گزارشی از سفر معصومه ابتکار به کاشان

جمعیت کویرسبز کاشان_ مهدی سلطانی‌راد: معصومه ابتکارمعاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفری به کاشان در جمع مدیران، فعالان محیط زیست و  دانشجویان شهرستان حضور یافت.

به گزارش کاشان آنلاین دکتر معصومه ابتکار که شامگاه دوشنبه در جریان سفر خود به شهرستان کاشان در جمع مدیران دستگاه ها و ادارات و در نشست شورای اداری شهرستان سخن می گفت ابراز امیدواری کرد شهری مانند کاشان علی رغم تردد هر روزه خودروها و وسایل نقلیه در آن و فعالیت صنایعی مانند برداشت از معادن هیچگاه درگیر و دست به گریبان آلودگی هوا نباشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، از شهرستان کاشان درجایگاه اولین شهری که اقدامات کاهنده آلودگی هوا در آن به شکل جدی دنبال می شود نام برد و افزود: این اقدامات، راهبردی روبه جلو در راستای ایمن سازی و ممانعت از لطمه خوردن شهرهایی مانند کاشان با داشتن جاذبه های طبیعی گردشگری هستند.

وی در این نشست که با یادکردی از پدر مرحومش” دکتر تقی ابتکار ” و بیان خدمات بزرگ علمی او به حوزه محیط زیست در طول دهه های گذشته همراه بود با اشاره به بازدید عصر دوشنبه خود از مرکز تصفیه خانه فاضلاب کاشان و مشاهده فضای سبز حاصل فعالیت جمعیت کویر سبز کاشان در کنار این مرکز افزود: بسیار خوشحالم که در شهر کاشان فعالیت نهادهای مردمی غیردولتی می تواند باری از دوش حوزه تصفیه پساب و جلوگیری از آلودگی محیط زیست بردارد. ابتکار ادامه داد: تأثیر مشارکت مردم در امور به ویژه اجتماعی را نمی توان نادیده گرفت و نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد مانند آنچه در تصفیه خانه شهر کاشان دیدیم نشان دهنده آن است که هر جا مردم به میدان بیایند می توان شاهد اتفاقات مثبی بود.

معاون رییس دولت یازدهم با یادآوری اینکه هم اکنون ۳۵ میلیون شهروند در کلان شهرهای کشور زندگی می کنند یادآور شد: مجموع اقدامات نهادهای دولتی و تلاش و کوشش سازمان های مردمی طی ماه های اخیر نشان می دهد که در مجموع در این کلانشهرها شاهد نزول روند آلودگی هوا هستیم.

معصومه ابتکار در کاشانرییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به راهبردها و برنامه های دولت دکتر روحانی از جمله شتاب بخشی به عملیاتی شدن گفتمان اقتصاد مقاومتی، بهبود شرایط اقتصادی کشور و رونق کسب و کار، ترمیم مناسبات بین المللی کشورمان با جامعه جهانی و رفع تحریم های ظالمانه، تدوین و ابلاغ منشور حقوق شهروندی را در جایگاه یکی از آخرین راهبردهای دمهم و ارزشمند ولت یازدهم برشمرد و افزود: یکی از مفاهیم حقوق شهروندی انسان داشتن حق خدادادی بهره مندی از محیط زیست سالم است که بدون شک محیط زیست سالم از دو جنبه تضمین سلامتی انسان و نشاط بخشی در خدمت انسان است.

دکتر ابتکار با تأکید بر اینکه هر فعالیت اقتصادی و صنعتی در کشور باید و لازم است که پیوست های محیط زیستی آن هم مدنظر قرار گیرد یادآور شد: دولت یازدهم در زمینه صیانت از حقوق مردم و شهروندان در حوزه محیط زیست و آنجایی که در برخی شهرستان ها تمرکز برداشت و استحصال از معادن و فعالیت های صنعتی که پتانسیل آلایندگی هوا به شکل جدی و پرخطر دارند نسبت به حفظ حقوق مردم جدی است.

وی همچنین بر لزوم شیوه مدیریت صحیح بر مقوله پسماند تأکید و تصریح کرد: در دنیای مدرن امروز دیگر چیزی برای دورریختن و هدر رفتن وجود ندارد و جوامع توسعه یافته معتقدند پسماند یا باید به طبیعت برگردد یا بازیافت و به چرخه استفاده مجدد برگردد. معاون رییس دولت یازدهم ادامه داد: در زمینه مدیریت صحیح مصرف آب هم آنچه در مورد شهرهایی مانند کاشان و مناطق اطراف آن مهم به نظر می رسد چیزی جز دو الزام ملی مانند نحوه برخورد با چاه های غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت در زمینه استفاده از آّب در کشاورزی وجود ندارد.

