سفر پدر علم کویر‌شناسی ایران به دالان مرگ

پرفسور‌” پرویز کردوانی‌” پدر علم کویر و بیابان‌شناسی ایران به خبرنگار حوزه‌ی میراث‌فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: در دهه ۱۹۳۰ یک دانشمند اتریشی به نام “استراتیل‌ زاور‌” سفری به حاشیه بیابان لوت داشت و در مصاحبه‌ای اعلام کرد بیابان لوت گرم‌ترین نقطه کره زمین بوده و در کتاب خود که به زبان آلمانی با عنوان بیابان لوت قطب حرارتی کره زمین به این موضوع اذعان داشته است.

 

                      

وی افزود: من در سال ۱۳۴۷ تا ۵۱ به همراه استادان گروه جغرافیایی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر “احمد مستوفی‌” با همکاری دانشگاه سوربن‌ پاریس برای اجرای طرح مشترک تحت عنوان شناسایی بیابان ناشناخته ایران در بیابان لوت رفتیم.
“کردوانی‌” تصریح کرد: در این مدت ۵ سال سالی دو بار و هر بار به مدت یک ماه در بیابان لوت با امکاناتی همچون هلیکوپتر، وسایل نقلیه موتوری‌ و شتر اقامت داشتیم و تمام نقاط بیابان لوت را مورد تحقیق قرار دادیم.
پدر علم کویر و بیابان‌شناسی ایران بیان کرد: “استراتیل‌ زاور‌” دمای بیابان لیبی را ۵۷٫۷ درجه سانتی‌گراد، ربع‌الخالی عربستان ۵۷ درجه سانتی‌گراد و دره مرگ آمریکا ۵۷درجه سانتی‌گراد اثبات کرده به طوری که گرمای بیابان لوت را بالاتر از این مناطق دانسته است.
وی اظهار داشت: در مقاله ای که در همایش بین‌المللی چین بیابان تکله مکان ارائه کردم دمای بیابان لوت را بیش از ۶۸ درجه سانتی‌گراد براساس تحقیقاتی که انجام داده بودم اعلام کردم.
این چهره ماندگار ایرانی تصریح کرد: براساس اعلام این درجه حرارت برای بیابان لوت دانشگاه تهران با ناسا تماس گرفت تا ببیند ادعای من در این رابطه صحت دارد یا نه.
پرفسور “پرویز کردوانی‌” اظهار داشت: ناسا نظریه من را تایید کرد و دمای بیابان لوت را بیش از ۶۸ درجه سانتی‌گراد دانست و ۷۰٫۷درجه سانتی‌گراد بالاترین دمای سطح جهان اعلام کرد.
وی ادامه داد: ۱۳ اردیبهشت سال ۹۲ با امکاناتی همچون هلیکوپتر که از سوی وزارت دفاع در اختیار‌مان قرار گرفت به همراه دکتر “عباسی‌” نماینده سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و چند نفر دیگر برای اولین بار به پست‌ترین نقطه داخل ایران و گرم ترین نقطه کره زمین سفر کردیم.
پدر علم کویر و بیابان‌شناسی ایران تصریح کرد: سفر به این نقطه برای تهیه فیلم مستند به تهیه کنندگی‌ “شکور‌” بود تا این فیلم مورد استفاده دانشمندان و علاقه‌مندان به تحقیق قرار گیرند.
این چهره ماندگار ایرانی اظهار داشت: گرم ترین نقطه کره زمین در داخل کلوت‌هایی در بیابان لوت واقع شده که ارتفاع آن ۵۶ تا ۵۹ متر از سطح دریاست.
وی ادامه داد: کلوت‌ها یک منطقه بی نظیر در دنیا به عرض ۸۰ کیلومتر در ۱۴۵ کیلومتر در حاشیه غرب بیابان لوت واقع شده است و به صورت دالان های موازی بوده که ارتفاع آن به ۲۰۰ متر می رسد.
پرفسور “پرویز کردوانی‌” خاطر نشان کرد: این نقطه از بیابان لوت گرم ترین نقطه کره زمین بوده و به عنوان دالان مرگ نام گرفته و دلیل آن شرایط زیستی بسیار نامساعد است.
این چهره ماندگار ایرانی افزود: در این سفر “جواد غفوریان‌” رئیس کوهنوردی‌ کرمان همراه من بود به ایشان نشان دادم که از کجا باید جاده کشیده شود و در چه مکانی ایستگاه هواشناسی راه‌اندازی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 9 =

پست بعدی

شماری از درختان باغ فین کاشان آسیب دید

پ اردیبهشت ۲۶ , ۱۳۹۲
کاشان نیوز: سرپرست اداره  میراث فرهنگی  کاشان، از آسیب شماری از درختان چندین ساله باغ فین بر اثر توفان بی‌سابقه خبر داد. حسین یزدانمهر اظهار داشت: بر اثر توفان سخت روز گذشته در کاشان با شتاب ۵/۹۷ کیلومتر بر ثانیه شماری از درختان باغ فین آسیب دیدند. وی گفت: پس […]