ایجاد کمیسیون ویژه محیط زیست اولویت مجلس دهم باشد

جمعیت کویر سبز کاشان: معصومه ابتکار با تاکید بر لزوم توجه جدی و اولویت بخشی مجلس دهم به موضوع محیط زیست، خواستار تلاش نمایندگان منتخب برای تقویت فراکسیون محیط زیست وشکل گیری کمیسیون ویژه محیط زیست در مجلس دهم شد.

به گزارش خبرگزاری مهر جمعی از نمایندگان منتخب مجلس دهم با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسائل محیط زیست گفتگو کردند.

ابتکار در این دیدار با تاکید بر لزوم توجه جدی و اولویت بخشی مجلس دهم به موضوع محیط زیست، خواستار تلاش نمایندگان منتخب برای تقویت فراکسیون محیط زیست و شکل گیری کمیسیون ویژه محیط زیست در مجلس دهم شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تحولات جهانی در موضوع محیط زیست، گفت: حجم تحولات به ویژه در نگاه نظری و علمی به محیط زیست به حدی است که می توان گفت کاملا متفاوت از گذشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این تغییر و تحول به ویژه در زمینه نظری را ناشی از افزایش شناخت و فهم بشر از کره مسکون و محیط زیست و تهدیدها و فرصت های موجود برشمرد و افزود: ۲۰ سال قبل، بشر تلاش می کرد تا از موضوع محیط زیست و حفاظت از آن فرار کرده و حتی محیط زیست را مورد هجوم و تخریب قرار دهد، پس از یک دهه بشر به این نتیجه رسید که ادامه رفتار خشن با محیط زیست، امکان پذیر نیست و از این رو تلاش کرد تا به موازنه با محیط زیست برسد.

وی ادامه داد: اکنون با گذشت دو دهه انسان ها به این باور رسیده اند که زمین به لحاظ منابع پایه و حیاتی در حال نابودی و تخلیه است و در نتیجه بهره کشی بسیار زیاد انسان از طبیعت، زمین برای هر سال سکونت و زندگی انسان ها، یک سال و نیم زمان برای بازسازی خود نیاز دارد.

توسعه به هر قیمت یعنی نابودی خود انسان ها

ابتکار ضمن بیان تعریف ظرفیت زیستی، اظهار کرد: بشر اکنون به این نتیجه رسیده است که توسعه به هر قیمتی به معنای نابودی خود انسان ها است و از همین رو تاکید جدی بر توسعه پایدار و توجه به ظرفیت زیستی کره مسکون دارد.

معاون رئیس جمهور تغییر نگاه انسان کنونی به مبحث اقتصاد را ناشی از همین تهدیدها دانست و توضیح داد: اقتصاد دو دهه قبل بر مبنای اقتصاد خطی و دستیابی به رشد و پیشرفت اقتصادی به هر قیمتی بود اما با گذشت ۲۰ سال، اقتصاد خطی به اقتصاد دوار تغییر کرد.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اقتصاد دوار به معنای آن است که هیچ چیزی پسماند و ضایعات به شمار نمی رود و تمام آنچه از انرژی و ماده که مورد استفاده قرار می گیرد باید به چرخه طبیعت باز گردد و از همین رو جدید ترین هدف گذاری اقتصادی اتحادیه اروپا مبنی بر تامین ۲۵ درصد از رشد اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه از محل بازیافت انرژی و پسماند است.

وی اشاره ای هم به شرایط محیط زیست کشور در سال ۱۳۹۲ داشت و گفت: آغاز به کار دولت یازدهم همزمان با شرایط بسیار بد محیط زیست کشور بود زیرا به طور نمونه تحت شرایطی که در تمام دنیا سفره های آب زیرزمینی به عنوان ذخایر استراتژیک کشورها به شمار می روند و تنها می توان ۲۰ تا ۴۰ درصد برداشت آب از آن ها داشت ایران با تخیله ۸۵ درصد سفره های آب زیرزمین رتبه یک جهان در این زمینه را کسب کرده بود.

وی با اشاره به افزایش دمای ۱.۵ تا ۲ درجه ای در کشور بر اثر خشکسالی و تغییر اقلیم، گفت: این موضوع منجر به تشدید تبخیر، تشدید از دست رفتن رطوبت خاک، نابودی خدمات خاک برای زایش و رویش و بسیاری عواقب دیگر خواهد شد که تخلیه سفره های آب زیرزمینی نیز آن را شدت خواهد بخشید.

