خطر تخریب محیط زیست با تولید ۸۰۰ هزار تن روغن سوخته درکشور

پیام پرندا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: سالانه یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن روغن موتور در کشور تولید می شود که بعد از مصرف، حدود ۸۰۰ هزار تن از آنها به روغن سوخته که برای طبیعت بسیار خطرناک است، تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه نحوه جمع آوری و بازیافت این روغن سوخته ها در دستور کار قرار گرفته است، افزود: بر این اساس با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست ستاد بازیافت روغن های سوخته تشکیل شد.
پرندا ادامه داد: با تشکیل این ستاد سامانه ای در آن شکل گرفت که تمام افراد فعال در این چرخه از تولید کنندگان روغن سوخته شامل سازمان بنادر و کشتیرانی، راه آهن و واحدهای تعویض روغن در آن ثبت نام کنند و به طور روزانه میزان تولید روغن سوخته خود را اعلام کنند، بعد از آن، این اطلاعات به صورت خودکار وارد سیستم جمع آوری این ستاد می شود.
وی ادامه داد: بنابراین نهادهای جمع آوری روغن سوخته ها نیز باید در این سامانه ثبت نام و اعلام کنند که روزانه چه میزان روغن سوخته و با چه درصد آلودگی جمع آوری کرده اند زیرا میزان آلودگی در نحوه بازیافت آن بسیار مهم است.
مشاور هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان، فرآوردهای نفت گاز و پتروشیمی گفت: بعد از آن برای بخش جمع آوری فاکتوری صادر می شود که در واقع اجازه فروش محصولاتشان به پالایشگاه ها است و آنها می توانند از روغن سوخته های بازیافت شده به عنوان سوخت تقطیری یا سوخت دوم استفاده کنند.
پرندا اظهار کرد: مشکلی که در حال حاضر در روند جمع آوری و بازیافت روغن سوخته ها با آن روبرو هستیم کاهش قابل ملاحظه قیمت آن است، قبلا این واحدهای جمع آوری برای آنها مقرون به صرفه بود که در روستاها و قریه های دوردست روغن سوخته ها را جمع آوری و به مراکز بازیافت تحویل دهند اما به دلیل افت شدید قیمت نفت، قیمت این روغن ها هم به شدت کاهش یافته است.
مشاور هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان، فرآوردهای نفت گاز و پتروشیمی گفت: اگر زمانی بابت میزان مشخصی روغن سوخته ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می شد اکنون به همان میزان روغن مثلا ۳۰ هزار تومان داده می شود از این رو دیگر برای واحدهای جمع آوری مقرون به صرفه نیست.
وی تاکید کرد: انتظار داریم واحدهای نظارتی در این حوزه به ما کمک کنند تا با ایجاد یک سری معافیت های مالیاتی و مشوق ها دوباره قیمت را برای خرید واحدهای جمع آوری مساعد کنیم تا مجددا به این چرخه برگردنند در غیر اینصورت حجم بسیار زیادی روغن سوخته وارد طبیعت خواهد شد.
وی اظهار کرد: امروزه روند بازیافت روغن سوخته ها به روش اسید شوری و خاک شوری انجام می شود که باید در اجرای این روند حتما یک سری استانداردها رعایت شود زیرا در این روش یک آلاینده با آلاینده دیگر ترکیب و لجنی از آن خارج می شود که نگهداری آن هم مشکل ساز است.
پرندا تاکید کرد: اما در حال کار کردن بر روی فناوری های جدید و کاملا همگام با محیط زیست هستیم که یکی از برنامه های ستاد بازیافت روغن سوخته همین است.
وی با بیان اینکه اکنون ۶۰ تا ۷۰ مرکز بازیافت در کشور وجود دارد گفت: مراکز بازیافت روغن سوخته در سطح کشور به ویژه شهرک های صنعتی گسترده هستند که در تلاشیم آنها را ساماندهی و پروانه فعالیت صادر کنیم که بعد از آن به طور مستمر مورد بازرسی قرار خواهند گرفت تا استانداردهای لازم را رعایت کنند.
پرندا ادامه داد: البته واحدهای غیر مجاز بازیافت روغن سوخته در کشور زیاد است اما آنها مکلفند استانداردهای ما را رعایت کنند زیرا در غیر اینصورت اجازه بهره برداری نخواهند داشت هرچند اکنون با آنها برخوردی جدی صورت نمی گیرد اما بعد از ساماندهی قطعا به صورت قانونی با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

پست بعدی

آلودگی هوا سه درصد ازعمرمفید را کاهش می دهد

چ دی ۳۰ , ۱۳۹۴
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر رحمت الله حافظی روز سه شنبه در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا افزود: هر فرد بالغ روزانه دو کیلوگرم آب، ۱.۵ کیلوگرم غذا و ۱۵ کیلوگرم هوا نیاز دارد که این نشان ازاهمیت داشتن هوای سالم است. وی اظهار کرد: ذرات […]