همایش سهمی از هوای پاک به همت جمعیت کویر سبز کاشان برگزار شد.

استاد دانشگاه تهران، سدسازی بدون مطالعه و کارشناسی را رقم‌زننده مرگ دریاچه ارومیه عنوان کرد.
به گزارش پورتال خبری کاشان، اسماعیل کهرم چهارشنبه شب در همایش سهمی از هوای پاک در فرهنگسرای مهر این شهرستان اظهار داشت: احداث ۳۶ سد بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه توسط وزارت نیرو موجب مرگ این دریاچه شد.

وی ادامه داد: ما در حالی به ارتفاع ۱۷۰ متری سد کرخه افتخار می‌کنیم که احداث سد با ارتفاع بیش از ۱۵ متر در ترکیه ممنوع است و نتیجه آن این است که دریاچه وان ترکیه و دریاچه ارومیه در فاصله ۶۰ کیلومتری از یکدیگر یکی خشک و دیگری پرآب است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اتصال جزایر ۹گانه دریاچه ارومیه به عنوان زیستگاه‌های قوچ، میش و سه نوع پرنده، خاطرنشان کرد: حضور پرندگان در این جزایر نشانه سلامت محیط زیست دریاچه ارومیه بوده و این دریاچه تا زمانی که زیستگاه ۴۰ هزار فلامینگو و ۲۰ هزار پلیکان بود، حیات داشت، اما از روزی که تعداد آنها کاهش یافت، زنگ خطر نابودی دریاچه ارومیه نیز به صدا درآمد، اما به آن توجهی نشد.

وی عمق برخی از نقاط دریاچه ارومیه را تا ۲۰ متر ذکر و تصریح کرد: امروز وضعیت دریاچه ارومیه به گونه‌ای شده که با پوشیدن یک چکمه ۲۰ سانتی می‌توان از یک طرف دریاچه ارومیه به طرف دیگر آن رفت.

کهرم افزود:‌ تفاوتی ندارد ما در کجای کشور زندگی می‌کنیم، مهم این است که دریاچه ارومیه ایرانی و متعلق به همه مردم این کشور است و ما آن را همانگونه که آباد بوده، می‌خواهیم.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان نیز آموزش و پرورش را عامل اساسی حفاظت از محیط زیست دانست و گفت: تشکیل همیاران محیط زیست در آموزش و پرورش اقدامی مهم است، اما کافی نیست و چنانچه معلمان آموزش و پرورش پنج دقیقه از یک ساعت و نیم کلاس درس را به مباحث محیط زیست اختصاص دهند، نتیجه بهتری کسب می‌شود.

خسرو اعتماد از بی‌توجهی شهرداری کاشان نسبت به نحوه آبیاری فضای سبز این شهرستان انتقاد کرد و افزود: این منطقه که با بی‌آبی و بحران شدید آب روبروست، نیازمند کشت گونه‌های گیاهی کم‌آب است، نه کاشت هکتارها چمن‌کاری که نیازمند آب زیادی است و هیچ توجیهی ندارد.

وی همچنین آبیاری کف خیابان‌ها به جای فضای سبز، نصب چراغ راهنما در میادین شهرستان، تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو و ترانشه‌های برجای مانده از اجرای طرح فاضلاب شهری را از جمله موارد آلوده‌کننده محیط زیست در کاشان نام برد و از مسئولان خواست نسبت به رفع معضلات زیست محیطی این شهرستان آینده‌نگر باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان نیز با اشاره به اینکه از فروردین‌ماه تا پایان دی‌ماه سال جاری این شهرستان ۱۲ روز هوای پاک داشته است، تصریح کرد: طی این مدت، کاشان ۲۶۲ روز هوای سالم، ۲۲ روز هوای ناسالم و ۱۰ روز بسیار ناسالم داشته است.

محمود قهرمانی از ماه‌های خرداد، تیر و مرداد به عنوان ماه‌های آلوده شهرستان کاشان نام برد و عامل اصلی این آلودگی را ریزگردها اعلام کرد.

وی همچنین از انهدام ۴۱ کوره سرب در سال جاری خبر داد و یادآور شد: از این تعداد کوره سرب ۲۴ کوره طی سه روز گذشته منهدم شده است.

همایش سهمی از هوای پاک توسط جمعیت کویر سبز کاشان و با همکاری اداره حفاظت محیط زیست، شهرداری و دانشگاه این شهرستان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + ده =

پست بعدی

صدور پروانه بی رویه شکار

ی بهمن ۱۵ , ۱۳۹۱
اخیرا پس از حدود یک سال مقاومت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، شاهد موج جدیدی از صدور مجوز یا پروانه شکار به تفکیک برخی از استان‌های کشور هستیم. رخدادی که شگفتی بسیاری از فعالان محیط زیست را برانگیخته است. زیرا دلیل قطع صدور پروانه شکار، پیش‌تر وضعیت نگران‌کننده […]