معصومه ابتکار در کاشاندر نشست شورای اداری شهرستان کاشان و قبل از دکتر ابتکار، حمیدرضا مؤمنیان در سخنانی با ابراز خرسندی از سفر معاون رییس جمهور به کاشان خواستار تفویض اختیارات مدیرکل محیط زیست استان به مدیریت این اداره در کاشان به منظور تسریع در برخی امور و شتاب بخشی به خدمات رسانی در حوزه محیط زیست شد.

معاون استاندار و فرماندار کاشان همچنین عدم استعلام از فرمانداری و طی نشدن مسیر قانونی به هنگام بهره برداری از معادن را یکی از مشکلات حوزه محیط زیستی شهرستان دانست و افزود: امیدواریم با احداث کنارگذر کاشان مشکلات ترافیک و آۀودگی هوا حاصل از تردد خودروهای سنگین در داخل شهر مرتفع شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود تنها یک ایستگاه نشان دهنده آلایندگی هوا در طرح جامع آلودگی هوا درکاشان تصریح کرد: با توجه به گستره و میزان جمعیت شهر، کاشان نیازمند هشت ایستگاه می باشد.

نماینده سازمان های مردم نهاد کاشان هم در نشست شورای اداری و در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خرسندی از حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست در کاشان خواستار اختصاص وقت و فرصتی  ویژه برای بررسی اوضاع و احوال زیست محیطی کاشان و دیدار و گفتگو با مدیران و اعضای سازمان های مردم نهاد شهرستان با حضور دکتر ابتکار شد.

خسرو اعتماد با ابراز نگرانی از قرارگرفتن شهرستان کاشان در میان چندین شهرک صنعتی که پتانسیل بالای ایجاد آلایندگی دارند یادآور شد: دست اندازی بی رویه بهره برداران از معادن به برخی مناطق کوهستانی و مسکونی اطراف کاشان مانند جوشقان و استرک و خنب و درین مشکل دیگری است که مردم کاشان با آن دست به گریبان اند.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان با انتقاد از اینکه قرار بود آب زاینده رود  ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه به کاشان منتقل شود و این مقدار در حال حاضر به ۳۵۰ لیتر می رسد خواستار همکاری شرکت آبفای کاشان با شهرداری در زمینه استفاده از پساب برای آبیاری فضاهای سبز شهری و در نتیجه عدم استفاده از آب شرب برای مصارف غیر شرب گردید.

اعتماد همچنین با اشاره به این که ۸۲ درصد منشأ بحران ریزگردها در منطقه کاشان بومی است خواستار مشارکت و اختصاص بودجه برای رفع این بحران از سوی نهادهای مسؤل شد.

آخرین برنامه معصومه ابتکار در کاشان، سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به دعوت موسسین انجمن اسلامی این دانشگاه بود.

به گزارش ایسنا، ابتکار در این دیدار اظهار کرد: هرچند هنوز شرایط ایدئال نیست و شرایط تلخ گذشته در برخی جاها دیده می‌شود ولی باید تلاش کنیم که دوره بی خردی که فشاری زیادی به بخشی از مردم، دانشجویان و بخشی در اقتصاد و طبیعت وارد کرد، برنگردد.

رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: دولت روحانی افراد را بابت انتقاد تحت تعقیب قرار نمی‌دهد در حالی که برخی دانشجویان در گذشته به دلیل بیان برخی انتقادها صدمات و آسیب‌های زیادی دیدند.

وی با بیان اینکه دانشگاه منبع تحولات است، افزود: آنچه که در دولت یازدهم فراهم شد این است که فضا برای تشکلات دانشجویی و تضارب آرا و دیدگاه‌ها در راستای نقد و دیدگاه‌ها آزادانه باشد.

معصومه ابتکار در کاشانمعاون رییس جمهوری در مورد فضای بسته دانشگاه‌ها در تعطیلی برخی انجمن‌ها و فشار بر روی نشریات دانشجویی به دلیل انتشار عکس رییس جمهور دوره اصلاحات گفت: تلاش‌های دولت برای ایجاد فضای فعالیت عمومی در جامعه و فعالیت دانشجویی سالم و آزاد است و نتیجه این تلاش‌ها برگزاری ۶۰ سخنرانی در دانشگاه‌های کشور در روز دانشجوی امسال بود که با وجود محدودیت‌های موجود یک رکورد محسوب می‌شود.

ابتکار ادامه داد: باید برای برقراری گفتمان ملی و داخلی تلاش کنیم و دانشجویان نیز با فداکاری و پیگیری‌های بر حق سعی کنند زیرا بسیاری از دستاوردهای گفتمان ملی زمانی پدید می‌آید که با صبر و استقامت با مطالبه گری و تلاش برای طرح مواضع گفت‌وگو در جامعه همراه باشد.