این مقام مسئول افزود: عواقب این اقدام و حفر بی شمار چاه های آب مجاز و غیرمجاز منجر بدان شد که بسیار از دشت های کشور دچار فرونشست و بسیاری از تالاب ها خشک شود.

حفر ۳۵ هزار حلقه چاه در حوزه تالاب جازموریان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موقعیت جغرافیایی تالاب جازموریان و قرار گرفتن آن بین اقلیم کرمان و سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در سال هایی نه چندان دور و حدود یک دهه قبل، تالاب جازموریان یکی از مهم ترین کانون ها و منابع تامین علوفه دامی ایران بوده است در حالیکه اکنون و پس از خشک شدن به یکی از بزرگترین کانون های تولید گرد و غبار در کشور تبدیل شده است و حدود ۲۵ درصد گرد و غبار داخلی کشور از این کانون ایجاد می شود.

ابتکار با طرح این پرسش که آیا حفر ۳۵ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در حومه تالاب جازموریان برای گسترش کشاورزی و کاشت هندوانه و صادارت آن که منجر به خشک شدن تالاب جازموریان و ایجاد کانون بزرگ داخلی گرد و غبار شده است، اقدامی درست بود، گفت: قطعا کشور به کشاورزی هم نیاز دارد اما کشاورزی پایدار و صحیح که منجر به خشک شدن تالاب یا به قیمت نابودی طبیعت نباشد.

وی ضمن بیان این موضوع که تخریب محیط زیست در تمام دنیا یک تهدید بزرگ به شمار می رود، خاطرنشان کرد: از همین رو دنیا حرکت در مسیر توسعه پایدار و همراستا سازی توسعه و رشد اقتصادی با حفظ محیط زیست را دستور کار اصلی خود قرار داده است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که محیط زیست مسئله دولت و سیاست و سازمان حفاظت محیط زیست نیست و زندگی و سلامت تمامی مردم کشور وابسته به حفظ محیط زیست است، تصریح کرد: از همین رو طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است.

این مقام مسئول، وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست را تنظیم و تدوین برنامه و آئین نامه و دستورالعمل و نظارت و پیگیری بر اجرای وظایف و برنامه ها دانست و خاطرنشان کرد: همه در مقابل حفظ محیط زیست مسئول هستند و البته مسئولان در حوزه های مختلف، وظایف بسیار سنگین تری در این حوزه دارند.

بخش های تولیدی و اقتصادی سرسخت ترین  مدافعان توقف بهره برداری تجاری از جنگل ها

ابتکار اشاره ای هم به جلسه هفته گذشته هیات دولت در خصوص لایحه حفاظت و صیانت از جنگل های طبیعی کشور با نگاه ویژه به جنگل های هیرکانی شمال داشت و گفت: موجب خشنودی است که همه اعضاء هیات دولت در این موضوع به اجماع رسیدند و آقایان زنگنه و طیب نیا به عنوان متولیان مهم بخش های تولیدی و اقتصادی از مدافعان سرسخت توقف بهره برداری تجاری از جنگل ها بودند زیرا این نشان دهنده عزم جدی دولت یازدهم برای بهبود شرایط محیط زیست کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به صحبت های رئیس دولت تدبیر و امید در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست، اظهار کرد: رئیس جمهوری برای چندمین بار بر این موضوع تاکید کردند که دولت یازدهم دولت محیط زیست است.

وی افزود: البته این دولت اولویت اقتصادی، اشتغال، حل منازعات بین المللی، رفع مسائل و بحران های اجتماعی و بسیاری موارد دیگر نیز دارد ولی اولویت بخشی به موضوع محیط زیست از سوی دولت بسیار پر رنگ است.

تعالی دیدگاه دولت یازدهم به موضوع محیط زیست در مجلس دهم تداوم یابد

معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: با تداوم تعالی دیدگاه دولت یازدهم به موضوع محیط زیست در مجلس دهم شاهد بهبود روزافزون شرایط محیط زیست کشور باشیم.

ابتکار اشاره ای به چالش ها و معضلات کنونی محیط زیست کشور همچون آلودگی آب، طوفان های گرد و غبار، آلودگی هوا، خشک شدن تالاب ها، پسماند داشت و گفت: بر اساس آخرین تحقیقات جهانی از هر هفت مورد مرگ و میر در دنیا یک مورد بر اثر آلودگی هوا است و از این رو چالش های محیط زیستی قابل اغماض و چشم پوشی نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از سیاست های کلی محیط زیست کشور ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به عنوان پشتوانه عظیم برای محیط زیست کشور نام برد و اظهار کرد: این سیاست ها خط مشی حرکت و برنامه ریزی و اقدام در حوزه محیط زیست است و اتمام حجت برای تمام افراد و مسئولان است.

