شوراها و شهرداری‌ها تلاش کنند محیط زیست از دست نرود

جمعیت کویر سبز کاشان: رییس‌ جمهور با تأکید برضرورت تلاش همگانی درراستای حفظ آب، محیط زیست و هوای سالم، گفت: شوراها و شهرداری ها باید تلاش کنند که محیط زیست از بین نرود و در این راستا باید در ساخت و سازها و اعطای مجوزها با دقت کامل عمل کنند تا باغ‌ها و طبیعت کشور تبدیل به برج‌ها و منازل مسکونی نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج‌شنبه در همایش بزرگ شوراها که همزمان با نهم اردیبهشت؛ روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا، در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: حضور، مشارکت و نشاط مردم در صحنه، آرای آنها و همه انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود به معنای اهمیت مشورت در انجام امور است چرا که هر فردی به رأی و نظرات دیگران اعتنا نکند در مسیر شکست قرار خواهد گرفت.

رییس‌ جمهوری با اشاره به این که دولت نسبت به رفع مشکلات و مسایل شوراهای اسلامی شهر و روستا تلاش کرده است، از ارائه دو لایحه تحت عنوان «لایحه مدیریت یکپارچه شهری» و «لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها» به مجلس شورای اسلامی در راستای حل این مشکلات خبر داد.

رییس‌ جمهوری در بخشی از سخنان خود گفت: امروز کلانشهرها در کشور با مشکلات و معضلات زیادی از جمله آلودگی هوا، تخریب محیط زیست و مشکل کم‌آبی مواجه هستند که بدون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم نمی‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه همه طبیعت امانتی نزد ما است، گفت: حق نداریم آن ها را تخریب کنیم، متاسفانه در سال ها گذشته که بسیاری از کشورها از جمله ایران توسعه ناپایدار دنبال شده است.

روحانی گفت: وجود خودروهای فرسوده، ‌وسایل گرمایشی منازل که در چارچوب مقررات زیست محیطی کار نمی کند، نیروگاه هایی که با مازوت کار می کنند، خودروهایی که به صورت استاندارد و در خیابان بدون چارچوب محیط زیست و زندگی و سلامت ما را به خطر می اندازند، کلانشهرها را با معضل بزرگی مواجه ساخته اند که بدون برنامه ریزی، سرمایه گذاری و مشارکت مردم مشکلات حل نخواهد شد.

روحانی تصریح کرد: چند شعار را یاد گرفته ایم و تکرار می کنیم، همه دنیا مسائل سیاست خارجی نیست،‌ زندگی، آب، محیط زیست، وسایل سالم و حمل و نقل از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر نماینده مردم هستیم باید به فکر همه چیز مردم باشیم.

وی با اشاره به اینکه شوراها در همه زمینه ها می تواند به کشور کمک کنند گفت: در زمینه تامین آب که یک معضل عمومی است و امروز در اکثریت قریب به اتفاق استان ها با این مشکل مواجه هستیم، نیازمند سرمایه گذاری می باشد و از طرف دیگر باید در مصرف آب توجه کنیم و همه باید کاری کنیم آبی که مصرف می شود و گردش آن مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مهم است از چه زمینی برای چه منظوری استفاده شود، خاک همانند آب از سرمایه های بزرگ انسانی است که باید حفاظ و حراست شود و وقتی از آنها مراقبت نکنیم این سرمایه های بزرگ را ازدست می دهیم بنابراین شوراها باید در ساخت و سازها ، مجوزها و حراست از مراتع و باغات توجه کنند.

روحانی افزود: مگر می شود درخت کهنسال مفیدی که برای سالم سازی هوا و نشاط جامعه و گاهی برای تاریخ ارزشمند است قطع شود و به جای آن نهالی کاشته شود تا بعد چه خواهد شد پس همه باید مراقبت کنیم و از همه توان استفاده کنیم و انتظار از شهر و روستا در این زمینه زیاد است و دولت هم در زمینه محیط زیست وظایف سنگینی دارد.

رییس جمهوری گفت: در سال ۹۵ جمع آوری خودروهای فرسوده قدم به قدم اجرا خواهد شد همانند تبدیل نیروگاه های مازوت به گاز که در سال های گذشته صورت گرفت و امروز شاهد هستیم که اصفهان سه برابر سال های پیش، روزهای پاک را سپری کرده است.

روحانی گفت: باید بنزین و خودرو سالم در اختیار مردم گذاشته شود و ریل قطارها برقی گردد و این جز برنامه های دولت است و با کمک شما و مردم در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

رییس‌ جمهوری معضل کم‌آبی را به عنوان مشکلی اساسی در بسیاری از مناطق کشور برشمرد و با تأکید بر ضرورت تلاش همگانی در راستای حفظ و حراست از آب، محیط زیست و هوای سالم افزود: شوراها باید تلاش کنند که محیط سالم و طبیعی از بین نرود و در این راستا شوراها و شهرداری‌ها باید در ساخت و سازها و اعطای مجوزها با دقت کامل عمل کنند تا باغ‌ها و طبیعت کشور تبدیل به برج‌ها و منازل مسکونی نشود.

دکتر روحانی تبدیل سوخت نیروگاه‌ها به گاز و جمع‌آوری خودروهای فرسوده در سال ۹۵ را یکی از اقدامات دولت در مسیر کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ برشمرد و اظهار داشت: دولت در موضوع محیط زیست وظیفه سنگینی بر دوش دارد و باید از همه توان خود در این مسیر استفاده کند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر ضرورت شفاف سازی روند اطلاع رسانی به مردم گفت: باید اطلاعات به طور درست، دقیق و شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد و اگر مسئولان در موضوعی دچار اشتباه شدند آن را با مردم عنوان کرده و از آنها عذرخواهی کنند و اگر دیگران اشتباهی مرتکب شده‌اند باید آن اشتباه برای مردم مشخص و تبیین شود.

پیش از سخنان رییس جمهور، رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در راستای تقویت نقش و تأثیرگذاری شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان حلقه‌های وصل دولت و مردم ارائه کرد.

همچنین چند نفر از نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا از مناطق مختلف کشور به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 4 =

پست بعدی

جنگل های هیرکانی در خطر شیوه جدید زمین خواری و تملک

پ اردیبهشت ۹ , ۱۳۹۵
جمعیت کویر سبز کاشان: کارشناسان درباره طرح «جنگل کاری اقتصادی با مشارکت جوامع بومی» هشدار دادند، روزنامه اعتماد؛ الهه موسوی : طرح «جنگلکاری اقتصادی با مشارکت جوامع بومی» در حالی کلید می خورد که جنگل های هیرکانی نفس های آخر خود را می کشند. بر اساس این طرح، جنگل های هیرکانی […]
زمین خواری