاهش دادن قدرتش نیفتاد افزود: در کشورهای توسعه یافته ی امروز حجم دولت ها کوچک است و ان جی اوها هستند که همه بار دولت را بر دوش گرفته اند. عطایی شاد ادامه داد: خوب به خاطر دارم که همان ۱۷ سال پیش برخلاف امروز مقوله های زیست محیطی دغدغه ی مردم نبود و به عنوان مثال از جمله اهدافی که  ما در تشکیل جمعیت کویر سبز دنبال می کردیم یکی این بود که با هم کار کنیم و دیگری اینکه تأثیرگذاری اجتماعی داشته باشیم.

مؤسس سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان با اشاره به اینکه جمعیت کویر سبز به رغم قدمت و سعی و تلاش ارزشمند بزرگان و مدیرانش، نیاز به پوست اندازی و تحول سازمانی و جذب گسترده اعضای فعال برای پویایی خود دارد یادآور شد: بنده وقتی به عقب برمی گردم و ۱۷ سال پیش تا امروز را مرور می کنم به نظرم می آید که ما نیاز داریم تا چندین و چند جمعیت کویرسبز در کاشان داشته باشیم. ضمن اینکه نیاز است تا فعالین اولیه جمعیت این تشکل را همچنان یاری کنند و به قول معروف پای کار باشند و دولت را ترغیب کنند تا بیشتر به فکر محیط زیست باشد چون یکی از وظایف ان جی اوها مطالبه گری از دولت هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 4 =

پست بعدی

سوگواری بر امام حسین (ع) و مسئله محیط زیست!

ش مرداد ۲۱ , ۱۳۹۶
کویرسبز– سوگواری بر امام حسین: در قصه ی کربلا زمین و زمان و مکین و مکان درهم است!. جدا کردنی و سوا شدنی نیست. کربلا را نمی توان از حسین (ع) جدا کرد و داستان “آب” و عطش را نمی توان بدون وجود “نهر” علقمه معنی کرد. نهرعلقمه هم بدون “درختان” […]
عزاداری محرم