۶۸ درصد جمعیت کشور تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه عمده مناطق کشور همچنان با خشکسالی‌های بلندمدت مواجه هستند، گفت: ۶۸ درصد از کل جمعیت کشور تحت تاثیر شدت‌های مختلف خشکسالی بلند‌مدت زندگی می‌کنند.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد وضعیت خشکسالی کشور افزود: شاخص خشکسالی هواشناسی SPEI پنج ماهه نشان می‌دهد بسیاری از مناطق غربی و شمال غربی کشور دارای شرایط ترسالی بود‌ه‌اند که در این رابطه به ویژه می توان به مناطقی از استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان اشاره کرد.

وی افزود: در مقابل و براساس همین شاخص کوتاه مدت، مناطقی از اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، خراسان جنوبی، شمال کرمان، سیستان و بلوچستان، بخش‌هایی از خراسان رضوی و سمنان و مناطقی از استان مازندران با خشکسالی‌های ضعیف تا شدید مواجه بوده‌اند.

خشکسالی

عمده مناطق کشور همچنان با خشکسالی‌های بلندمدت مواجه هستند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: بررسی شاخص بلندمدت خشکسالی نشان‌دهنده این است که به استثنای جنوب سیستان و بلوچستان و شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، عمده مناطق کشور با خشکسالی‌های خفیف تا بسیار شدید مواجه هستند.

به گفته فاتح، این وضعیت نشان‌دهنده این است که خشکسالی‌های بلندمدت و انباشته‌شده به هیچ‌وجه در کوتاه‌مدت و دفعتی و با بارش‌های کوتاه‌مدت جبران نمی‌شود، بنابراین رعایت راهکارهای لازم و مواجهه منطقی با پدیده خشکسالی و کمبود آب در کشور به طور دائمی ضرورت دارد.

۶۵ درصد از کل مساحت کشور با خشکسالی بلند‌مدت مواجه است

فاتح درخصوص اندازه‌گیری درصد مساحت تحت تاثیر طبقات مختلف خشکسالی هواشناسی اظهار کرد: بر مبنای شاخص SPEI هفت ساله منتهی به پایان بهمن ماه ۹۴،حدود یک درصد مساحت کل کشور تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید و حدود ۶ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی شدید است، همچنین حدود ۲۸ درصد مساحت کشور با خشکسالی متوسط و حدود ۳۰ درصد از مساحت کشور با خشکسالی خفیف مواجه است.

وی افزود: درمقابل و براساس این شاخص تنها حدود ۴ درصد مساحت کشور تحت تاثیر شدت‌های مختلف ترسالی است و بر مبنای این شاخص حدود ۳۱ درصد از مساحت کشور نیز در شرایط طبیعی خود قرار دارد.

خشکسالی

۶۸ درصد از کل جمعیت کشور تحت تاثیر خشکسالی بلند‌مدت زندگی می‌کنند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران افزود: علاوه بر مطالعه درصد مساحت تحت تاثیر طبقات مختلف خشکسالی، میزان درصد جمعیت تحت تاثیر این پدیده نیز مورد محاسبه قرار گرفته است که بر مبنای شاخص SPEI هفت ساله منتهی به پایان بهمن ماه ۹۴، حدود یک درصد جمعیت کل کشور تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید و حدود ۶ درصد از هموطنان در مناطقی با خشکسالی شدید زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۲۹ درصد از جمعیت کشور در خشکسالی متوسط و حدود ۳۳ درصد از ساکنین کشور درمناطقی با خشکسالی خفیف سکونت دارند.

به گفته فاتح، درمقابل و براساس این شاخص، تنها حدود ۴ درصد از جمعیت کشور در مناطقی با شدت‌های مختلف ترسالی ساکن هستند و حدود ۲۸ درصد از جمعیت کشور نیز در مناطقی با شرایط خشکسالی طبیعی زندگی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هفت =

پست بعدی

بررسی علل آزار حیوانات در یک برنامه تلویزیونی

د اسفند ۱۰ , ۱۳۹۴
به بهانه دستگیری عامل سگ آزاری گلستانی، علل آزار حیوانات در برنامه «سرزمین ما» بررسی می‌شود. به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، در توضیح علل ساخت این برنامه آمده است: «چندی قبل تصاویری از فردی که در حال آزار و اذیت یک سگ بود در شبکه های اجتماعی منتشر […]