نخستین سند رسمی همکاری محیط زیستی میان ایران و فنلاند امضاء شد

سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و وزارت محیط زیست و کشاورزی جمهوری فنلاند امروز یکشنبه (۹ اسفندماه) تفاهم‌نامه مشترکی را با هدف توسعه همکاری دوجانبه و تبادل اطلاعات و فناوری‌های روز در راستای حفظ محیط زیست امضا کردند.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، این تفاهم‌نامه به عنوان نخستین سند رسمی همکاری محیط زیستی دوجانبه بین دو کشور ایران و فنلاند است که تلاش‌های گوناگونی را در این زمینه رقم می‌زند.

بهره وری انرژی و انرژی زیستی، مدیریت مواد زاید و تبدیل ضایعات به انرژی، پیشگیری از آلودگی آب و هوا، حفظ طبیعت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی، پایش زیست محیطی و مدیریت داده‌ها و ترویج یافتن راه حل‌هایی برای مسایل محیط زیستی جهانی از قبیل تغییرات آب و هوا و برخی زمینه‌های فعالیت مشترک دوجانبه است.

همچنین سازماندهی مشترک سمینارها، کارگاه‌ها و دیدارها برای کارشناسان شرکت‌های با فناوری پاک، دانشمندان، تنظیم کنندگان مقررات و دیگر افراد مرتبط، شناسایی و حمایت از همکاری میان بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های پژوهشی و دانشگاه‌ها، حمایت از تجارت محیط زیست میان دو کشور از طریق سیستم‌های عامل مناسب، تبادل و به اشتراک‌گذاری تجربیات و نیز اسناد و اطلاعات زیست محیطی و حمایت از اجرای توافقنامه بین‌المللی محیط زیستی از دیگر فعالیت‌های مشترک در این تفاهم‌نامه است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام)، گفتنی است، تفاهم‌نامه محیط زیستی میان ایران و فنلاند به امضای معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و کیمو تیلیکاینن، وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند رسید.

معصومه ابتکار، ظهر یکشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت محیط زیست و کشاورزی فنلاند که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: بحث همکاری در زمینه محیط طبیعی، تنوع زیستی و مدیریت بهتر مناطق حفاظت شده و توسعه آن از جمله مفاد همکاری دو کشور ایران و فنلاند در راستای امضای این تفاهم‌نامه است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه محیط زیست و حفظ آن موضوع مورد علاقه کشورهای مختلف جهان است، افزود: موضوعاتی همچون مقابله با گرمایش زمین یا حفظ تنوع زیستی، تبادل فناوری و اطلاعات نیازمند همکاری تمامی کشورها است.

معاون رئیس جمهور گفت: اقتصاد سبز از دیگر موضوعات مهم‌ محیط زیستی جهان و ایران است که نیازمند همکاری گسترده و افزایش مشارکت کشورها است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت محیط زیست و کشاورزی فنلاند، گفت: موضوعات مختلفی همچون تبادل فناوری، اقتصاد سبز، مقابله با آلودگی هوا، مقابله با آلودگی خاک و گرمایش زمین در این تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفته است.

ابتکار خاطرنشان کرد: در زمینه‌های مختلف علمی و تبادل دانشجو بین دو کشور مذاکراتی صورت گرفته و زمینه انجام کارهای آموزشی زیادی در این تفاهم‌نامه دیده شده که می‌تواند به توان افزایی طرفین در حوزه محیط زیست کمک کند.

وی گفت: حضور وزیر امورخارجه فنلاند در ایران و سفر سال گذشته من به آن کشور موجب شد تا همکاری مشترکی در چارچوب تفاهم‌نامه شکل گیرد که امیدواریم هر دو کشور از آن بهره‌مند شوند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همچنین وزیر محیط زیست فنلاند فردا ۱۰ اسفند در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست حضور خواهد داشت.

تفاهم‌نامه ایران و فنلاند موفقیت بزرگی در راستای نشست پاریس است
کیمو تیلیکاینن وزیر محیط زیست و کشاورزی جمهوری فنلاند نیز در این مراسم با بیان اینکه امضا تفاهم‌نامه مشترک بین دو کشور فنلاند و ایران نشان دهنده تعهد دو کشور بر همکاری‌های بین‌المللی و موفقیتی بزرگ در راستای مذاکرات پاریس است، گفت: ایران نقش مهم و سازنده‌ای در مذاکرات تغییرات آب و هوایی پاریس بر عهده داشت.

