برداشت بی‌رویه آب مهمترین عامل خشکی تالاب‌ها

معاون سابق امور تالاب ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برداشت بی‌رویه آب از تالاب‌ها مهمترین علت خشکی آنها محسوب می‌شود، گفت: تغییرات کاربری توسط انسان‌ها در تالاب‌ها نگران‌کننده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،مسعود باقرزاده کریمی معاون سابق امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق با اشاره به آخرین وضعیت تالاب‌ها در ایران اظهار کرد: هم اکنون ۲۰۰ تالاب زنده در کشور داریم. انواع دریاچه‌ها و رودخانه‌ها جزو تالاب‌ها محسوب می‌شوند و برخی از تالاب‌ها به صورت فصلی خشک و یا پر آب می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای مثال می‌توان به دریاچه بختگان اشاره کرد که در تابستان ۵۰ درصدش خشک می‌شود ولی در حال حاضر به علت برداشت بی‌رویه ۹۰ درصد از این دریاچه در فصل تابستان خشک می‌شود.
برداشت بی‌رویه و تغییرات اقلیمی عامل کاهش بارندگی

وی در خصوص عوامل تهدیدکننده تالاب‌های کشور بیان کرد: برداشت بی‌رویه و همچنین تغییرات اقلیمی که موجب کاهش بارندگی شده است و همین طور افزایش دما از جمله عواملی هستند که موجب خشک شدن تالاب‌ها شده است.

باقرزاده تصریح کرد: وقتی می‌گوییم ۹۰ درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده است، بخش عمده‌ای از این خشکی به علت بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی بالا دست است و قسمت دیگرش متاثر از تغییرات اقلیم می‌باشد که موجب تبخیر زیاد آب و بارش کم شده است.

معاون سابق امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها به وضیعت تالاب‌های ساحلی اشاره کرد و گفت: تالاب‌های ساحلی همچون جنگل‌های مانگرو از آب دریا متاثر می‌شوند به همین علت بسیار زنده و شاداب هستند.

باقرزاده در خصوص تالاب‌های مناطق کوهستانی هم گفت: دریاچه‌های نئور در اردبیل، ولشت در البرز و اوان در قزوین به دلیل اینکه در مناطق کوهستانی هستند کمتر دچار نوسانات آبی می‌شوند.
افزایش و کاهش سطح آب خزر، هر ۳۰ سال یک بار

این کارشناس تالاب‌ها درباره وضعیت تالاب‌های شمالی کشور افزود: تالاب‌های شمالی کشور به دلیل نوسانات آبی خزر دچار مشکل شده‌اند زیرا خزر هر ۳۰ سال یک بار دچار افزایش و یا کاهش سطح آب می‌شود و چون در حال حاضر سطح آب خزر کاهش یافته است، سطح آب تالاب‌های متصل به این دریا کاهش یافته‌اند.

وی ادامه داد: تالاب انزلی یکی از همین دریاچه‌هاست که به دلیل کاهش سطح آب خزر آب آن به دریا کشیده می‌شود، البته وضیعت در تالاب‌های گمیشان و میانکاله هم به همین ترتیب است.

باقرزاده با تاکید بر اینکه این موضوع یک مکانیسم طبیعی است، اضافه کرد: حیات وحش و تنوع زیستی وابسته به این تالاب ها خودشان را با این شرایط سازگار می‌کنند اما نگرانی اصلی ما در این حوزه این است که وقتی سطح آب در تالاب‌ها کاهش می‌یابد افراد نسبت به تغییر کاربری آنها اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعضا افراد وقتی سطح آب در تالابی کاهش می یابد از آن قسمت برای کشاورزی و یا راهسازی استفاده می‌کنند که این موضوع نگران‌کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سیزده =

پست بعدی

هماهنگ کننده راپمی خبر داد: اینترپل به دنبال کشتی های تخلیه کننده مواد زائد در خلیج فارس

ج بهمن ۳۰ , ۱۳۹۴
هماهنگ کننده برنامه محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان (راپمی) گفت: بروز جنگ، کاهش آب های زیرزمینی، خشک شدن تالاب ها عاملی هستند که محیط زیست منطقه از جمله محیط زیست دریایی را تحت تاثیر قرار داده اند از این رو ما وارث یک محیط زیست ترد و شکننده […]