سبقت گور از یوز در مسابقه انقراض

در تازه‌ترین واکنش‌ها به عملیات معدنکاری در منطقه بهرام‌گور، مدیر پیشین پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به اینکه در حال حاضر حداکثر ۴۵۰ رأس گورخر ایرانی در منطقه حفاظت‌شده بهرام گور وجود دارد به همشهری گفت: صدور مجوز برای انجام فعالیت‌های معدنی در منطقه بهرام گور تحت هر عنوانی که باشد انقراض این‌گونه نادر حیات وحش را سبب می‌شود.

هوشنگ ضیایی ضمن انتقاد از مصوبه هیأت دولت مبنی بر صدور مجوز عملیات اکتشاف و استخراج معدن در مناطق حفاظت‌شده، تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد پای معدنکاران به هر عرصه‌ای که باز شده در زمانی کوتاه حیات‌وحش منطقه به‌طور کلی نابود شده است. زیرا فعالیت‌های معدنی با جاده‌کشی و ایجاد راه دسترسی همراه است، این راه‌ها از یک‌سو باعث تردد کامیون‌ها و سایر ماشین‌آلات سنگین درون زیستگاه‌ها می‌شود و از سوی دیگر، پای شکارچیان را به منطقه بازمی‌کند، در واقع عملیات معدن باعث سلب آرامش حیات وحش و ناامنی زیستگاه‌ها می‌شود.

این استاد پرسابقه حیات وحش در ادامه گفت: انفجار، مواد زاید و نخاله‌های ناشی از عملیات کشف و بهره‌برداری باعث آلودگی منطقه می‌شود و هیچ نظارتی هم بر این امور وجود ندارد. در واقع سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌علت کمبود نیرو نمی‌تواند بر فعالیت‌های معدنکاران نظارت کند به‌ویژه مصوبه اخیر هیأت دولت، اعمال مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست بر فعالیت‌های معدنی را عملا منتفی کرده است. وی گورخر ایرانی را گونه‌ای در معرض انقراض عنوان کرد و یادآور شد: گورها ابتدا در قزوین و زنجان مشاهده شدند. در پی آن، تعدادی گورخر در سایر دشت‌های کشور ازجمله کرمان، فارس و سیستان‌وبلوچستان رؤیت شدند اما متأسفانه به‌دلیل فعالیت‌های معدنکاران و ایجاد راه‌های متعدد در زیستگاه‌ها و دسترسی آسان شکارچیان به این مناطق، طی دو دهه جمعیت گورها به‌شدت کاهش یافت و نتیجه آن شد که در حال حاضر این‌گونه بی‌نظیر با خطر انقراض مواجه شده است.

کاهش گورهای توران از هزار به ۱۰۰رأس

مدیر پیشین پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، بهترین کلونی‌های گور را منحصر به دو منطقه «حفاظت شده بهرام گور» و «پارک ملی توران»دانست و گفت: جمعیت گور در منطقه توران سیرنزولی دارد و شواهد نشان می‌دهد در آینده نزدیک این منطقه از گورخر تهی می‌شود زیرا طی سال‌های اخیر شمار گورها در این منطقه به‌خاطر حضور دامداران و جاده‌کشی و ضعف مدیریت سازمان محیط‌زیست از هزار رأس به کمتر از ۱۰۰رأس رسیده است. اما برخلاف پارک ملی توران، شمار گورخرها در منطقه بهرام گور رشد صعودی داشته است که این ناشی از سال‌ها تلاش محیط‌بانان و مسئولان محیط‌زیست است به‌طوری که جمعیت گورها از ۱۵۰راس به ۴۵۰راس افزایش یافته است. طبیعی است که با صدور مجوز برای بهره‌برداری از معدن، نباید انتظار داشته باشیم که گوری در منطقه دوام بیاورد.

۱۴هزار کل و بز قربانی یک معدن

ضیایی به سابقه معدنکاری در سایر زیستگاه‌های گورخر اشاره کرد و افزود: روزگاری بالغ بر ۲۰۰رأس گورخر در پارک ملی کویر وجود داشت اما با شروع معدنکاری در منطقه و افزایش تردد کامیون‌ها و خانه‌سازی‌ برای کارکنان معدن، رفته‌رفته جمعیت گورها رو به کاهش گذاشت و به صفر رسید. این نمونه نشان می‌دهد که معدنکاری باعث نابودی حیات وحش منطقه می‌شود. علاوه بر این، در منطقه حفاظت‌شده بختگان که در منطقه نی ریز و در نزدیکی پارک ملی قطرویه واقع شده است در اوایل دهه ۶۰ بیش از ۱۵هزار رأس کل و بز و قوچ و میش وجود داشت اما با شروع عملیات معدنکاری در این منطقه طی ۲۰سال، تعداد این حیوانات به ۱۵۰رأس کاهش یافت. بهرام گور و هیچ منطقه دیگری هم نمی‌تواند از این قاعده مستثنی باشد.

مجوز تاخت‌وتاز در مناطق حفاظت شده

این گزارش می‌افزاید: صادق عابدین استاندار فارس، سه‌شنبه هفته گذشته در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «۳۰۰گورخر منطقه حفاظت‌شده بهرام گور به مصیبتی برای مردم استان فارس تبدیل شده‌اند» به‌منظور مجاب‌کردن مسئولان برای کسب مجوز عملیات معدنکاری در منطقه حفاظت شده بهرام گور گفته است «به محیط‌زیست اعلام کرده‌ایم مردم نی ریز حاضرند هر کدام یکی از گورخرها را به خانه خود ببرند و از آن به‌خوبی محافظت کنند تا شما اجازه بهره‌برداری از این معدن را صادر کنید و جوانان نی ریزی از بیکاری نجات یابند.» در واقع نسخه‌ای که بالاترین مدیر اجرایی استان برای حل معضل محیط‌زیست صادر می‌کند نشان می‌دهد که محیط‌زیست تا چه اندازه برای مسئولان اجرایی اولویت دارد. چنین نگاهی است که در سطوح بالاتر منجر به صدور مصوبه‌ای می‌شود که عملیات اکتشاف و استخراج معدن را در مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست مجاز می‌شمارد. براساس مصوبه‌ای که در ۲۸ اسفندماه سال گذشته به تصویب اعضای هیأت دولت رسید معدنکاران مجازند در مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست دست به عملیات اکتشاف و استخراج بزنند

همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =

پست بعدی

اولین تخم‌گذاری کروکدیل‌های ایرانی

ش اردیبهشت ۲۱ , ۱۳۹۲
مدیر اجرایی اولین مزرعه پرورش کروکودیل گفت: اواخر اسفند تا انتهای خرداد، مناسبت‌ترین فصل برای تخم گذاری کروکودیل‌ها در ایران است.بهروز سالاروند در گفتگو با دامپزشک اظهار داشت: کروکودیل‌های مزرعه پرورش کروکودیل، هنوز یک ماه دیگر برای تخم‌گذاری وقت دارند. وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ۳۵ کروکودیل در مزرعه […]