رویکردهای قرآنی محیط زیست نشانگر چهره حقیقی آموزه های دینی است

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه افراط گرایی، خشونت و بی اخلاقی به پرچم داری نا اهلان، تصویری کذب از دین به نمایش گذاشته است، گفت: همایش اسلام و محیط زیست چهره حقیقی آموزه های دینی از افکار منحط و مخرب را تفکیک می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی به همایش اسلام و محیط زیست که در دانشگاه مفید برگزار شد، بر ضرورت توجه به محیط زیست تاکید کرد.

در این پیام تاکید شده است: طبیعت و محیط زیست، موهبت الهی است که آفریدگار جهان آن را به ودیعه در اختیار بشر قرار داده و تعالیم و آموزه های اسلام عزیز حفاظت از این آیات و نشانه ها را جلوه سپاس و شکرگزاری خداوند می داند.

همچنین در ادامه این پیام تصریح شده است: حدود یک پنجم آیات قرآن، از طبیعت یاد می کند یا مصداقی از آن را مورد مثال قرار می دهد. همچنین دیدگاه این کتاب آسمانی بر ضرورت بهره مندی درست و نگه داشتن اندازه برای اجتناب از اسراف منابع طبیعی کره زمین به عنوان تنها مهد انسان، تاکید دارد.

در بخش دیگری از این پیام افزوده شده است: توجه به این گونه رویکردهای قرآنی، پنجره ای پر نور بر بشر می گشاید که از میان آن پاکی و زیبایی، صلح، مسالمت و پرهیز از خشونت، چشم ها و دل ها را می نوازد؛ همان اسلام نابی که اخلاق اساس آن است و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی با الهام از آن، انقلابی نرم و به دور از خشونت و افراط را رهبری کرد و به پیروزی رساند.

سپس خاطرنشان شده است: اخلاق طبیعت مهربانی، لطافت و عطا کردن است. اگر با او مهربان باشیم عطا می کند و اگر نامهربانی کنیم و خشونت ورزیم، خود را به ورطه هلاکت می اندازیم.

همچنین در بخش دیگری از این پیام تصریح شده است: روانشناسی اجتماعی امروز بر این مهم صحه می گذارد که توجه به محیط زیست راه گذر از بزرگ ترین چالش های کنونی است؛ راهی که مبداء آن صلح درونی انسان با خویش و با طبیعت است. یعنی بحث اخلاق و محیط زیست اکنون فقط به دولت ها معطوف نمی شود، بلکه آحاد جامعه باید به حفظ محیط زیست احساس التزام کنند.

در ادامه افزوده شده است: گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی نمونه ای بارز از نامهربانی با طبیعت از سوی بشر خشن و سیری ناپذیر است که اخلاق را در رعایت ودیعه ها و موهبات الهی زیر پا گذاشت.

همچنین تاکید شده است: اینک که افراط گرایی، خشونت و بی اخلاقی به پرچم داری نا اهلان، تصویری کذب از دین به نمایش گذاشته است، وظیفه داریم تا زیباترین جلوه های حیات بخش اسلام را معرفی و ترویج کنیم؛ شاید بتوانیم این روند رو به نابودی را متوقف سازیم.

در پایان این پیام خاطرنشان شده است: همایش اسلام و محیط زیست به همت دانشگاه مفید و با همکاری مراکز تحقیقاتی و حوزوی که اینک پشتوانه سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری را داراست، بی شک تلاشی مهم در این زمینه و در سطح ملی به شمار می آید؛ همایشی که به اجلاس بین المللی محیط زیست، فرهنگ و دین در سال آتی خواهد پیوست تا در جمعی جهانی و در کنار سایر ادیان، چهره حقیقی آموزه های دینی از افکار منحط و مخرب تفکیک شود؛ باشد تا از منظر فرهنگ سازی که بنیان تحولات عظیم اجتماعی به شمار می رود گامی برای این جهان تشنه اخلاق و نیازمند طبیعت و محیط زیست سالم برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + ده =

پست بعدی

مبانى حق بهره‏ مندى از محيط زيست سالم در قرآن‏ كريم

پ بهمن ۲۹ , ۱۳۹۴
محیط زیست با مفهوم رایج و متداول آن در عصر حاضر، بحثى کاملاً نو و تازه است که نه در اسلام و نه در هیچ مکتب دیگرى سابقه نداشته است؛ اما مى‏توان قواعد و مقررات مورد نیاز آن را از متون دینى استخراج کرد؛ به طورى که مى‏توان یک مکتب […]