انقراض ۲۶۷ نوع از آبزیان و موجودات دریایی

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، محمد درویش  در دانشگاه غیرانتفاعی شمال این شهرستان اظهار داشت: بیش از ۴۰ سال است که روز هوای پاک برای نگهداری مطلوب از زمین و هوا به صورت جهانی پاس داشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه بیشتر تالاب‌ها و دریاچه‌های کشورمان به مخاطره افتاده‌اند و مردم نیز در مورد این موضوع نگران‌اند، افزود: زباله نیز بلای جان طبیعت تبدیل شده و در محور قائمشهر به ساری که از پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور محسوب می‌شود در کنار طبیعت زباله‌های زیادی را می‌بینیم که یکی از دلایل آن این است که هنوز دانایی لازم به ما تزریق نشده است.

درویش با اعلام اینکه در قاره‌ای به وسعت ۳٫۵ میلیون کیلومترمربع زندگی می‌کنیم که در آن زباله‌های پلاستیکی همانند همه عوامل نابودی محیط زیست برای از بین بردن طبیعت از سوی انسان تولید می‌شوند، ادامه داد: عمق زباله‌ها در اقیانوس آرام به عمق بیش از ۳۰ متر می‌رسد.

این محقق حوزه محیط زیست با تاکید بر اینکه ۲۶۷ نوع از آبزیان در دنیا تاکنون به دلیل مجاورت با عوامل آلوده‌سازی طبیعت منقرض شده و یا در خطر انقراض هستند، گفت: سد طبس که یکی از مرتفع‌ترین و باستانی‌ترین سد جهان محسوب می‌شود آبی را به خود نمی‌بیند و ما یکی از بزرگ‌ترین جلوه‌های معماری خود در دنیا را از دست دادیم.

درویش با تاکید اینکه در امر حفاظت از محیط زیست فرصت‌سوزی داشتیم، عنوان کرد: ۶۰ درصد از سفال کشور در استان یزد تولید می‌شود ولی باید بدانیم این سفال‌گری خود باعث ایجاد کویر شده و راه‌اندازی انواع شرکت‌های صنعتی و تایر در این استان به ایجاد کویر کمک زیادی می‌کند.

محقق حوزه محیط زیست کشور ابراز داشت: در دنیا مسئله‌ای مطرح است که می‌گوید اختلاف بر سر آب در قرن ۱۹ با اسلحه حل می‌شود ولی در قرون ۲۰ و ۲۱ به ترتیب با قانون و برنامه‌ریزی منابع آب حل خواهد شد.

وی با اعلام اینکه معاون وزیر نیرو چندی پیش اعتراف کرد که در بخش سدسازی کشور اشتباه عجیبی رخ داده است و سدهای مخزنی به جای تنظیم‌کننده آب به مصرف‌کننده آن تبدیل شدند، عنوان کرد: در سطح کشورهای خاورمیانه بیشترین تخریب در زمینه آب در کشورمان ایران صورت می‌گیرد.

درویش با اشاره به آمار وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: این وزارتخانه اعلام کرد که در سال ۵۷ تولیدات کشاورزی ۲۴ میلیون تن بوده که در سال ۸۸ به ۱۰۲ میلیون تن رسیده است این آمار اگر چه نشان‌دهنده رشد کشاورزی است ولی این تولید به فرسایش خاکی که برای آن سالیان سال زمان لازم است منجر می‌شود.

به گفته این محقق حوزه محیط زیست کشور، خاک ایران در برآورد کشورهای دنیا بسیار ارزشمند بوده و هر هکتار خاک کشورمان ۲۲ برابر خاک دنیا ارزش دارد.

وی با اعلام اینکه نرخ سالانه فرسایش خاک در ایران ۳۳ تن بوده و میزان تبخیر ما هشت برابر میزان جهانی است، گفت: ما با کشاورزی مخالف نیستیم ولی معضل کشاورزی ناپایدار در کشورمان وجود دارد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 12 =

پست بعدی

چه کسی تاوان می دهد؟

س اردیبهشت ۲۴ , ۱۳۹۲
افتتاح دریاچه چیتگر نوید خوبی برای ما تهرانی هایی است که واقعا «آب ندیده» هستیم. وجود یک پیکره آبی در نزدیکی این شهر، شرایط بسیار خوبی را چه به لحاظ تفریحی و چه به لحاظ آب وهوایی می تواند فراهم کند. اما از طرف دیگر، این افتتاح به ویژه در […]