تنها ۷ درصد زباله کشور تفکیک می‌شود

محمدجواد سروش با بیان اینکه در استان های شمالی تنها ۳ درصد دفن بهداشتی زباله داریم، گفت: در کشور ما از این میزان زباله تولیدی تنها ۷ درصد تفکیک می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تراکم بالای جمعیتی در استان های شمالی، همچنین حساسیت های اکوسیستم خشکی و آبی این بخش کشور و بالا بودن سطح آب های زیرزمینی، گفت: پتانسیل آلودگی در این استان ها به ویژه در منابع پایه آب و خاک بسیار بالاست.

محمدجواد سروش تاکید کرد: بافت اجتماعی استان های شمالی، سیستم مدیریتی متفاوت برای مدیریت پسماند این استان ها می طلبد و البته بررسی نحوه مدیریت پسماند در سایر کشورها نیز نشان می دهد که با توجه به شرایط کشورها، مدیریت ها هم بسیار متفاوت است.

سروش ادامه داد: به طور نمونه در استرالیا با توجه به شرایط زمین ۷۰ درصد پسماند دفن و ۳۰ درصد به صورت بازیافت، در ایتالیا ۵۴ درصد دفن، ۱۲ درصد بازیافت و ۳۳ درصد کمپوست، در ژاپن تنها ۳ درصد دفن، ۱۷ درصد بازیافت مواد و ۷۴ درصد بازیافت انرژی، در سوییس ۱ درصد دفن، ۳۳ درصد بازیافت مواد، ۵۰ درصد بازیافت انرژی و ۱۶ درصد کمپوست، در آمریکا ۵۴ درصد دفن، ۲۴ درصد بازیافت مواد، ۱۴ درصد بازیافت انرژی و ۸ درصد بازیافت کمپوست هست.

وی افزود: آمار جهانی نشان می دهد متوسط سرانه تولید پسماندهای عادی در بخش شهرنشینی جهان، ۱ کیلو و ۱۹ صدم است که در کشورهای پیشرفته به رغم مدیریت جامع برای کاهش پسماند باز هم شاهد رقمی بالاتر از میانگین جهانی هستیم به گونه ای که در آمریکا این رقم بر ای هر فرد شهرنشین ۲.۵ کیلوگرم، در آلمان به ۲.۱۱ کیلوگرم، در استرالیا به ۲.۲۳، در ژاپن به ۱.۷۳ می رسد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اما در کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه این رقم با کاهش مواجه است به گونه ای که حتی پایین تر از میانگین جهانی است.

سروش اضافه کرد: به طور نمونه در هند این میزان به ۰.۳۴ و در پاکستان به ۰.۸۴ می رسد و این نشان می دهد که در این کشورها روش ها و نظام های بسیار سیستماتیکی از ابتدا تا انتها وجود دارد و مدیریت کاهش تولید پسماند و زباله به خوبی انجام می شود. مدیریت علمی که مطابق با شرایط فرهنگی، اقتصادی و اقلیم هست.

وی با بیان اینکه در ایران متوسط سرانه تولید پسماندهای عادی در بخش شهرنشینی ۷۱۰ گرم است، اظهار کرد: ولی متاسفانه می بینیم که با همین میزان که حتی ۵۰ درصد کمتر از کشورهای توسعه یافته هست، ۴۸ هزار تن پسماند روزانه در کشور داریم.

سروش ادامه داد: وقتی به آمارها بر می گردیم می بینیم که در کشور ما از این میزان زباله تولیدی تنها ۷ درصد تفکیک می شود و با توجه ارزش بالای پسماند، حدود ۲۲ درصد هم بازیافت زباله داریم.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در استان های شمالی تنها ۳ درصد دفن بهداشتی زباله داریم، گفت: برای مدیریت پسماند در ایران نیاز به مدیریت تلفیقی داریم تا بتوانیم مانند تمام دنیا دفن، بازیافت مواد، بازیافت انرژی و کمپوست را در کنار هم به کار گیریم.

وی تاکید کرد: این اقدام باید در قالب برنامه ای با همکاری تمام دستگاه های مربوطه و ایجاد عزم ملی پیگیری شود، زیرا پسماند یک معضل بزرگ زیست محیطی است که خطرات آن ملموس و قابل دیدن نیست ولی بسیار عمیق است.

سروش خاطرنشان کرد: امروزه تولید کمپوست در شرایط هوازی به دلیل اثرات نامطلوبی که بر جای می گذارد کاملا منتفی شده است و تولید کمپوست به صورت بی هوازی و با استفاده از تکنولوژی های جدید صورت می پذیرد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اکنون تنها زباله های عفونی و ویژه در دنیا سوزانده می شود و حجم عظیمی از زباله ها به صورت بازیافت به چرخه اقتصادی بازگردانده می شود.

سروش زباله های پزشکی و عدم مدیریت اصولی این نوع از پسماند را تهدید زیستی بزرگ کشور دانست و خاطرنشان کرد: ساماندهی وضعیت پسماندهای پزشکی و کشاورزی در اسرع وقت ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 2 =

پست بعدی

باغ‌ها را با ریختن گازوئیل خشک کردند/ بردن ۳۰۰ هکتار جنگل زیر آب

ی اسفند ۲۳ , ۱۳۹۴
مراسم درختکاری اهالی فرهنگ و هنر در حالی در حضور مسئولان دولتی برگزار شد که هنرمندان در سخنانشان نگرانی های متعددی را درباره محیط زیست مطرح کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم درختکاری اهالی فرهنگ و هنر به همت سازمان حفاظت محیط زیست، انجمن هنرمندان حامی محیط زیست و پنجمین […]