شایعه سرطان زایی خیاردرختی و گوجه فرنگی بی اساس است

جمعیت کویر سبز کاشان: معاون سازمان غذا و دارو، شایعات و اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره سرطان زا بودن سموم باقی مانده در خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای را رد کرد!

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، شایعات و اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره سرطان زا بودن سموم خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای را رد کرد. به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، سمیره صباح، معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: «این محصولات تحت کنترل و نظارتند و اخیرا برای پرورش آن‌ها از سموم با دوره ماندگاری کوتاه کمک گرفته می‌شود که مشکلی در بهداشت عمومی ندارد.»
او با اشاره به تشویش ایجاد شده در این خصوص توضیح داد: «در شایعات، اینگونه مطرح می شود که خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای ، ۲۰ تا ۳۰ برابر استاندارد دارای سموم است و مصرف این محصولات، میزان سرطان را در کشور ۲ برابر کرده است، اما این موضوع صحت ندارد.»
صباح با اشاره به این‌که، در کشت گلخانه‌ای برای حفظ محصول و مبارزه با آفات از سموم مختلف استفاده می‌شود، گفت: «اما این محصولات تحت کنترل و نظارت هستند، برای رفع شبهات این چنینی در برنامه امسال سازمان غذا و دارو، برنامه کنترل محصول گلخانه‌ای را بطور رسمی در دستور کار داریم.»
معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، یادآور شد: «نتایج بررسی این محصولات طی سال گذشته مشکل خاصی را در ارتباط با باقیمانده سموم نشان داده نمی‌شود.»
به گفته صباح، مسئولین فنی و معاونت‌های غذا و دارو، قبل از ورود محصول به سطح عرضه، کنترل و نظارت دقیق در سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی تا رسیدن به سبد غذایی مردم را انجام می دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

پست بعدی

من صدای آب هستم!

س آذر ۲۳ , ۱۳۹۵
 رضا کیانیان:پشتیبانی میلیونی مردم از کمپین دریاچه ارومیه، باعث شد بیشتر رسانه‌ها و بسیاری از مسئولان به عنوان یک درخواست ملی به آن واکنش نشان دهند. اما مشکل آب در کشور ما بزرگ‌تر از دریاچه ارومیه است و تنها به مشکلات زیست بوم در این منطقه محدود نمی‌شود. بسیاری از […]