آفت کش ها بلای جان زنبورهای عسل

خبرگزاری محیط زیست ایران:به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، نتایج یک مطالعه جدید در لهستان از تاثیر همزمان ۵۷ آفت کش مختلف بر زنبورها حکایت دارد، اما روشی جدید ابداع شده است که می تواند اسرار نهفته در کاهش گسترده جمعیت زنبور عسل در سال های اخیر را آشکار کرده و به یافتن روشی برای نجات آنها کمک کند.
گزارش ها نشان می دهد زنبورهای عسل در سراسر جهان در معرض خطر هستند به گونه ای که در آمریکا، کاهش چشمگیر جمعیت زنبورها در پی بروز یک بیماری به نام ‘اختلال فروپاشی کلنی’ (CCD) منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی و توقف کسب و کار کشاورزان شده است.
اختلال فروپاشی کلونی یا (CCD) سندرومی است که به کاهش زنبور های عسل منجر می شود.
چندین مطالعه ارتباط بین استفاده از آفت کش و مرگ زنبورها را نشان داده است و به همین منظور اتحادیه اروپا استفاده از آفت کش نئونیکوتینوید را ممنوع اعلام کرده است.
محققان لهستانی برای شناسایی آفت کش های مسموم کننده زنبورها در اروپا، از روشی با نام QuEChERS استفاده کردند که هم اکنون برای شناسایی آفت کش ها در مواد غذایی به کار می رود. با این بررسی، آنها توانستند زنبورهای مسموم شده را در رابطه با تاثیر ۲۰۰ آفت کش مختلف به طور همزمان آزمایش کنند. حدود ۹۸ درصد از آفت کش هایی که مورد آزمایش محققان قرار گرفتند، مورد تایید اتحادیه اروپا هستند.
تیم تحقیق از این روش برای بررسی بیش از ۷۰ مورد مسمومیت در زنبورهای عسل استفاده کردند. نتایج تحقیق وجود ۵۷ نوع مختلف از آفت کش ها را در بدن زنبورها نشان داد. اکنون این محققان امیدوارند به واسطه این روش جدید مشکل مسمومیت زنبورهای عسل را حل کند.
نتایج این تحقیق جدید در مجله علمی ‘کروماتولوژی آ’ Chromatography A منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − سه =

پست بعدی

سگ های گله خطری مهم برای توله یوزپلنگ های میاندشت

ی اسفند ۲۳ , ۱۳۹۴
خبرگزاری محیط زیست ایران:به گزارش  از روابط عمومی انجمن یوزپلنگ ایرانی، پناهگاه حیات وحش میاندشت در استان خراسان شمالی به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ در ایران است که در حال حاضر حداقل ۷ یوزپلنگ در این منطقه حضور دارند. نتایج دوربین گذاری ها و پایش مستمر گویای […]