دفتر مشارکت‌های مردمی از معاونت آموزش سازمان محیط زیست جدا شد

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی از برنامه‌های تازه این دفتر با جدا شدن از معاونت آموزش و پژوهش و ارتقا به سطح ریاست خبر داد.

محمد درویش، در گفتگو با خبرنگار مهر از برنامه‌های تازه دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با تفکیک آن از معاونت آموزشی سازمان خبر داد.

با موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ابلاغ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست از دفتر آموزش این سازمان تفکیک شده و به طور مستقل زیر نظر ریاست سازمان فعالیت خواهد کرد و محمد درویش به سرپرستی دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شده است.

محمد درویش درباره علت این تغییر ساختار در سازمان محیط زیست به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اعتقادی که خانم دکتر ابتکار به نقش تشکل‌های مردم‌نهاد در بهبود وضعیت محیط زیست کشور دارند، تصمیم بر این شد که جایگاه دفتر مشارکت و سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا کند و یک دفتر مستقل برای این موضوع طراحی شد.

وی با اعلام اینکه از حدود ۳ ماه پیش مکاتبات اولیه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شد افزود: سرانجام چارت سازمانی دفتر به تصویب رسید و از دیروز هم ابلاغ شد که این دفتر شکل بگیرد.

محمد درویش گفت: امیدواریم که بتوانیم با ارتقاء موقعیت دفتر از معاونت به ریاست سازمان نشاط را با سرعت بیشتر به سرمایه اجتماعی و فعالیت‌های مدنی در حوزه محیط زیست بازگردانیم.

وی درباره نتایج حاصل از این تغییر ساختار تصریح کرد: الان می‌توانیم با فراغ بال خیلی بیشتر روی موضوع مشارکت تمرکز کنیم زیرا قبلاً دفتر آموزش و مشارکت ناگزیر بود روی سه حوزه تمرکز کند. یک حوزه آموزش همگانی بود که خودش ۱۶ ذی‌نفع داشت. موضوع بعدی آموزش ضمن خدمت بود و بعد هم بحث مشارکت‌های مردمی اما برنامه‌ای که الان در حوزه مشارکت‌های مردمی در حال تدوین آن هستیم ۲۴ هدف را برای سال ۱۳۹۵ در نظر گرفته‌ و فکر می‌کنم که با حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست و همه سازمان‌های مردم‌نهاد بتوانیم به این ۲۴ هدف برسیم.

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد برنامه‌های پیش روی این دفتر برای سال آینده گفت: می‌خواهیم گروه‌هایی را به دفتر آموزش و مشارکت اضافه کنیم. قبلاً کل موضوع مشارکت مردمی فقط یک گروه بود ولی الان تصمیم گرفته‌ایم گروه‌هایی مثل گروه سرمایه اجتماعی یا مثلا گروه پایش و ارزیابی عمل‌کرد سمن‌های محیط زیستی را اضافه کنیم.

درویش ادامه داد: می‌خواهیم برای اولین بار منشور فعالیت‌های مدنی در حوزه محیط زیست را منتشر کنیم. ویراست نخست این منشور را در اختیار تمام تشکل ها و نمایندگان سمن ها قرار می‌دهیم تا آن را صیقل بدهند و مرتبا این منشور تکامل پیدا کند.

وی افزود: می‌خواهیم انتخابات نخستین شورای ملی سمن‌های محیط زیستی کشور را برگزار کنیم. همچنین می‌خواهیم دومین انتخابات شبکه‌های استانی را برگزار کنیم. علاوه بر این‌ها می‌خواهیم با کمک تشکل‌های مردم‌نهاد جشنواره موسیقی در حوزه محیط زیست و دومین دوره جشنواره کتاب در حوزه محیط زیست را برگزار کنیم و کارهای دیگری را هم در نظر داریم که به تدریج در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

به این ترتیب جایگاه دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست که تا کنون زیرمجموعه معاونت آموزش و پژوهش این سازمان فعالیت می‌کند از مجموعه معاونت به مجموعه ریاست ارتقا پیدا کرده و محمد درویش سرپرستی آن را بر عهده گرفته است.

در حکم سید محمد مجابی، معاون توسعه، مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به محمد درویش آمده است: انتظار دارد با بهره‌مندی از ظرفیت عظیم جوامع محلی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و تشکل‌های مردم نهاد، مطالعه و بررسی در زمینه جلب مشارکت جوامع مختلف و شناسایی توانمندی‌های آنان، ارزشیابی فعالیت تشکل‌ها در امور محیط زیست، تهیه و تنظیم منشور مشارکت اجتماعی مردم و تدوین دستورالعمل‌های مربوطه، جلب مشارکت تعاونی‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و سایر جوامع، تهیه و تدوین طرح برای مشارکت سطوح مختلف در فعالیت‌های زیست محیطی، فراهم ساختن تسهیلات قانونی، حمایت مادی و معنوی از تشکل‌های مردمی زیست محیطی، تهیه و تدوین ضوابط فعالیت‌های زیست محیطی، برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌های ملی در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی با همکاری دفا‌تر مربوطه و سایر وظایف مندرج در شرح وظایف آن دفتر، سازمان را به نحو شایسته در حوزه مشارکت‌های مردمی راهبری و زمینه‌های لازم به منظور تسهیل فعالیت‌های آن را فراهم آورید.

همچنین با ابلاغ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر آموزش محیط زیست با سرپرستی کیومرث کلانتری، ایجاد و زیر نظر معاون آموزش و پژوهش فعالیت خواهد کرد.

در حکم سید محمد مجابی معاون توسعه، مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به کیومرث کلانتری آمده است: انتظار دارد با بهره مندی از ظرفیت هاو فرصت های موجود، جاری نگه داشتن برنامه جامع آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، شناسایی و تعیین نیازهای آموزشی گروه های مخاطب، سیاستگذاری و تدوین برنامه های اجرایی آموزش همگانی، انجام مطالعات تطبیقی و بررسی وضعیت آموزش محیط زیست در سایر کشورهای جهان، تشویق و حمایت از محققان و فعالان عرصه حفاظت از محیط زیست، تدوین اهداف و راهبردهای آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان براساس اهداف و راهبردهای کلان، طراحی، برنامه ریزی از طریق نیاز سنجی، مدیریت، راهبری و اجرای برنامه های تدوین شده تحت نظارت کمیته راهبری آموزش و همکاری و هماهنگی با سایر دفاتر و اعضاء کارگروه های اجرایی برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیست در راستای تحقق اهداف آموزشی سند چشم انداز محیط زیست کشور و سایر وظایف مرتبط مطابق با شرح وظایف آن دفتر، سازمان را به نحو شایسته در حوزه آموزش با الهام از برنامه جامع آموزش محیط زیست و توسعه پایدار راهبری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + ده =

پست بعدی

درختکاری

د اسفند ۱۰ , ۱۳۹۴
جمعیت کویر سبز کاشان شما علاقمندان به محیط زیست را در برنامه درختکاری در شهرک خاتم الانبیا مورخ ۱۴ اسفند ماه ۹۴ ساعت ۹ صبح دعوت می نماید این برنامه با مشارکت سازمان پارک ها و فضاهای سبز شهرداری و هنرمندان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعیت کویر […]