تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۴۹ سانتی متر افزایش یافت

ایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال ادامه بارش های اخیر برف و باران در شمال غرب کشور و انتقال آب بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه ارومیه در روز نوزدهم بهمن ماه سال جاری به ۱۲۷۰٫۵۳ متر از سطح دریا رسید.

این تراز ۴۹ سانتی متر نسبت به پایین ترین سطح تراز دریاچه در روز دوم آبان ماه و پنج سانتی متر نسبت به روز دوازدهم بهمن ماهافزایش نشان می دهد اما نسبت به تراز همین روز در سال گذشته (دوازدهم بهمن ۱۳۹۳) ده سانتی متر پایین تر است.

دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های ایران می رود. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور بوده و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی، سایت رامسر و ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی‌های پیاپی، افزایش طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از آب جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره منجر به کاهش جریانات ورودی آب به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان دریاچه نیز شرایط هیدرودینامیک آن را تحت تاثیر قرار داده است.

تصویر فوق جدیدترین عکس ماهواره ای ناسا از دریاچه ارومیه پس از بارش برف در ارتفاعات اطراف دریاچه مربوط به روز پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ می باشد.

همانطور که در تصویر فوق مشخص است علاوه بر پر آب تر شدن قسمت شمالی دریاچه بخش هایی از قسمت جنوبی نیز که تا ماه گذشته (آذرماه) کاملا خشک بود هم اکنون دارای آب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + بیست =

پست بعدی

درخواست تجدیدنظر در قانون حفظ اراضی کشاورزی

چ بهمن ۲۸ , ۱۳۹۴
به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرخانه هماهنگی سازمان‌های مردم‌نهاد تخصصی منابع طبیعی با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواهان تجدید نظر در مصوبه مجلس با عنوان «قانون حفظ اراضی کشاورزی» که به اعتقاد کارشناسان منجر به تخریب محیط زیست می‌شود شد. رونوشت این نامه به آیت‌الله جنتی، رئیس شورای نگهبان، […]