در برنامه هوای پاک با خودروهای شخصی

 معلمان بهترین مجریان فرهنگ‌سازی جامعه هستند. اما فرهنگ‌سازی غیر از مجری، الگو هم نیاز دارد، وقتی آموزگاران تلاش می‌کنند تا نحوهٔ اجرای همه قوانین زندگی از جمله احترام به محیط زیستی را به دانش‌آموز بیاموزند، باید خود الگو باشند. یعنی زمانی می‌توانند به دانش‌آموز بگویند زباله روی زمین نینداز که خود راه سطل زباله را بلد باشند، و البته آموزگار هم وقتی وسیله نقلیه عمومی را به خودرو شخصی ترجیح خواهد داد که مسؤلین بالاتر این کار رابکنند.
۲۹دی‌ماه روز هوای پاک در تقویم ایران ثبت شده است. در این روز اکثرا با عکس متروسواری مسؤلین تهرانی از جمله «صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی و «جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شبکه‌های مجازی مواجه شدند. در کانال تلگرامی «جمعیت کویر سبز کاشان» هم پیام دعوت استاندار اصفهان از مسؤلین و مدیران برای استفاده آن‌ها از وسیله نقلیه عمومی گذاشته شد، اما به‌رغم  این توصیه، در کاشان نه‌تنها مقام مسؤلی پیاده، دوچرخه‌سوار، یا با سرویس‌های عمومی بر سرکار نرفت، بلکه مسؤلین اداره‌های حفاظت محیط زیست، آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و مدیر جمعیت کویر سبز کاشان … که در تنها برنامه‌ی محیط‌زیستی کاشان در این روز در مدرسه «برکت» شرکت کرده بودند، همه با وسائل نقلیه شخصی در این آیین حاضر شده بودند.

پرسش این‌است؛ آیا واقعا این مسؤلین محترم نمی‌توانستند برای یک حرکت نمادین هم که شده و با هماهنگی قبلی از اتوبوس شهری استفاده کنند؟
آیا واقعا امکان انجام این حرکت نمادین که ظرفیت‌های بسیار بالاتری در انتقال پیام «هوای پاک» نه فقط به دانش‌آموزان، بلکه به طیف وسیعی از شهروندان را داشت، از برگزاری آیین آن در مدارس خیلی سخت‌تر بود که باید دو ارگان متولی امر آموزش و محیط زیست زحمت و هزینه برگزاری آن را برخود هموار کنند، اما در یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای یا سوار شدن بر اتوبوس شهری در کنار شهروندان که ابدا هزینه‌ای ندارد، شرکت نکنند؟
یادآور می‌شود سرویس اتوبوس شهری به مقصد خیابان نطنز که مدرسه دخترانه برکت در آن واقع شده، از چندین مبدا در کاشان وجود دارد.

پی‌نوشت
متن اطلاعیه صادره از سوی استاندار اصفهان ویژه روز ملی هوای پاک:
با عنایت به اینکه روز ۲۹ دی ماه به نام روز ملی هوای پاک نامگذاری و شعار محوری این روز در سراسر کشور « نقش من در حفظ هوای پاک » تعیین شده است عموم کارکنان دستگاه ها و نهادهای دولتی و عمومی مستقر در مرکز استان و شهرستان های: برخوار، خمینی شهر، شاهین شهر و میمه، مبارکه،کاشان، نجف آباد، لنجان و فلاورجان لازم است در حرکتی نمادین و به منظور فرهنگ سازی در روز سه شنبه ۲۹/۱۰/۹۴ برای ایاب و ذهاب به محل کار خود از خودروهای عمومی استفاده کنند و در همراهی با مردم، همدلی، همزبانی و مشارکت گسترده ای را جلوه گر سازند.
شهرداری های مرتبط نیز لازم است در این روز نهایت همکاری را در خدمات بهینه حمل و نقل به شهروندان مشارکت جو در این اقدام زیست محیطی پسندیده ارائه دهند.
بدیهی است این اطلاعیه به منزله دستورالعمل ویژه روز ملی هوای پاک برای کلیه سازمان ها و نهادهای مرکز استان و شهرستان های یاد شده ، لازم الاجرا می باشد.

فاطمه حسن‌زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 2 =

پست بعدی

هوای پاک کاشان نسبت به سال گذشته از ۲۰ روز به ۹ روز کاهش یافته است

ج بهمن ۲ , ۱۳۹۴
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هوای پاک در شهر کاشان ۹ روز، هوای سالم ۲۷۶ روز و هوای ناسالم ۲۱ روز بوده است که در سال ۹۱ کاشان ۲۰ روز هوای پاک، ۳۱۳ روز هوای سالم، ۲۳ روز هوای ناسالم و ۹ […]