تدوین بخش فرابخشی محیط زیست در برنامه های توسعه ای کشور برای نخستین بار

این مقام مسئول با اعلام اینکه برای نخستین بار در نظام برنامه ریزی کشور، بخش فرابخشی برای موضوع محیط زیست در برنامه های توسعه ای کشور تدوین و تنظیم شده است، ابراز امیدواری کرد: مجلس دهم با جدیت پیگیر تصویب و اجرای برنامه ششم توسعه در کشور باشد.

وی ادامه داد: مضاف بر این بخش جداگانه، تمامی بخش های برنامه ششم توسعه کشور با توجه به سیاست ها و نگرش های محیط زیست و توسعه پایدار تدوین و تنظیم شده است.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به لوایح زیست محیطی ارائه شده به مجلس نهم داشت و اظهار کرد: یکی از این لوایح، لایحه ارزیابی زیست محیطی بود که متاسفانه در مجلس نهم رد شد.

درخواست ابتکار برای بررسی مجدد لایحه ارزیابی

ابتکار ادامه داد: لایحه ارزیابی زیست محیطی پس از کار کارشناسی فراوان و به عنوان لایحه ای روزآمد که منطبق بر آخرین دیدگاه های مرتبط با بحث ارزیابی و انطباق برنامه های توسعه با محیط زیست تنظیم شده بود، در صورت تصویب و قانونی شدن، می توانست نقشی موثر در ارزیابی راهبردی پروژه های توسعه ای کشور داشته باشد.

وی لوایح حفاظت از خاک، حفاظت از تالاب ها و هوای پاک را دیگر لوایح محیط زیستی در مجلس نهم اعلام کرد که در نوبت تصویب مجلس ماند.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  بی توجهی به مسائل زیست محیطی در شرایطی است که ارزش گذاری اقتصادی خدمات تالاب ها حدود ۲۰۰ برابر زمین های کشاورزی است و خشک شدن و نابودی آن ها منجر به تخلیه روستاها و شهرهای حاشیه، افزایش سیر مهاجرت، افزایش طوفان های گرد و غبار و بسیاری از اثرات منفی دیگر اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی می شود.

محاسبه، ابلاغ و اعلام حق آبه محیط زیستی تالاب ها و رودخانه ها توسط وزیر نیرو برای نخستین بار در کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل همین اهمیت و ارزش تالاب ها، دولت یازدهم تلاش و برنامه ریزی گسترده ای برای احیاء تالاب ها در سراسر کشور آغاز کرد که از جمله این اقدامات می توان به محاسبه، ابلاغ و اعلام حق آبه محیط زیستی تالاب ها و رودخانه ها توسط وزیر نیرو برای نخستین بار در کشور اشاره کرد.

وی با تشریح اقدامات صورت گرفته توسط دولت یازدهم در این زمینه از جمله برای احیاء و نجات دریاچه ارومیه، تالاب های هامون، هورالعظیم و گاوخونی، ابراز امیدواری کرد: همگامی و همکاری دستگاه های متولی و اجرای دقیق برنامه ها منجر به بهبود شرایط تالاب ها و رودخانه های کشور شود.

معاون رئیس جمهور در ادامه توضیحاتی نیز در خصوص لایحه هوای پاک ارائه داد و گفت: یکی از معضلات مهمی که در این حوزه با آن مواجه شدیم مصوبه نادرست تبدیل زمانی معاینه فنی از دو سال به پنج سال و معافیت خودرو تولیدی صفر از معاینه فنی تا پنج سال بود.

ابتکار ادامه داد: در دولت یازدهم برای جبران این غفلت، علاوه بر سخت گیری و جدیت برای استاندارسازی تولید خودرو و بازرسی مستمر از خطوط تولید خودرو، همچنین عدم شماره گذاری خودروهای غیر استاندارد، برای یکپارچه سازی سیستم معاینه فنی اقدام کردیم که کمک بزرگی برای معاینه فنی صحیح خودروهای تولیدی و خودروهای کارکرده است.