وی افزود: بسیاری از اتفاقات خارج از دست دولت است و در برخی مواقع مدیریت‌ها بر سر مواضع ایستادگی می‌کنند در حالی که مواضع رهبری و رییس جمهوری درباره جلسات آزاداندیشی در دانشگاه‌ها در مورد مسائل کشور حضور آگاهانه دانشجویان است.

ابتکار در پاسخ به انتقادات یک دانشجو در مورد عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوا گفت: در سال ۸۹ در تهران و اصفهان میزان بنزن ناشی از بنزین تولید داخل حدود ۱۰۰۰ برابر حد مجاز و آلودگی هوای برخی کلان‌شهرها در از نظر وجود میزان بنزن از ۱۰۰ تا ۴۰۰ برابر حد مجازبود.

رییس سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: با تلاش دولت و همکاری وزارت نفت حد مجاز بنزن استاندارد در بنزین به حدود مجاز رسید که این دستاورد بزرگی برای دولت در زمینه بهبود کیفیت هوا در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تابلوهای اعلام وضعیت آلودگی هوا آمار علمی را ارائه می‌دهند، افزود: بر اساس اندازه گیری این دستگاه‌ها تعداد روزهای پاک و سالم در اصفهان در بین سال‌ها ۹۰ تا ۹۲، ۷۰ روز بوده ولی از ابتدای سال ۹۵ تاکنون به ۲۲۸ روز رسیده است.

ابتکار با بیان اینکه نباید مسائل علمی و سیاسی را قاطی نکنیم و از انتقاد علمی درست و دقیق استقبال کنیم، گفت: توافق پاریس برعوامل مهمی همچون کاهش بارندگی سالانه و افزایش دمای کره زمین و تغییرات اقلیمی تاکید دارد و ۱۹۵ کشور آن را امضا کرده‌اند تا با بهینه‌سازی مصرف انرژی، گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد و جوامع یاد بگیرند که کشاورزی و صنعت سازگار با تغییر اقلیم داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه توافق پاریس در راستای منافع ملی کشور است، گفت: بر اثر توافق پاریس نه جریمه می‌شویم، نه تحریم می‌شویم و کشورها بر اساس توان خود اعلام می‌کنند چقدر برای نجات کره زمین گام برمی‌دارند.

ابتکار در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه در دولت قبل و اقدامات دولت یازدهم برای احیای آن، گفت: نمی‌توان تقصیر را تنها به گردن یک دولت انداخت بلکه لطمه از آنجا شروع شد که این موضوع فراموش و رها شد.

وی ادامه داد: بر اثر اعتراض‌های مدنی در سال ۹۱ دولت به فکر نجات این دریاچه افتاد که دیر بود ولی در دولت روحانی با اصلاح الگوی مصرف کشت، توقف سدسازی و همکاری با کشور ژاپن و بحث بازنگری میان گذر، اتفاقاتی موثری در زمینه دریاچه ارومیه انجام شده است.

رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: کار مشترکی که با وزارت علوم داشته‌ایم این است که یک بحث در چارچوب مدیریت سبز در دانشگاه‌ها مطرح و به همه واحدهای آموزشی ابلاغ شده است تا تشکلات دانشجویی حامی محیط زیست و حامی طبیعت یا تشکل‌های دیگر در شاخه‌های محیطی زیستی فعالیت کنند.

وی از دیگر اقدامات دولت یازدهم در حوزه محیط زیست گفت: لایحه حمایت از محیط بانان را در دولت تصویب کردیم تا شغل محیط بانی جز مشاغل سخت قرار گیرد و علاوه بر آن این افراد آموزش‌های لازم را در شیوه و روش مسئولیت یاد بگیرند.

ابتکار خاطرنشان کرد: لایحه هوای پاک را در مجلس داریم که از حمایت‌ رییس مجلس برخوردار است. این لایحه علمی و روزآمد است و حتی معضلات وابسته به گردوغبار هم را در آن در نظر گرفته‌ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 20 =

پست بعدی

نشست هفتگی جمعیت کویر سبز همراه با شادیانه شب یلدا برگزار شد

ج دی ۳ , ۱۳۹۵
جمعیت کویر سبز کاشان: نشست هفتگی جمعیت کویر سبز کاشان» همراه با شادیانه ویژه شب یلدا با حضور اعضای این جمعیت برگزار شد. به گزارش کاشان نیوز؛ این نشست که از ساعت ۱۸ امروز چهارشنبه در محل دفتر این جمعیت برگزار شد، ابتدا و در ادامه برنامه هفته قبل، مهندس نجارزاده […]
یلدا