تشکیل کمیسیون ویژه مجلس برای تصویب خارج از نوبت لایحه هوای پاک

عاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجلس شورای اسلامی صبح امروز بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی با محول کردن بررسی لایحه هوای پاک به کمیسیون مشترکی که اعضای آن توسط هیأت رئیسه مجلس مشخص خواهد شد، موافقت کرد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، سیدمحمد مجابی، با اعلام اینکه مجلس شورای اسلامی صبح امروز بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی با محول کردن بررسی لایحه هوای پاک به کمیسیون مشترکی که اعضای آن توسط هیأت رئیسه مجلس مشخص خواهد شد، موافقت کرده است، گفت: بر اساس این اصل، در مورد موضوعات مهم، پس از آنکه مسیر بررسی لایحه در مجلس صورت پذیرد، اختیارات نمایندگان به اعضای یک کمیسیون واگذار می‌شود تا با تصویب لایحه، آن را به قانون تبدیل کنند.

مجابی افزود: لایحه هوای پاک شهریور ماه ۱۳۹۳ با توجه به اینکه پدیده آلودگی هوا در حال حاضر عمده‌ترین مسئله محیط زیستی کلانشهرهای کشور است و مطالبه‌گری جامعه شهروندی کشور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: لایحه هوای پاک در تعامل با کمیسیون تخصصی مربوطه یعنی کمیسیون کشاورزی، آب، منایع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تهیه شده است.

وی اشاره‌ای هم به روند بررسی این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی مختلف داشت و افزود: نهایتاً پس از بررسی‌های صورت گرفته، لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

مجابی ادامه داد: به رغم درخواست قید فوریت برای رسیدگی به این لایحه توسط نمایندگان، به دلیل اینکه مجلس فعلی ماه‌های پایانی خود را طی می‌کند و تعداد لوایح و طرح‌های در دستور کار صحن علنی زیاد است، لایحه در نوبت طرح قرار نگرفت.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: به همین دلیل با درخواست کمیسیون تخصصی مربوطه و نمایندگان دیگر برای اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی، رسیدگی به این لایحه در آستانه روز هوای پاک در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و با رای حدود ۷۰ درصدی نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

وی ضمن یادآوری این موضوع که پیش از این لایحه، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴، آئین نامه اجرایی تبصره ماده ۶، ماده ۱۰۴ قانون برنامه سوم توسعه، بند الف ماده ۶۲ قانون چهارم توسعه، بند ب ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه، همچنین مصوبات هیأت وزیران در خصوص آلودگی هوا به عنوان اسناد بالادستی مورد استفاده و ارجاع قرار می گرفته است، خاطرنشان کرد: لایحه هوای پاک به دلیل جامع‌نگری و پرداختن به ابعاد مختلف آلودگی هوا، همچنین تقسیم مسئولیت‌ها و وظایف در این خصوص، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بنابراعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مجابی پرداختن به منابع متحرک، اخذ تدابیر جدید برای معاینه فنی خودروها و سوخت استاندارد به ویژه سوخت نیروگاهی را از جمله مزایای لایحه هوای پاک نسبت به موارد قبلی دانست و گفت: طبق مصوبه امروز مجلس، پس از تشکیل کمیسیون مشترک و بحث و بررسی لایحه در آن کمیسیون می تواند با اختیارات خود، قانون جامعی برای رفع مشکل آلودگی هوا به تصویب برساند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اقدام امروز مجلس را همگامی این قوه با قوه مجریه برای حل مشکل آلودگی هوا دانست و ابراز امیدواری کرد: اقدام مجلس برای تدوین قانون هوای پاک، بخشی از انتظارات شهروندان برای دستیابی به هوای پاک را برآورده کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 12 =

پست بعدی

تاثیر یخبندان خاک قطب شمال بر انتشار گاز گلخانه‌ای

ج بهمن ۲ , ۱۳۹۴
نتایج یک بررسی نشان می‌دهد گستردگی و تعدد یخبندان خاک در انتشار گاز گلخانه‌ای از خاک قطب شمال اهمیت دارد. به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ «مارینا بچر»، دانشجوی دکترا از دانشگاه «اومئو» سوئد گفت: یخبندان خاک تقریبا یک فرایند کلی در قطب شمال است. همچنین بررسی […]