مجوز شکار برای خارجی‌ها، فقط برای “گراز” بوده است/ گراز جزو حیوانات زیانکار است

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست از صدور تعداد محدودی مجوز به هموطنان ارمنی و مسیحی و اتباع خارجی برای شکار گراز خبر داد و با رد برخی ادعاها و اظهارات غیرکارشناسی، افزود: گراز جزو حیوانات زیانکار است و به هیچ عنوان نیز در معرض خطر انقراض قرار ندارد.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه مجوز شکار گراز متفاوت از چهارپایان است، گفت: گراز جزو حیوانات زیانکار است و با توجه به اینکه صیاد طبیعی آن از بین رفته است و شکار نیز نمی‌شود، تعداد این حیوان مرتب در حال افزایش است برهمین اساس صدور مجوز شکار این حیوان توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.

وی افزود: این حیوان در هنگام زاد و ولد نیز تعداد زیادی بچه به دنیا می‌آورد البته همه آنها در طبیعت زنده نمی‌مانند اما این امر موجب افزایش تعداد آنها می‌شود.

کهرم با اشاره به شکایت‌های کشاورزان از خساراتی که گزار به زمین و محصولات کشاورزی‌شان وارد می‌کنند، گفت: با توجه به زیانکاری این حیوان برخی کشاورزان در زمانهای مختلف سال درخواست مجوز برای شکار این حیوان را دارند که سازمان به صورت موردی آنها را بررسی می کند.

وی با تاکید زیانکار بودن این حیوان و شمار بالای آن، گفت: مجوز شکار گراز متفاوت از چهارپایان است و براین اساس سازمان با صدور تعداد محدودی مجوز برای هموطنان ارمنی و مسیحی برای شکار و استفاده از گوشت این حیوان موافقت کرد.

کهرم تاکید کرد: به اتباع خارجی که به کشور برای شکار این حیوان می‌آیند نیز مجوز داده می‌شود، البته این اتباع برای ثبت رکورد در مسابقات بین‌المللی و یا نگهداری برخی از اعضای این حیوان مانند دندان‌هایش در کلکسیون‌های خود، به کشور ما می‌آیند اما حضور این اتباع در کشور ما برای شکار گراز به نفع ما است چرا که در کشور ما پول خرج می‌کنند و ضمن شکار این حیوان، به کنترل جمعیت آن نیز کمک می‌کنند.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه تاکید کرد: تعداد مجوزهای صادر شده توسط دفتر شکار صید سازمان حفاظت محیط زیست کاملا محدود و براساس کارکارشناسی انجام می‌شود.

صدور پروانه شکار گراز به منظور تعدیل جمعیت و کاهش خسارات وارده بر جوامع محلی

علی تیموری بعنوان مدیر کل جدید دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان نیز در این باره با بیان اینکه تعیین گونه های آسیب‌رسان از اختیار شورایعالی است که به موجب مصوبه ۱۶۸ مورخ ۳/۶/۷۸ به سازمان تفویض شده است، اظهار کرد: افزایش بی رویه جمعیت گراز در بسیاری از زیستگاه ها، برهم خوردن تعادل اکولوژیک و تنگ کردن عرصه بر سایر گونه های حیات وحش را درپی داشته و ورود خسارات به مزارع و باغات و نارضایتی جوامع محلی را موجب شده است. لذا به منظور اعمال مدیریت مستقیم در جمعیت گونه گراز، سازمان اقدام به صدور و ابلاغ دستورالعمل های شکار گراز به منظور تعدیل جمعیت این گونه در استانهای درگیر با مشکل افزایش بی رویه و خارج از ظرفیت نموده است.

وی ادامه داد: صدور پروانه شکار در استان مازندران جهت اتباع خارجی در سال جاری تنها برای گونه آسیب رسان گراز براساس پیشنهادات فنی درخواست مستقیم استان به دلیل چالش های زیستی ایجاد شده در زیستگاه ها و شکایات متعدد کشاورزان و باغداران به واسطه بروز خسارت از سوی این گونه خاص، به مزارع و باغات صورت پذیرفته است و برای هیچ یک از سایر گونه های حیات وحش قابل شکار جهت اتباع خارجی نه در این استان و نه در سایر استانها پروانه ای صادر نشده است.

به گفته تیموری، در سال ۱۳۹۴ در مجموع تاکنون ۳۹ پروانه جهت اتباع خارجی صادر شده است که از این تعداد ۳۶ پروانه در مناطق آزاد استان مازندران و سه پروانه در مناطق آزاد استان گیلان به اجرا درآمده است. برای اتباع ایرانی صرفا اقلیت‌های مذهبی با پرداخت ۸۰۰ هزار ریال مجاز به دریافت مجوز می باشند، با این وجود این نوع پروانه در داخل چندان مورد تقاضا قرار نگرفته و با توجه به جمعیت مازاد موجود در زیستگاه های استان، پروانه جهت متقاضیان خارجی با اخذ هزینه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برای هر یک راس گراز صادر شده است که البته با توجه به افزایش چشمگیر نرخ پروانه ها شکار در سال های اخیر در ایران، در این مورد نیز استقبال چندانی صورت نگرفته است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که گراز به واسطه همه چیزخوار بودن، قدرت تطابق بالا با محیط، زاد و ولد مناسب تا ۱۲ نوزاد در هر بار زایمان، حرام گوشت بودن آن، از وضعیت مناسبی برخوردار است و تقریبا در سراسر ایران پراکندگی داشته و بعضا مشکلات عدیده ای را نیز به وجود آورده است، چنانچه در برخی استانها درخواست تعدیل جمعیت این گونه تا ۵۰۰ راس واصل شده است. گراز از گونه های آسیب رسانی است که در کتاب قانون از آن به عنوان “زیانکار” نام برده شده است و به استناد بند ب ماده ۸ قانون شکار و صید اجازه صدور پروانه رایگان شکار آن نیز پیش بینی شده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست تاکید کرد: صدور پروانه به منظور تعدیل جمعیت گراز در زیستگاه های آزاد حیات وحش با هدف کاهش فشار بر سایر زیستمندان و کمک به حفظ تعادل اکولوژیک و در کنار آن کاهش خسارات وارده بر جوامع محلی از جمله سیاست های سازمان در اعمال مدیریت مستقیم در زیستگاه ها است که حاصل جمع بندی متخصصین در استانها و دفاتر تخصصی ستادی سازمان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 7 =

پست بعدی

درختکاری در مسکن مهر کاشان

د اسفند ۱۰ , ۱۳۹۴
در چهاردهمین روز اسفندماه  سال ۹۴ جمعی از اعضای جمعیت کویر سبز کاشان با همراهی شماری از  ساکنین مسکن مهر با حضور در منطقه مسکن مهر این شهرستان به غرس نهال در مجاورت تعدادی از مجتمع‌های مسکونی پرداختند . خسرو اعتماد در حاشیه این مراسم  یاد آور شد : کاشت درخت […]