تقدیر ابتکار از تلاش های رئیس و اعضای فراکسیون محیط زیست در مجلس نهم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن شرح اقدامات دولت، سمن ها، دانشگاهیان و متخصصان برای حفظ محیط زیست و بهبود شاخص های کشور در این زمینه، همچنین همراهی اقشار مختلف دولتی و مردمی برای گسترش فرهنگ محیط زیست در جامعه، ضمن تشکر از تلاش های رئیس و اعضای فراکسیون محیط زیست در مجلس نهم، خواستار شکل گیری کمیسیون ویژه محیط زیست و نیز تقویت  فراکسیون محیط زیست شد.

وی با ذکر مثال کشور لهستان و موفقیت این کشور در دستیابی به رشد اقتصادی سبز و قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار، گفت: لهستان طی ۱۵ سال موفق به افزایش هشت درصدی رشد اقتصادی خود در کنار کاهش ۳۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای شد و این الگو نشان می دهد ایران نیز می تواند به رشد اقتصادی و اشتغال در کنار حفظ محیط زیست دست یابد.

به گفته ابتکار بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش آلودگی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کنار حفظ محیط زیست می تواند منجر به ایجاد فرصتی بسیار خوب برای اشتغال و اقتصاد سبز با استفاده از فناوری های پاک و نو شود که ایران نیز از زمینه بسیار خوبی برای آن برخوردار است.

سرعت نابودی ذخایر ژنتیکی در دنیا، فلسفه شکل گیری مناطق حفاظت شده است

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به فلسفه شکل گیری مناطق حفاظت شده در دنیا داشت و افزود: سرعت نابودی ذخایر ژنتیکی در دنیا و انقراض گونه های جانوری و گیاهی که به معنای از بین رفتن ثروت کشورهای جهان در این حوزه بود منجر به افزایش نگرانی ها در این زمینه و تصمیم گیری برای حفاظت بخشی از خاک کشورهای مختلف که زیستگاه ذخایر گیاهی و جانوری بودند، شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ذخایر ژنتیکی دنیا را ثروت طبیعی جهان و متعلق به نسل های آینده برشمرد و اظهار کرد: به همین دلیل محدودیت هایی در مناطق چهارگانه تحت حفاظت وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر ممنوعیت انجام فعالیت های مخریب و آلوده کننده در این مناطق، تصریح کرد: این مناطق شاهدی بر روند غلط توسعه ای در سایر بخش های کشور هستند.

ابتکار اشاره ای هم به توسعه همکاری های بین المللی و دو جانبه در زمینه محیط زیست، همچنین اجرایی شدن تفاهم نامه های بین المللی در این حوزه داشت و گفت: این یک فرصت بسیار خوب است که باید به نحو مقتضی از آن بهره گرفت.

محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس، در ابتدای این دیدار ضمن عرض خیرمقدم و تبریک به نمایندگان منتخب، گزارشی از وضعیت لوایح محیط زیستی در مجلس ارائه، همچنین تعاملات سازمان حفاظت محیط زیست با نمایندگان مجلس و سیاست های کلی امحیط زیست ابلاغی توسط مقام معظم رهبری ارائه کرد.

مجابی ضمن تقدیر از اقدامات فراکسیون محیط زیست طی ادوار مختلف مجلس به ویژه مجلس نهم، اظهار کرد: همین اقدامات منجر به جلب نگاه و توجه سایر نمایندگان به موضوع محیط زیست و اهمیت حفظ آن شد.

بر اساس این گزارش، مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی، فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از اقدامات، برنامه ها و چالش های حوزه خود ارائه دادند و خواستار همکاری نمایندگان مجلس با محیط زیست برای رفع و اصلاح موانع قانونی در این حوزه شدند.

همچنین نمایندگان حاضر در جلسه دیدگاه های خود در زمینه محیط زیست در سطح ملی و استانی و محلی را بیان کردند و برای همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست در جهت انجام وظایف محوله اعلام آمادگی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − شش =

پست بعدی

شوراها و شهرداری‌ها تلاش کنند محیط زیست از دست نرود

چ اردیبهشت ۸ , ۱۳۹۵
جمعیت کویر سبز کاشان: رییس‌ جمهور با تأکید برضرورت تلاش همگانی درراستای حفظ آب، محیط زیست و هوای سالم، گفت: شوراها و شهرداری ها باید تلاش کنند که محیط زیست از بین نرود و در این راستا باید در ساخت و سازها و اعطای مجوزها با دقت کامل عمل کنند […]
حسن روحانی