خودروهای سبز، راهکار چینی ها برای مبارزه با آلودگی هوا

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا، گرچه خرید وسایل نقلیه الکتریکی در چین هنوز چشمگیر نیست، اما در سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است.
به گفته کارشناسان، اگر کشور چین در زمینه تولید و فروش خودروهای الکتریکی حرکتی رو به جلو داشته باشد، این امر سبب کاهش قیمت تولید این خودروها خواهد شد و با توجه به جمعیت زیاد این کشور، تاثیر آن در سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.
افزایش آلودگی هوا در چین به این معنی است که دولت راه دیگری به جز سرمایه گذاری و اختصاص یارانه به بخش تولید خودروهای سبز ندارد؛ مناطق مختلف چین اغلب پوشیده در غبار ناشی از ذرات ریز آلاینده ها هستند که تهدید جدی برای سلامت شهروندان است.
در حالی که بیشترین آلودگی، ناشی از زغال سنگ استفاده شده در صنایع مختلف است، دود منتشر شده از اگزوز خودروها را نمی توان نادیده گرفت.
حدود ۳۳۱ هزار از ۲۴ میلیون خودروی جدیدی که در سال گذشته در چین فروخته شد، الکتریکی بودند.
اعلام نارضایتی مردم از شدت آلودگی ها، سبب شد دولت حدود هشت هزار و ۴۰۰ دلار به خریداران خودروهای سبزی که میزان انتشار آلاینده از آنان صفر یا نزدیک به صفر است، یارانه بپردازد.
قرار است دولت چین پنج میلیون خودروی سبز را تا سال ۲۰۲۰ میلادی وارد سامانه وسایل نقلیه کشور کند. رانندگان این خودروها می توانند از قوانین مربوط به روزهای آلوده، مانند محدودیت پلاک، تبعیت کنند.
برخی از شرکت های داخلی تولیدکننده خودرو در چین روی تولید و فروش خودروهای هیبریدی و سبز تا سال ۲۰۲۰ هدف گذاری کرده اند تا از مزایای اختصاص داده شده دولت به این خودروها بهره مند شوند.
دولت چین برای رونق بازار این خودرو ها، یارانه و مزایا را فقط به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داده است؛ این راهکار سبب شده است تولیدکنندگان جهانی همچون مرسدس بنز، نیسان، فورد، رنو و جنرال موتورز نیز به سرمایه گذاری در این بازار علاقمند شوند و برای به دست آوردن بازار چین با یکدیگر رقابت کنند.
دولتمردان چین بر این باورند که بازار خودروهای سبز در چین رو به رشد است و آینده درخشانی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 20 =

پست بعدی

واحدهای صنعتی و خدماتی سبز با امضای نهادهای بین المللی معرفی می شوند

س بهمن ۲۰ , ۱۳۹۴
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سعید متصدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۲۶ بهمن ماه همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز برگزار می شود و در آن واحدهایی که موفق به کنترل آلایندگی خود مطابق با استانداردهای محیط زیستی شدند، به عنوان واحد سبز معرفی و لوح تقدیر […]