استقبال ازکمپین سه شنبه بدون خودرو

محمد درویش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد منشاء آلودگی هوا منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت ها هستند از این رو کمپین ‘ روز سه شنبه بدون خودرو ‘ راه اندازی شد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود دو هفته از زمان فراخوان و راه اندازی این کمپین نمی گذرد اما مورد استقبال زیادی قرار گرفته و مردم ۲۰ استان از جمله کلان شهرهای آلوده به آن پیوسته اند، همچنین شهرهای پراکنده ای که مشکل آلودگی هوا ندارند مانند مهاباد، گلپایگان و کازرون نیز از سه شنبه های بدون خودرو استقبال کرده اند.
درویش ادامه داد: چالش ۱۸ درجه کمپین دیگری است که رییس سازمان حفاظت محیط زیست آنرا راه اندازی کرده است و سازمان های زیادی به آن ملحق شده اند، قطعا می توان با پیوستن به این کمپین آن ۳۰ درصد باقیمانده از منشاء آلایندگی که شامل صنایع و سیستم های گرمایشی و سرمایشی منازل و ادارات می شود را کاهش داد.
وی تاکید کرد: حمایت از چنین کمپین های مردمی قطعا در طولانی مدت موجب فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست می شود و در آینده نسلی دوستدار محیط زیست خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: اگر مردم به این باور برسند که گذشتن از برخی ابزارهای رفاهی مانند خودروی شخصی به نفع خودشان، فرزندانشان و در نهایت کشورشان است قطعا در معابر خودروهای تک سرنشین کمتری خواهیم داد.
وی به طرح کاهش آلودگی هوا در مجلس اشاره کرد و گفت: این طرح حدود ۱۲ ماه در صحن علنی مجلس
در نوبت تصویب است که روز گذشته نمایندگان بررسی آنرا در دستور کار قرار دارند و از آنجا که سابقه آلودگی هوا در تهران ۵۸ ساله است، به نظر می رسد دیگر زمان تصویب این لایحه فرا رسیده است.
درویش افزود: در این لایحه وظیفه ۱۴ سازمان و نهاد از جمله شهرداری ها، وزارت کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت ، صنعت معدن و تجارت، راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی در قبال آلودگی هوا مشخص شده که بعد از تصویب به راحتی می توان این سازمان ها و نهادها را نسبت به انجام وظایفشان پایش و کنترل کرد.
از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک نامگذاری شد و قدمت این روز در ایران نسبت به کشورهای فرانسه و ایتالیا بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 2 =

پست بعدی

هوای تهران، کرج، اصفهان و مشهد ناسالم است

چ دی ۳۰ , ۱۳۹۴
به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا ازمرکز کنترل و پایش محیط زیست، براساس آنچه در سایت ماهواره اروپایی Eumetsat مشاهده شده است، به دلیل پوشش ابر در حال عبور در بخش های کوهستانی شمال غربی حاشیه دریای مازندران در ابتدای روز و در بعد از ظهر درمنطقه جنوب […]