بیشترین صنایع آلاینده در اصفهان/ ۳۰۰۰ صنعت آلاینده در کشور فعالند

سعید متصدی اعلام کرد که سلامت هوای تهران نسبت به سال گذشته بهتر شده است، در اصفهان، اراک، مشهد و تبریز هم هوا بهتر شده اما در اهواز به دلیل طوفان‌های گرد و غبار شرایط مطلوبی نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرد: در سال ۱۳۹۳ تا روزهای پایانی دی ماه در مجموع ۱۳ روز هوای پاک داشتیم که امسال این عدد تا امروز به ۱۹ روز هوای پاک رسیده است.

دکتر سعید متصدی با بیان این که هوای تهران از نظر تعداد روزهای سالم نسبت به سال گذشته چند روزی بهتر شده است، گفت: در بقیه شهرها مثل اصفهان، اراک، مشهد و تبریز هم شرایط بهتر است. البته در شهر اهواز به دلیل مشکلات و طوفان های گرد و غبار نسبت به شهرهای دیگر وضعیت مطلوبی نداریم.

حذف موتورهای کاربراتوری از اقدامات مهم برای کاهش آلودگی بود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اقدامات این سازمان در رابطه با کاهش آلودگی هوا گفت: حذف و توقف تولید موتورسیکلت‌ های کاربراتوری و تصویب حدود مجاز آلایندگی در صنایع از اقدامات بسیار مهم محیط زیستی دولت طی ماه‌ های اخیر بوده است. حدود مجاز خروجی آلاینده ها به روزرسانی شده است. این حدود ۲۰ سال بود که تغییر نکرده بود و صنایع خروجی خود را با همان اعداد ۲۰ سال گذشته تنظیم می کردند.

وی افزود: در ارتباط با حدود مجاز آلاینده ها برخی آلاینده ها در مصوبه قبلی دیده نشده بود که در بازنگری انجام شده به فهرست اضافه شدند به طوری که آلاینده های ناکس و اسیدهای نیتروژن به این فهرست اضافه شدند.

متصدی به ساماندهی استفاده از گاز نیروگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه ساماندهی استفاده از گاز نیروگاه ها اقداماتی انجام شده است، امسال ۱۸ درصد افزایش مصرف گاز در نیروگاه ها را داشتیم که در جلسه هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور در این رابطه بحث هایی مطرح شد.

به گفته متصدی موتورسیلکت‌های کاربراتوری چند برابر خودروهای یورو ۴ تولید آلایندگی دارند. این که گفته شود قشر ضعیف مانع حذف موتورسیکلت‌ و خودروهای کاربراتوری هستند، اشتباه است. فردی که موتور کاربراتوری و یا پیکان سوار می‌شود از لحاظ آلودگی هوا نیز دچار مشکل خواهد شد و دود آن آلودگی ابتدا به چشم قشر ضعیف می‌رود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست یکی دیگر از راه‌های کاهش آلودگی هوا را توجه به موتورها و خودروهای هیبریدی عنوان کرد و گفت: برای این منظور نیز برنامه ویژه‌ای داریم و حتی محیط زیست نیز اهتمام ویژه‌ای در این باره دارد و درباره خودروها و موتورهای هیدریدی شرایط خاصی برای بازرگانان و وارد کنندگان در نظر گرفته شده است.

فعالیت بیشترین صنایع آلاینده در اصفهان

متصدی همچنین از وجود ۳۱۷۰ واحد صنعتی آلاینده خبر داد و گفت: طبق قانون یک درصد عوارض آلایندگی از آنها دریافت می‌شود و این مبلغ به حساب شهرداری‌ها برای توجه به بحث محیط زیستی داده خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان این که صنایع آلاینده در حاشیه کلانشهرها قرار دارد، گفت: این صنایع باید به اصلاح ساختار خود از طریق خوداظهاری و پایش توجه کنند و ما نیز اهتمام ویژه‌ای به این نوع صنایع داریم زیرا باید صنایع سبز جایگزین آلاینده‌ها شود.

وی تاکید کرد: هیچ یک از صنایع آلاینده حق ندارند تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری استان تهران، ۵۰ کیلومتری استان اصفهان و ۳۰ کیلومتری کلانشهرها به فعالیت بپردازند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست استان اصفهان را دارای بیشترین صنایع آلاینده دانست و گفت: پس از استان اصفهان استان تهران، مرکزی، خراسان رضوی و خوزستان دارای صنایع آلاینده هستند که برخورد جدی با این نوع واحدهای تولید آلاینده انجام می‌پذیرد.

امسال ساخت ۱۵ سد را متوقف کردیم

متصدی درباره ضمانت اجرایی فعالیت‌ های کمیته ‌ساماندهی صنایع آلاینده گت: در تهران صنعت نقش اساسی در ایجاد آلودگی هوا دارد و در هیچ جای دنیا نیز صنایع آلاینده در وسط شهر و در کنار منازل مسکونی قرار ندارند. در حال حاضر ۹۰ هزار صنعت غیرمجاز نیز ثبت نشده‌ و در حال فعالیت هستند که برخورد با این صنایع غیرمجاز و ساماندهی آن ها را در دستور کار قرار خواهیم داد. البته این کمیته هنوز تشکیل جلسه نداده است.

وی در پایان یادآور شد: به پیشنهاد وزارت نیرو در سال جاری ساخت ۱۵ سد در کشور را متوقف کرده‌ایم که این مسأله نشان از همکاری اعضای دولت برای ارتقای محیط زیست دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

پست بعدی

زنگ خطر برای آبادان و خرمشهر/احداث صنایع سنگین بدون ارزیابی

س بهمن ۲۰ , ۱۳۹۴
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: سازمان منطقه آزاد اروند بدون طی مرحله ارزیابی زیست محیطی اقدام به احداث صنایع سنگین در این منطقه می کند. سید احمد موسوی آزاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از بابت احداث صنایع سنگین در منطقه، زنگ خطر برای مردم […]