وی ضمن تاکید بر اینکه همکاری‌های دوجانبه مهمی در چارچوب این تفاهم‌نامه شکل گرفته است، تصریح کرد: از فنلاند به عنوان یکی از کشورهای پاکیزه جهان یاد می شود و مفتخریم که در عرصه فناوری‌های پاک، پیشرو هستیم.

وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند ضمن تبریک آغاز اجرای برجام و خاتمه موفقیت آمیز و مثال زدنی چالش مهمی در مناسبات بین المللی، ابراز امیدواری کرد: دو کشور از امضای این تفاهم‌نامه بهره‌مند شوند.

تیلیکاینن افزود: مدیریت پسماند، فاضلاب، تولید انرژی از زباله، مقابله با چالش‌های نوظهور همچون گرمایش زمین، مدیریت آب و آلودگی هوا از جمله موارد مورد تاکید در این تفاهم‌نامه است که امیدواریم مفاد این تفاهم نامه سنگ بنای همکاری‌های مستمر در سطح دولت‌های دو کشور باشد.

وی درباره همکاری‌های دانشگاهی ایران و فنلاند در زمینه محیط زیست با اشاره به تحصیل ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در فنلاند، گفت: در جلسه‌ای که با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران داشتیم در مورد همکاری دانشگاهی در زمینه محیط زیست و همچنین بهداشت مذاکره شد.

وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند با بیان اینکه کشورش به عنوان کشور رودخانه‌ها شناخته می‌شود، افزود: حدود ۱۸۸ هزار رودخانه و دریاچه در این کشور وجود دارد و از این رو پیشنهاد می‌کنم، کارگروهی با موضوع رودخانه ها بین دو کشور شکل گیرد.

وی در ادامه به همکاری دو کشور درباره آلودگی خاک اشاره کرد و ضمن تاکید بر این موضوع که مهم ترین مساله، آلوده نکردن خاک است، گفت: نخست آنکه صنعت و شهرداری دو منبع اصلی آلوده کننده خاک هستند که باید برای جلوگیری از این آلودگی یا کاهش میزان آن تلاشی جدی آغاز کنند و بعد اینکه می توان از روش های خاصی برای آلاینده زدایی خاک استفاده کرد.

تیلیکاینن اشاره‌ای هم به حجم مبادلات تجاری زیست محیطی دو کشور داشت و اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته حجم تجارت زیست محیطی دو کشور ایران و فنلاند ۵ تا ۱۰ برابر زمان فعلی بوده است و امیدواریم به زودی به ۱۰ برابر ظرفیت کنونی برسد.

وی تاکید کرد: موضوعات مختلفی برای همکاری دو کشور در حوزه محیط زیست شناسایی شده است که اگر شرکت‌های ایرانی و خارجی بتوانند همدیگر را پیدا کنند، قطعا همکاری‌های خوبی در این زمینه شکل خواهد گرفت.

وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند گفت: موضوع هوا از دیگر موضوعات مهم همکاری در این تفاهم‌نامه است، چون تمام مردم به طور مستقیم با آن سرو کار دارند و البته بهینه‌سازی سوخت می‌تواند یکی از بهترین راه حل‌ها برای کاهش آلودگی هوا باشد.

وی به همکاری شرکت‌های فنلاندی با شرکت‌های چینی در این زمینه اشاره کرد و افزود: اکنون شرکت‌های فنلاندی در حال اجرای طرحی با نام “پکن زیبا” در چین هستند که تاکنون نیز موفقیت‌های زیادی در راستای کاهش آلودگی هوا کسب کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + نه =

پست بعدی

ایجاد دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست

د اسفند ۱۰ , ۱۳۹۴
با موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و ابلاغ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر مشارکت‌های مردمی از دفتر آموزش این سازمان منفک و بطور مستقل زیر نظر رئیس سازمان فعالیت خواهد کرد. به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، در این اصلاح ساختار، محمد درویش که تاکنون مدیرکل دفتر آموزش […]